//
کدخبر: ۱۰۱۹۰۶ //

بارش های بهاری را به آتش تبدیل نکنیم

بارندگی‌های فصل بهار در بیشتر نقاط کشور، کمبودهای بارش‌های زمستان را تا حدودی جبران کرد و اندکی از نگرانی‌هایی مردم و مسئولان را نسبت به کمبود آب برطرف کرد. طبیعت و مردم استان همدان نیز از این بارندگی‌ها بی بهره نبودند و تدوام وضعیت بهاری باعث طراوت و سرسبزی در جای‌جای استان شد. اما اگر همین سرسبزی ها مدیریت نشود باعث آسیب‌های جبران ناپذیری به طبیعت استان خواهد شد.

بارش های بهاری را به آتش تبدیل نکنیم
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین زندی؛ همه ساله با شدت گرفتن فصل گرما به ویژه در ماه شهریور، سرسبزی های گیاهان خودرو جای خود را به رنگ زرد می‌دهد و طبیعت چهره زیبای جدیدی به خود می‌گیرد. اما آتش سوزی‌های گاه و بیگاه در دل طبیعت این زیبایی‌ها را خدشه دار می‌کند و هزینه گزافی به طبیعت و مردم استان وارد می‌کند. امسال نیز این نگرانی وجود دارد که با رشد بیش از حد علوفه و گیاهان خودرو در طبیعت و خشک شدن آنها در فصل گرما این آتش سوزی‌ها ادامه پیدا کند.

معمولا بیشتر این آتش سوزی‌ها دو عامل اصلی دارند یکی عامل طبیعی که از فعل و انفعالاتی مانند رعد وبرق ناشی می‌شود و دیگری عامل انسانی که در کشور ما و به تبع آن در استان همدان اصلی‌ترین علت آتش سوزهای طبیعت است است.  

تحقیقات کارکنان اداره کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بیشر وقوع آتش سوزی‌های استان توسط عوامل انسانی بوده، گاهی برخی از عشایر پس از چرای دام‌ها،  وقتی می‌خواهند محل را ترک کنند مرتع را به آتش می‌کشند. گاهی این آتش سوزی های عمدی توسط برخی از ساکنان روستاها اتفاق می‌افتد، اختلاف بین مردم روستا و عشایری که می‌خواهند از مراتع اطرف یک روستا برای چرای دام ها استفاده کنندعامل این آتش سوزهاست. گاهی نیز توسط افرادی اتفاق می‌افتد که در یک محیط طبیعی اتراق و تفریح می‌کنند و پس از ترک محل آتشی که افروخته‌اند را خاموش نمی‌کنند. رها کردن ته سیگار روشن در طبیعت از عوامل دیگر است اما وجود بطری‌ها و شیشه‌های شکسته و اجسام براق یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث آتش سوزی می‌شود تابش نور خورشید بر روی این شیشه‌ها و اجسام براق و انعکاس آن روی گیاهان خشک باعث تولید گرما و آتش می‌شود و طبیعتی را به آتش می‌کشد به همین دلیل دوستداران طبیعت تاکید می‌کنند بطری‌ها و شیشه ها و زباله‌ها را در طبیعت رها نکنیم.

جلوگیری از  آتش سوزی‌ها در طبیعت دو امکان نیاز دارد. ابزار و فن آوری روز و عامل و سرمایه انسانی. هواپیما، هلی کوپتر و تانکرهای آتش نشانی از اصلی ترین ابزارهاست که متاسفانه در استان ما تنها ماشین آتش نشانی  وجود دارد که در شهرستانها تعداد آنها بسیار کم است و در شهرستانهای کوچک گاهی از این ماشین‌ها برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند.

در این‌جا نیز نیروهای انسانی وضعیت چندان مناسبی ندارند. تعداد نیروهای آتش نشانی و نیروهای آموزش دیده اداره منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست به حدی نیست که بتوانند در مهار کردن آتش‌ها به موقع عمل کنند. افرادی که به عنوان  همیار طبیعت در روستاها ساکن هستند نیز آموزش چندانی ندیده‌اند تا در زمان وقوع آتش سوزی به درستی عمل کنند با آنچه گفته شد همچنان این نگرانی وجود دارد که طبیعت زیبای بهاری در نبود مدیریت یکپارچه و کمبود فن آوری و ابزار روز به فاجعه مبدل شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۱۹۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان