//
کدخبر: ۳۶۰۲۱۵ //
کبد چرب | درمان کبد چرب

۱۰ ماده غذایی که باید در رژیم کبد چرب گنجانده شود

کبد یکی از اعضای بسیار مهم بدن انسان است که باید به سلامتی آن توجه کامل داشت.

10 ماده غذایی که باید در رژیم کبد چرب گنجانده شود
به گزارش فرتاک نیوز،

بیماری کبد چرب، شایع ترین بیماری کبدی است که در آن چربی اضافی در کبد ذخیره می شود . در کبد چرب در صورت عدم درمان می تواند منجر به سیروز و نارسایی کبد شود. 

در یک بدن سالم، کبد سموم را دفع می کند و صفرا تولید می کند؛ صفرا پروتئینی است که چربی ها را به اسیدهای چرب تجزیه می کند تا هضم شوند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می رساند و از عملکرد خوب آن جلوگیری می کند، اما تغییر در سبک زندگی می تواند از وخیم تر شدن این بیماری جلوگیری کند.

اولین مورد در درمان کبد چرب، کاهش وزن از طریق ترکیبی از کاهش کالری، ورزش و تغذیه سالم است.

رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب 

• میوه ها و سبزیجات

• گیاهان پر فیبر مانند حبوبات و غلات کامل

• کاهش قابل توجه مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها از جمله آنهایی که حاوی شکر افزوده، نمک، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی اشباع شده هستند .

مقدار وزنی که باید برای درمان کبد چرب از دست بدهید به میزان چربی اضافی بدن شما بستگی دارد. یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و مبتنی بر غذای کامل و سرشار از فیبر، پروتئین و چربی های غیر اشباع به طور کلی توصیه می شود.

1. قهوه برای کمک به کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد

مصرف منظم قهوه با کاهش خطر ابتلا به کبد چرب و همچنین کاهش خطر پیشرفت فیبروز کبد در افرادی که قبلاً مبتلا به کبد چرب تشخیص داده شده اند، مرتبط است. همچنین کافئین نیز باعث کاهش میزان تعداد آنزیم های غیر طبیعی کبد می شود.

2. سبزی برای جلوگیری از تجمع چربی

ترکیبات موجود در اسفناج و سایر سبزیجات برگدار می تواند به مبارزه با بیماری کبد چرب کمک کند. مصرف اسفناج به دلیل نیترات و پلی فنول های متمایز موجود در برگ آن خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد. البته باید در نظر داشت که پختن اسفناج (و سایر سبزیجات برگدار) ممکن است باعث کاهش محتوای پلی فنولیک و فعالیت آنتی اکسیدانی آن ها شود.

3. لوبیا و سویا برای کاهش خطر ابتلا به کبد چرب

حبوبات مانند عدس، نخود، سویا و نخودفرنگی نه تنها از نظر تغذیه ای غنی هستند، بلکه حاوی نشاسته های مقاوم هستند که به بهبود سلامت روده کمک می کنند. مصرف حبوبات حتی ممکن است به کاهش گلوکز و تری گلیسیرید خون در افراد مبتلا به چاقی کمک کند. 

همچنین دریافته اند که خوردن سویا (چه به جای یک وعده گوشت یا ماهی، چه از طریق مصرف سوپ میسو که حاوی سویای تخمیر شده است) می تواند به محافظت از کبد کمک کند، زیرا سویا حاوی محتوای بالایی از پروتئین بتا کنگلیسینین است. 

4. ماهی برای کاهش التهاب و سطح چربی

ماهی های چرب مانند سالمون،ساردین، ماهی تن و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. مکمل امگا 3 می تواند با کاهش چربی کبد، افزایش کلسترول و کاهش سطح تری گلیسیرید، برای افراد مبتلا به کبد چرب مفید باشد.

5. بلغور جو دوسر برای فیبر

غلات کامل و غذاهای غنی از فیبر مانند بلغور جو دوسر با کاهش خطر بیماری های مرتبط با کبد چرب همراه هستند و می توانند به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک کنند.

6. آجیل برای کمک به کاهش التهاب

رژیم غذایی سرشار از آجیل با کاهش التهاب، مقاومت به انسولین و جلوگیری از ابتلا به کبد چرب همراه است.

7. زردچوبه برای کاهش نشانگرهای آسیب کبدی

دوزهای بالای کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، ممکن است نشانگرهای آسیب کبدی را در افراد مبتلا به کبد چرب کاهش دهد.

8. تخمه آفتابگردان برای آنتی اکسیدان وجود در آن

دانه های آفتابگردان سرشار از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان می باشد و اغلب در درمان کبد چرب استفاده می شود.

9. چربی های اشباع نشده 

تعویض منابع چربی اشباع شده، مانند کره، تکه های چرب گوشت، سوسیس و گوشت پخته شده، با منابع چربی غیراشباع مانند آووکادو، روغن زیتون، کره آجیل و ماهی چرب، برای مبتلایان به کبد چرب مفید می باشد.

به همین دلیل است که گاهی اوقات رژیم مدیترانه ای برای افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، به دلیل تمرکز آن بر غذاهای حاوی چربی غیراشباع و همچنین توانایی آن برای کمک به کاهش کلسترول توصیه می شود.

10. سیر برای بهبود سلامت کلی

سیر به کاهش وزن و چربی بدن در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک می کند.

6 نوع غذایی که در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب باید از آنها اجتناب کنید:

• الکل

• شکر 

• غذاهای سرخ شده 

• نمک 

• نان سفید، برنج و پاستا . آرد سفید 

• گوشت قرمز

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۰۲۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان