//
کدخبر: ۳۴۹۵۹۶ //
یاددداشتی از فاطمه قبادی بیگوند

درمان بیماری اعتیاد،بالابردن عزت نفس باNLP

درمان بیماری اعتیاد،بالابردن عزت نفس باNLP امکانپذیر می باشد

درمان بیماری اعتیاد،بالابردن عزت نفس باNLP
به گزارش فرتاک نیوز،

اعتیاد یکی از آسیب های اجتماعی است که برخی افراد در جوامع بنا به دلایلی مانند خلاء های عاطفی،روحی،خانوادگی،احساس پوچی،تنهایی و دهها نمونه دیگر خود را از اجتماع دور می کند و وارد دنیای سیاه اعتیاد می کند.در این مقاله کوتاه سعی شده به مراحل ترک اعتیاد با روش های علمی پرداخته شود.

 

درک:

در مراحل درمان اعتیاد در مراکزی که جلسات انجمنهای معتادان گمنام ایران(NA)تشکیل می شود به دلیل درک شرایط بین افراد گروه رابطه بسیار صمیمی و دوستانه برقرار می شود و این امر سبب تاثیر پذیری بیشتر افرادگروه می شود.در نتیجه اولین و مهمترین عامل در جهت درمان ،درک فرد بیمار است.در مسیر درمان یکی از عوامل موثر بخشش محسوب می شود وبخشیده شدن اولین گام درمسیر بخشیدن درک طرف مقابل است.

 

عزت نفس:

اولین عاملی که موجب بیماری اعتیاد در افراد می شود نداشتن عزت نفس است.اکنون نیاز داریم به تعریفی جامع ازواژه عزت نفس و تفاوت آن با اعتماد به نفس به پردازیم،عزت نفس به معنای ارزش،احترام و علاقه شخص به خویش است که البته این امر باید درون ضمیر ناخوداگاه فرد اتفاق بیافتد.در واقع فردباید به باور با ارزش بودن پی ببرد.نه اینکه صرفا این کلمات را بر زبان بیاورد که من فردی مفید،تواناو....هستم.اعتماد به نفس با عزت نفس متفاوت است.اعتماد به نفس داشتن توانایی و مهارت در یک زمینه خاص علمی،هنری،فنی و به شمار می رود.همچنین یکی از نشانه های عزت نفس پایین در افراد که موجب انجام  بسیاری از اعمال ناصحیح می شود،جلب رضایت افراد در جامعه است.

برای ایجاد عزت نفس در فرد باید او را در جهت شناخت هویت فردی خویش (خودشناسی)پیش برد.

 

خودشناسی:

یکی از مدلهایNLP

Neuro_Linguistic_Programming

 که در فرایندیادگیری و تغییر،نقش بسیار موثری ایفا می کند،توسط رابرت دیلتز و با اقتباس از آثارگریگوری بیتسون طراحی شده است.این مدل سطوح عصب شناختی نام داردو به هرم دیلتز در NLPمعروف هست.این هرم دارای ۶ سطح است.

 

1_ محیط (Environment)

 محیط:

محیط اولین عاملی که در فرایندتغییر است،درواقع محیطی مناسب است که مارا به سمت مسیر دلخواه(مسیر درمان) سوق دهد.محیط مناسب به معنای این است که در زمان مناسب،با افراد مناسب در مکان مناسب باشیم.

2_ رفتار (Behaviron)

رفتار:

رفتار همان کارهایی هستند که ما باید در محیط های متفاوت ،متناسب با موقعیت مورد نظر انجام دهیم که ممکن است بر اساس محیط با افراد خاص این رفتارها متفاوت باشند.

 

3_ توانایی(Capabilities)

توانایی:

 

توانایی یا مهارت همان رفتارهای منسجم و عادت گونه است که در ناخوداگاه ما وجود دارد.برای هر تغییری نیازمند کسب مهارتهای خاصی در جهت آن تغییر هستیم.

4_ باورها و ارزش ها (Values&Belief)
 

باورها و ارزش ها :
باورها لزوما آنچه بر زبان می آوریم نیستند،آنها اعمالی هستند که زندگیمان را هدایت میکنند .باور ها بسیار مهم و لرزشمند هستند،آنتونی رابینز میگوید:ما انسانها ماشین اثبات باورهایمان هستیم.یک فرد بیمار باور دارد با مصرف مواد مخدر میتواند حال بد خود را بهبود بخشد،کارهای متفاوت انجام دهد،زمان طولانی بیدار بماند،نابغه شودو....؛برای درمان این باورهایغلط باید باور های سازنده را جایگزین کنیم که دانش NLPاین انر را ممکن می سازد.

 

5_ هویت (Ldentity)

هویت:

هویت میزان شناخت از خویش است.این من ،در طول زتدگی ساخته شده است و قابل تغییر هم هست و میتواند با ایجاد تغییر در سطوح بیان شده به یک من جدید تبدیل شود.که مورد تایید خود و اطراف قرار گیرد.

6_ دنیای معنوی (Vision)

دنیای معنوی:

معنویت یعنی جایگاهی که میخواهیم در جهان هستی برای خود داشته باشیم.همان هدف و رسالتی که برای آن به این دنیا قدم گذاشته ام.

اکنون در یافتیم که بعد از درک بیمار ، فرد نیاز به شناخت خود و تقویت عزت نفس دارد.گام اول جهت تقویت عزت نفس زیستن به صورت آگاهانه است.یعنی اندیشیدن در مور شیوه زندگی؛ آیا من تا اکنون زندگی خوبی داشته ام؟ کجا،چکاری رادرست  یا اشتباه انجام داده ام؟ ودر نهایت راه درست جهت تصحیح شیوه های اشتباه و تقویت کارهای درست را بیابیم.

گام دوم پذیرش خویش است،من یک انسان هستم با این میزان توانایی و شایستگی.

گام سوم مسئولیت پذیری است.شخص باید بپذیرد که هر آنچه اتفاق افتاده است چه خوب و چه زیانبار را خودش انجام داده است و هیچ فردی مسئولیت زندگی اورا به عهده ندارد.

گام چهارم توانایی ابراز وجود است.فرد بیمار باید به میزانی از عزت نفس برسد که بتواتد توانایی ها و علاقمندیهایش را بروز دهد،در موردشان مداکره کند و با رعایت حقوق افراد جهت رسیدن به حق خود تلاش کند.

گام پنجم داشتن یک زندگی هدفمند است.فرد باید بیاموزد و تلاش کند که در نسیر زندگی برای رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ خود قدم بردارد.

و اماگام آخر ؛ یکپارچگی شخصیت میباشد.هماهنگ بودن حرف و عمل ،شخص باید قدرت پیدا کند که حرف را به باور و باور را جامع عمل بپوشاند. که این امر نیز با دانشNLPمحقق می گردد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۹۵۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان