تاریخ انتشار: 1397/08/04 21:46
​تحلیل فنی هفته نهم لیگ یک؛
کد خبر: 124568

فرار از فراز/ سه تا بزن سه تا ببر/ خونه سرد شاهین/ اتوبوسی‌ها گل زدند/ شیر مثل فرهاد/ اوت شدن اکبر/ بازی زشت!

هفته نهم مسابقات لیگ یک، با 5 مساوی از 7 دیدار خاتمه یافت.
فرار از فراز/ سه تا بزن سه تا ببر/ خونه سرد شاهین/ اتوبوسی‌ها گل زدند/ شیر مثل فرهاد/ اوت شدن اکبر/ بازی زشت!

میلاد رئیسی؛ هفته نهم لیگ یک هم به پایان رسید تا صدر نارنجی شود و گل گهر با از دست دادن دو امتیاز حساس در تعقیب تیم هم استانی خود باشد.با هم به مرور فنی این هفته خواهیم پرداخت.

مس رفسنجان 1-1 اکسین البرز؛ فرار از دست فراز/ اکسین و فوتبال جذابش

این بازی حساس در حالی با تساوی به پایان رسید که تیم اکسین با مصدومیت چند مهره اصلی خود وارد میدان شد.از ابتدای بازی مالکیت توپ و زمین در اختیار اکسین بود اما دفاع چند لایه رفسنجانی ها کار را برای رسیدن به گل سخت کرده بود.

گل زودهنگام رفسنجانی ها با پاسخ سریع البرزی ها روبرو شد. میشو سرمربی کروات مس،برای پر کردن حفره های خط دفاعی از دو هافبک دفاعی استفاده میکند. این تیم به دو بخش دفاع با 6 نفر و حمله با 4 نفر تقسیم شده است. حال باید دید این نسخه برای رفسنجانی ها شفا بخش است یا خیر؟

تیم اکسین نیز هفته به هفته در حال رسیدن به ایده آل های فنی یک تیم مدعی نزدیک میشود؛اما در بحث نتیجه گیری ضعف هایی هست که شواهد فنی میگویند بزودی این نقیصه نیز برطرف میگردد.

قشقایی 3-3 گل گهر؛ سه تا بزن سه تا ببر/ بخور بخور هفته در شیراز

گل سر سبد هفته نهم را میتوانیم در همین بازی خلاصه کنیم. بازی جذاب،زیبا و تماشاگر پسند از لحاظ نتیجه،تماشاگران را راضی به خانه بازگرداند.هر گلی که گل گهر میزد با پاسخ سریع قشقایی ها روبرو میشد.

نکته مهم این بازی درصد بالای اشتباهات فردی هر دو تیم در خط دفاع بود که زمینه ساز گلهای تیم مقابل بود.در این بازی مهمترین مشکل از لحاظ فنی خارج شدن خط هافبک هر دو تیم از جریان بازی بود.این مسابقه به سمت نتیجه گرایی پیش رفت و هر دو تیم با ارسال توپهای بلند از خط دفاع به مهاجم نتوانستند مالک توپ و میدان باشند اما خطراتی که خلق شد با چاشنی اشتباه فردی این بازی را پر گل کرد.

این دو تیم اگر خواهان ادامه لیگ به عنوان مدعی هستند باید با دست کشیدن از بازی احساسی،بازی خط به خط را در دستور کار قرار دهند؛بازی بلند شاید در یک مقطع جواب بدهد اما راه حل منطقی در دراز مدت نیست.

برای مدعی بودن باید از لحاظ فنی با رقبا فاصله گرفت و گرنه بازی بلند با خارج کردن خط هافبک  هیچ تضمینی برای موفقیت نیست. در این بازی گل گهر با سیستم 4/2/3/1 در مقابل ارایش 4/1/4/1 قشقایی قرار گرفت. تیم گل گهر در زمان حمله به سیستم 4/3/3 تبدیل میشد و ارسال زودهنگام از جناحین یکی از طرح های اصلی تاکتیکی این تیم برای گلزنی بود.

خونه به خونه 0-0 شاهین بوشهر؛ خونه سرد شاهین/ فقط ایستگاهی!

بازی شمالی جنوبی این هفته هیچ جذابتی نداشت و فرقی بین تماشای بازی از استادیوم و شنیدن نتیجه آن وجود نداشت. حتی خراب شدن پنالتی بوشهری ها نیز چیزی را به بازی اضافه نمیکرد. در این بازی تراکم خط هافبک هر دو تیم در میانه میدان و سر درگمی هافبک های دو تیم و پرس زود هنگام از سوی تیم دیگر راهی به جز بازی بلند برای این دو تیم باقی نمیگذاشت.

به دلیل تراکم زیادی که گفتیم بازی به مصاف های یک در مقابل یک کشیده شد؛در این نبرد ها خطاهای زیادی رخ داد و به همین دلیل موقعیت های خطرناک بازی در خطاهای ایستگاهی خلاصه میشد.

حملات پینگ پنگی و یکی در میان دو تیم نیز گره گشای کار نبود و تک امتیاز حاصل تلاش دو تیم بود. تیم بوشهر برای مدعی شدن میبایست با سرعت بازی بیشتر در خطوط سه گانه از این حالت کندی خارج شود. تیم خونه به خونه نیز با جدا شدن از جو احساسی چاره ای به حال خط حمله بی خطر خود بکند.

نود ارومیه 1-1 شهرداری ماهشهر؛  اتوبوسی ها گل زدند/ حمله ممنوع!

دیدار دو تفکر دفاعی در ارومیه برنده نداشت. توپهای بلند و استفاده از توپ برگشتی بدون اضاف شدن موج دوم حمله خلاصه ای از بازی بکش-بکش دو تیم در ارومیه بود.

سبک دفاعی زمخت هر دو تیم روح این بازی را کشت و به جای تحلیل فنی باید موضاعاتی مانند چه کسی اول به چه کسی فحش داد را بررسی کنیم.همین موضوع از کیفیت نازل این بازی خبر میدهد.

پرسپولیس پاکدشت 5-1 شهرداری تبریز؛ شیر مثل فرهاد/ تجربه پیرمردها جواب داد

تیم فوتبال پرسپولیس پاکدشت در بازی یک طرفه توانست با تجربه بازیکنان خود تیم بحران زده تبریزی را گلباران کند. حمله های سازماندهی شده ی پاکدشتی ها نسبت به بازی های گذشته با دفاع بی نظم تبریزی ها مواجه شد و جشنواره ی گلی به راه افتاد. تیم معمولی تبریز اسیر حاشیه های زیادی شده است و قبل از این بازی پنج بازیکن اصلی خود را بخاطر شرایط مالی به همراه نداشت.

اما دو نکته فنی در این بازی شاید بتواند در ادامه راه مانند چراغی در تاریکی به این دو تیم کمک کند. همانطور که گفتیم تیم مدرسه پیرمردها یا همان پاکدشتی ها در عمق خط دفاع نیزی شبیه به فاجعه هستند و تک گل شهرداری تبریز عمق ماجرا را نشان میدهد. از مربی فنی و خوش تاکتیکی مثل فرهاد کاظمی بعید است این مطالب و این ضعف ها را نادیده بگیرد اما باز هم به هفته های آینده چشم میدوزیم تا بهتر شدن عمق دفاع این تیم را مشاهده کنیم.

تیم تبریز هر پنج گل خورده خود در این بازی را از ضربات درون 18 قدم دریافت کرده است که نشان از ضعف در پوشش و یارگیری این تیم در محوطه جریمه را نشان میدهد. نکته جالب این بازی پا به توپ شدن هاشم بیگ زاده و درخشش وی برای سرخپوشان بود.

کارون اروند خرمشهر 1-3 مس کرمان؛ اوت شدن اکبر/ چه کرد این نادر!

سورپرایز هفته در خرمشهر رخ داد و نارنجی ها بنفش ها را بردند. حرف های فرتاک ورزشی در مطالب قبلی مبنی بر شلوغ کاری بی جهت و حاشیه سازی مخرب کادر فنی اروند  در روز مسابقه، با مصاحبه دست نشان مبنی بر حاشیه نیمکت تیم اروند به برد ما کمک کرد تایید شد.

در این بازی فیزیکی و پر برخورد برنده تیمی بود که از موقعیت های بوجود آمده بیشترین بهره را برد.تیم اروند در ساختار دفاعی بسیار متزلزل نشان داده است.

کافیست صحنه گل که سانتر از کنار که سجاد حیدری در محوطه جریمه کنترل کرد،نگاه کرد،شوت زد و گل زد را با واکنش خط دفاعی اروند دوباره مشاهده کنید و بخوانید این حدیث مفصل را.

این سطر را برای اکبر میثاقیان مینویسیم؛مربی ای که از راه موفقیت دور شده است: در چند فصل اخیر موفقیت در لیگ یک،بعد از مسائل مالی به سمت مسائل فنی رفته است و بهتر است هر چه زودتر تغییرات بنیادینی در ساختار و سازمان فنی تیم خرمشهر بوجود بیاید. حتی قبل از اینکه این تغییرات در کادر فنی بیفتد. حاشیه دیگر جایی ندارد.باید به سمت مسائل فنی و تاکتیکی رفت.

ملوان انزلی 0-0 فجر سپاسی؛ بازی زشت/ حمله از ملوان دفاع از فجر

 در این بازی یک طرفه ملوان بدون سرمربی بهتر از فجر بازی کرد و از همان ابتدای کار با نیت برد وارد زمین شد.

حملات ملوان از زمین و هوا بر دروازه فجری ها کاری بجز دفاع کردن و زیر توپ زدن برای انان باقی نگذاشته بود.در این بازی یک طرفه تیم ملوان عجول در حمله بدون حوصله به دنبال رسیدن به گل در سریعترین زمان ممکن بود که همین عجله کار آنها برای رسیدن به گل را سخت کرده بود.

در طرف مقابل دفاع چند لایه فجر بارها آسیب پذیر نشان داد که واکنش های سلمانی تیم فجر را در بازی نگه داشت.

در چنین بازی هایی که با دفاع مطلق همراه است باید ضد حمله زد اما بر خلاف تصورات تیم تحت هدایت مجید صالح از این کار هم عاجز بود تا با دفاع مطلق،عجول بودن ملوانی ها در حمله و درخشش سلمانی تک امتیاز از بندر انزلی بگیرد و به شیراز برگردد.

بعد از این بازی احمد زاده  سرمربی ملوان شد و صالح سه بازی در شیراز میزبان است. باید دید آینده این دو تیم چه خواهد شد؟

تحلیل فنی هفته نهم:

مهمترین رکن جذب تماشاگر،بازی های هجومی همراه با خلق موقعیت های زیاد در سایه کسب نتیجه میباشد اما در لیگ یک این مساله فدای امتیاز گیری شده است.

حتی مربیان مطرح این لیگ هم به سمت نتیجه گرایی پیش رفته اند و همین امر جذابیت را از لیگ یک گرفته است.با این وجود هنوز تیمهایی هستند که سعی در َالقای فلسفه ی بازی خود به تیم های حریف هستند که در مطالب آینده آنها را معرفی خواهیم کرد.

نویسنده: میلاد رئیسی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3ww68x

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اوج، دعوا، اخراج/ تکرار تراژدی یا هپی‌اند برای نادر؟
اختصاصی| امید نارنجی؛