//
کدخبر: ۴۳۶۶۷۸ //

در زمان رابطه نامشروع حکم ورود به منزل چیست؟

رابطه نامشروع رابطه‌ای است که خلاف قانون و همچنین خلاف‌شرع شناخته می‌شود. قانون‌گذار برای این جرم در قانون مجازات سنگینی در نظر گرفته است.

در زمان رابطه نامشروع حکم ورود به منزل چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

حکم ورود به منزل حین رابطه نامشروع از جمله مواردی است که در قانون به آن اشاره شده است. شرط ارتکاب جرایم روابط نامشروع، انجام این عمل به‌صورت علنی و در مکان‌های عمومی نیست.

  • بیشتر بخوانید:

قوانین زنا در ایران؛ تعریف، مجازات، و تأثیرات شرعی

مقابله با هوسرانی در مردها| اصول روانشناسی در برخورد با مردهای هوسران!

به عنوان مثال جرم زنا و رابطه نامشروع زن و مردی که علقه زوجیت بین آن‌ها نیست، طبق قانون جرم بوده و مکان ارتکاب جرم مهم نیست. حالا پرسشی که ما با آن روبه‌رو هستیم آن است که آیا پلیس می‌تواند در این موارد به منزل افراد ورود پیدا کند و آن‌ها را دستگیر کند؟ به طور کلی شرایط حکم ورود به منزل چیست؟ همراه دلتامگ باشید.

حکم ورود به منزل حین رابطه نامشروع

طبق قواعد حقوقی و قوانین موجود در قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری، ضابطین قضایی و پلیس نمی‌توانند بدون داشتن حکم وارد خانه شوند.

حالا طرح این سوال از آن‌جا ناشی می‌شود که پلیس در جرایم مشهود این امکان را دارد که بدون حکم خاصی در همان‌جا افراد را دستگیر کند. جرایم مشهود یعنی جرمی که در جایی انجام می‌شود که بقیه می‌توانند ببینند.

برای مثال اگر جرایم مربوط به رابطه نامشروع یا جرایم دیگر مانند جرم سرقت در خیابان انجام شود و پلیس آن را ببیند، می‌تواند اقدام به دستگیری افراد نماید و به دستور یا حکم خاصی نیاز ندارد.

انظار عمومی از جمله خیابان جایی است که نمی‌تواند حریم خصوصی افراد تلقی شده و حکم مذکور برای تامین امنیت جامعه لازم و ضروری است.

به همین جهت پلیس برای دستگیری افرادی که در برابر چشم‌های دیگران مرتکب جرم می‌شوند، نیاز به حکم قضایی ندارد. حال پرسش اینجاست که اگر جرمی چه به صورت مشهود چه نامشهود در منزل انجام شود، آیا پلیس می‌تواند وارد شود؟ در واقع حکم ورود به منزل حین رابطه نامشروع اجباری است؟

پاسخ به این سوال منفی است و در واقع حکم ورود به منزل حین رابطه نامشروع اجباری بوده و ماموران باید با در دست داشتن حکم به منزل این اشخاص وارد شوند. زیرا طبق قانون اساسی و قانون مجازات پلیس برای ورود به منزل اشخاص حین رابطه نامشروع باید حکم داشته باشد.

ماده ۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری در این باره مقرر می‌کند: ورود به منازل، اماکن تعطیل و بسته و تفتیش آن‌ها، همچنین بازرسی اشخاص و اشیاء در جرایم غیرمشهود با اجازه موردی مقام قضایی است.

  • بیشتر بخوانید:

عذاب وجدان خیانت به شوهرم روانیم کرده است/ همسرم بیمار بود که چند شب با دوست پسرم بود+جزییات

What-is-the-ruling-on-entering-the-house-during-an-illicit-relationship2

آیا پلیس می‌تواند در جرایم مشهود بدون حکم وارد خانه افراد شود؟

هما‌طور که در ماده 55 قانون آیین دادرسی کیفری اشاره شد، فقط جرایم غیرمشهود شامل این ماده می‌شود. حالا آیا این به این معناست که اگر پلیس از پنجره منزل اشخاص آن‌ها را در حال ارتکاب رابطه نامشروع مشاهده کند می‌تواند وارد خانه شود؟ در پاسخ به این سوال هم باید بگوییم خیر.

طبق نظر قوه قضاییه، ورود به منازل اشخاص در جرایم مشهود نیز باید با در دست داشتن حکم باشد و تفسیر صحیح از اصول قانون اساسی همین امر را می‌طلبد.

زیرا طبق قانون اساسی به مسکن اشخاص نمی‌توان تعرض کرد. بنابراین اینکه در قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شد فقط جرایم غیر مشهود، به این معنی نیست که اگر جرمی مشهود و قابل دیدن باشد پلیس می‌تواند بدون حکم وارد منزل اشخاص شود.

در چه مواردی پلیس می‌تواند بدون داشتن حکم وارد منزل افراد شود؟

به این ترتیب، پلیس حکم ورود به منزل حین رابطه نامشروع نیاز دارد و بدون در دست داشتن این حکم اجازه ورود به منزل افراد حتی حین روابط نامشروع را ندارد. اما آیا استثنایی برای این امر وجود دارد؟ ممکن است این پرسش به ذهن خطور کند که اگر یک یا چند نفر از ساکنین خانه درخواست کنند چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا در این حالت هم پلیس نمی‌تواند وارد شود و به آن‌ها کمک کند؟ در این مورد استثنایی باید بگوییم که پلیس می‌تواند بدون اینکه حکمی در دست داشته باشد ورود پیدا کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۶۶۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان