//
کدخبر: ۲۰۳۲۳۱ //
سخنگوی دولت:

محیط‌زیست یک مقوله اجتماعی است

سخنگوی دولت گفت: مسأله محیط زیست تنها آب، خاک و معدن نیست بلکه تمام آنها در کنار هم است که مقوله اجتماعی را شکل می‌دهند.

محیط‌زیست یک مقوله اجتماعی است
به گزارش فرتاک نیوز،

علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز در دیدار با عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نشست با اعضای شبکه تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: شاید اگر بسیاری برنامه ها را با کمک شبکه های اجتماعی محیط زیستی دنبال می کردیم کم هزینه تر و بهتر به نتیجه می رسیدیم.

وی با بیان اینکه انتظاراتی نیز از سمن های محیط زیستی داریم اظهارداشت: یک ضلع شما، سیاستگذاران در حوزه‌های مختلف هستند که باید همسو با آنان حرکت کنید، در بحث توسعه پایدار تضادهایی میان توسعه و محیط زیست وجود دارد که نمی توان به تنهایی به هر کدام از آنها توجه کرد گاهی جایی مسائل شخصی محیط زیست را زمین میزند گاهی نیز مسائل بخشی به ضرر محیط زیست تمام می‌شود، ما معتقدیم در این فرایند باید تمام بخش های محیط زیست سنجیده شود.

وی افزود: گاهی صنعتی وجود دارد که امنیت ندارد و باید تعطیل شود که در این صورت ٢٠٠ هزار نفر بیکار می شوند این یک دو راهی است که باید تصمیم درست گرفته شود.

ربیعی ادامه داد: اکنون بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ دانشجو در کشور وجود دارد که به زودی وارد بازار کار می‌شوند؛ همچنین ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بیکار در جامعه داریم که باید این میزان جوان در هر صورت وارد محیط کار شوند که این کار به توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از این سرمایه گذاری در معادن وجود دارد گفت: قطعاً در این میان تضاد وجود دارد که باید بتوانیم با کمترین آسیب و حتی بدون آسیب عمل کنیم تا هم محیط‌زیست حفظ شود و هم اشتغال در بخش معدن به وجود آید.

ربیعی تاکید کرد: به نظر می‌رسد اشکالی که در ایران امروز وجود دارد، نبود میانجی های اجتماعی است. این میانجی ها شکل نگرفته اند، شاید چون نگاه امنیتی به آنها داشتیم یا شاید هم دانش کافی برای این کار نداشتیم.

سخنگوی دولت گفت: دولت تلاش می‌کند در راستای توسعه پایدار، محیط زیست با تمام مولفه های آن حفظ شود. گاهی واقعیات به گونه ای تحمیل گرانه خود را جلو می کشد که در عین حال میانجی های محیط زیستی باید در کنار دولت قرار گیرند تا از این مسائل به نفع محیط زیست و هم توسعه پایدار عبور کنند. میانجی های محیط زیستی مورد قبول ما هستند و ما آنها را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

ربیعی اظهار داشت: البته من کارشناس محیط زیست نیستم و شاید آنطور که باید با مسائل محیط زیستی آشنا نباشم؛ اما بیست سال پیش در مطالعه ای متوجه شدم محیط زیست وارد ادبیات ما شده است به نحو مطلوب و احسنت از آن برای ارتقای زندگی استفاده کنیم.

ربیعی تاکید کرد: معتقدم امروز توصیه به شادی یکی از نیازهای جدی جامعه ماست؛ به نظر من پتروشیمی‌ها و دودکش های بلند مردم را شاد نکردند پس باید با هم در مسیر صحیحی برای رسیدن به این هدف قرار گیریم. امنیت روانی در زندگی مردم بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه شود. این مواقع به نظر می رسد بی پولی و فقر معادل با طلاق و بدبختی است، در حالیکه اینطور نیست باید طرز نگاه و تفکر را عوض کنیم.

وی گفت: اینکه گفته می شود دولت به محیط زیست توجه ندارد درست نیست گاهی الزامات جهت گیری هایی را با خود می آورد که شاید مورد پسند عمامه نباشد. افرادی که در نهادهای مدنی کار می کنند و ساختار های مدنی آن را می‌شناسند باید بدانند در کوتاه مدت نمی توان به نتیجه رسید و نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم.

ربیعی تاکید کرد: محیط زیست یک مساله جهانی است و نباید فکر کنیم که تنها وضعیت ما نامناسب است بلکه در نقاط بسیاری از دنیا نیز وضعیت محیط زیست مورد قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه مسائل محیط زیست در کوتاه مدت حل شدنی نیست گفت: هر نهاد یا فردی در وظیفه خود باید سختکوشی داشته باشد تا مشکلات اینچنینی در مدت زمان کوتاه با بهترین نحو برطرف شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۳۲۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان