//
کدخبر: ۳۶۳۶۸۴ //

افسانه دندان بودا و معبد آن

دندان بودا در معبد سری دالادا مالیگاوا قرار دارد.

افسانه دندان بودا و معبد آن
به گزارش فرتاک نیوز،

سری دالادا مالیگاوا یا معبد دندان بودا یک مجموعه معماری واقع در شهر کندی، پایتخت سریلانکا است. در داخل زیارتگاهی قرار دارد که یکی از مهم ترین آثار بودیسم را در خود جای داده است: دندان نیش چپ بودا و هزاران طرفدار و گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می کند.

این یادگار که تنها 2.5 سانتی متر است قدمتی بیش از 2500 سال دارد. در واقع داستان های جالب زیادی در مورد آن نقل شده است. 

افسانه دندان بودا

طبق افسانه، زمانی که گوتاما بودا در سال 483 قبل از میلاد درگذشت، جسد او سوزانده شد و خاکسترش سپس به چهار مقصد مختلف در سراسر جهان توزیع شد. در آنجا معابد مختلفی برای بزرگداشت راهب ساخته شد.

در این مدت، یکی از شاگردانش قطعه ای را یافت که در میان خاکسترها نسوخته بود : یک دندان بودا. شاگرد متقاعد شده بود که این یک شی بسیار ارزشمند است، آن را به پادشاه کالینگا، منطقه ای واقع در شرق هند، داد تا به یادگار بماند.

حواشی دندان

از آن زمان به بعد داستان های مختلفی درباره دندان بودا جعل شد. یکی از آنها ادعا می کند که هر کسی که این دندان را داشته باشد، حق و قدرت حکومت بر قلمرو خود را دارد. بنابراین، همانطور که انتظار می رفت، اختلافات بر سر بقا آغاز شد.

در قرن چهارم پس از میلاد، 800 سال پس از مرگ بودا، این دندان در دست گوهاسیوا، پادشاه کالینگا بود، که به بودیسم گرویده بود. با این حال، برای جلوگیری از درگیری ، تصمیم گرفت تا دندان را برای همیشه با فرستادن آن به مکانی پنهان (در سریلانکای امروزی) پنهان کند.

برای انجام این کار، پادشاه دندان بودا را به پرنسس همامالا داد و او آن را به مقصد جدیدش منتقل کرد . افسانه ها حاکی از آن است که همامالا با همراهی شاهزاده دانتا، یادگاری را در موهای خود به عنوان زینتی پنهان کرد تا مورد توجه قرار نگیرد. بدین ترتیب آنها با هم از طریق رود گنگ هند را ترک کردند و برای پنهان کردن دندان به شمال سریلانکا رسیدند.

ورود دندان به سریلانکا

پادشاه کیتسیریموان یادگار مقدس را از دست هر دو شاهزاده دریافت کرد و با احترام فراوان در کاخ خود معبدی برای نگهداری آن بنا کرد. پس از آن دستور داد تا جشنی سالانه به افتخار دندان برگزار شود.

با این حال، با گذشت زمان ، دندان بودا صاحب و مکان خود را تغییر داد. درگیری ها همچنان بر سر تصاحب ادامه داشت.

گفته می شود که در آغاز قرن شانزدهم، این دندان به دست پرتغالی ها افتاد که برای بازگرداندن آن باج سنگینی گرفتند. آنها آن را در خود شهر کندی پنهان کردند.

بعدها به دلیل روابط خوب مردم محلی با مهاجران هلندی تصمیم گرفته شد معبدی برای نگهبانی دندان ساخته شود. امروزه این معبد به سری دالادا مالیگاوا معروف است.

بدون دانستن اینکه آیا دندان بودا واقعا آنجاست یا نه، معبد یکی از پربازدیدترین نقاط توریستی سریلانکا است . این یادگار در محفظه‌ای نگهداری می‌شود که اطراف آن را هفت استوپای طلا با سنگ‌های قیمتی قرار داده‌اند و درهای تالار با عاج حجاری شده است.

این یادگار به عنوان نمادی از زندگی بودا در نظر گرفته می شود ، بنابراین نذورات متعددی دریافت می کند و موضوع آیین ها و مراسم است. این جشن هنوز هم هر سال برگزار می شود.

صفوف دندان بودا

دندان در مرکز زندگی اجتماعی کندی قرار دارد و ویژگی اصلی بزرگترین جشن شهر است : یک جشن سالانه 10 روزه که بین ژوئیه و آگوست برای بزرگداشت بودا برگزار می شود.

از جاذبه های این جشن، رژه شبانه فیل‌هایی است که لباس‌های گلدوزی شده پوشیده و با لامپ روشن می‌شوند. این صفوف توسط بزرگترین فیل هدایت می شود که دندان بودا داخل محفظه ای در پشت فیل قرار می گیرد.

فقط در طول این جشن است که دندان بودا معبد را ترک می کند و در شهر سرگردان می شود . با این حال، گفته می‌شود که از نسخه بدل این یادگار برای جشن استفاده می شود، در حالی که اصل آن در داخل ساختمان محافظت می‌شود.

این جشن نشان دهنده یک رویداد مهم فرهنگی و اقتصادی است، زیرا این لحظه کلیدی در کل تقویم گردشگری شهر کندی است که یکی از مهم ترین روزهای سریلانکا است.

امروزه، بقایای دندان توسط هزاران نفر بسیار محافظت و ستایش می شود . با این حال، بعضا در مورد اینکه آیا دندان واقعا وجود دارد یا خیر، بحث هایی وجود دارد، زیرا در یک محفظه شیشه ای نگهداری می شود که به وضوح دیده نمی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۶۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان