//
کدخبر: ۴۳۸۶۲۸ //

ال نینو به داد خشکسالی ایران خواهد رسید؟

شرکت مدیریت منابع آب اعلام کرده است که ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۲۶ درصد کاهش داشته است.

ال نینو به داد خشکسالی ایران خواهد رسید؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 از ابتدای سال آبی که از مهرماه آغاز می‌شود میزان بارش‌ها فقط در ۱۰ استان کشور (۳۱ استان) کمتر از میانگین بارش سال قبل است. این نگرانی برای کشاورزان به وجود آمد که میزان بارش‌ها تا قبل از پایان سال به میزان کافی خواهد شد؟ کارشناسان بر اساس الگوهای حاکم بر کشور توسط سامانه‌های تاثیرگذار، شدت بارش‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.

هنگام بروز فاز ال‌نینو ، وقوع بارش‌ها در ایران افزایش پیدا می‌کند. شرکت مدیریت منابع آب در آخرین آمار در ۲۵ آذرماه اعلام کرده است: ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۴۱,۱ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۲۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ال‌نینو لغتی اسپانیولی و به مفهوم پسربچه است. علت این نامگذاری به دلیل اعتقادات سکنه ساحل‌نشین کشورهای اکوادور و پرو است. ال نینو اصولاً تغییراتی در موقعیت تندبادها بوجود آورده و موجب پدید آمدن رفتارهای آب و هوایی غیر معمول در کره زمین می‌شود.

جریان های آب سرد اقیانوس آرام اوایل پاییز هر سال از قطب جنوب به عرض های شمالی حرکت می کند؛ با برخورد به سواحل پرو و اکوادور به سطح اقیانوس آمده و به صورت بخار آب، توده های بارشی تشکیل می‌دهند؛ با حرکت های وضعی زمین به عرض های شمالی انتقال می‌دهد و معمولا بارش زا هستند به چنین رخ دادی ال‌نینو گفته می‌شود.

چنانچه سامانه ال‌نینو در فصول پاییز و زمستان روی ایران فعال باشد و جریان پرفشار جنب حاره‌ای ضعیف باشد؛ می‌توان اذعان داشت: بارش‌های بیش از نرمال رخ خواهد داد.بر این اساس ال‌نینو تک عامل تاثیرگذار روی بارش‌های سیل‌آسا نخواهد بود. چنانچه کارشناسان بر این اعتقادند که ال‌ نینو غالبا می‌تواند تراز بارش ها اوایل سال آبی را افزایش دهد، صحیح‌تر است.

در بازه‌های زمانی مختلف سامانه‌های متعددی در ایران تاثیرگذار هستند از جمله سامانه‌های سودانی، مدیترانه‌ای، سیبری، موسمی شبه قاره هند، مهاجر اروپایی، مونسون و ال‌نینو که می‌تواند شرایط ترسالی و خشکسالی بر ایران حاکم کنند. بر بنیاد داده‌ها چنانچه افزایش بارش‌ها تا اوایل زمستان رخ دهد می‌توان از تاثیر ال‌نینو بر بارش‌ها خبر داد. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۸۶۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان