//
کدخبر: ۶۶۲۳۷ //
لاریجانی در اجلاس چالش‌های مبارزه با تروریسم؛

آمریکا نماد دولت شرور در منطقه است

رئیس مجلس: جمهوری اسلامی ایران سال هاست که در حال مبارزه با تروریسم است و این، آمریکایی‌ها بودند که داعش را به وجود آوردند.

آمریکا نماد دولت شرور در منطقه است
به گزارش فرتاک نیوز،

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در نخستین نشست تخصصی چالش های مبارزه با تروریسم و نقش همکاری های منطقه ای در پاکستان  با تاکید بر لزوم بررسی مجدد روند گسترش تروریسم گفت:طی سی و چند سالی که ماجرای تروریسم در منطقه ما وجود داشت، از افغانستان و عراق، سوریه، شمال آفریقا و آسیای میانه، باید دید که آیا روند گسترش تروریسم رو به نزول بود و یا رو به صعود؟

 

علی لاریجانی گفت: ائتلاف آمریکا در سال 2001 با چه سر و صدایی آمد و مدعی شد که می خواهد تروریسم را از بین برد، حال سوال این است که تروریسم در منطقه ما از لحاظ کمیت و کیفیت گسترش پیدا کرده یا خیر؟

 

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:طی 30 سال گذشته به ویژه دو دهه اخیر، تروریسم در منطقه هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت گسترش یافته و این موضوع نشان می دهد که اگر این روال ادامه پیدا کند، مشکلات امنیتی بیشتری را در منطقه شاهد خواهیم بود.

 

لاریجانی با اشاره به سخنان "سردار ایاز صادق" رییس مجلس ملی پاکستان در خصوص اینکه چرا ائتلاف های ضد تروریستی موفق نیستند، افزود:در دو دهه اخیر دو نوع ائتلاف را شاهد بودیم که یکی ائتلاف به رهبری آمریکا در منطقه برای مبارزه با تروریسم ودیگری ائتلافی بود که ایران، روسیه و ترکیه در مبارزه با تروریسم داشتند.

 

وی اضافه کرد:ائتلافی که آمریکایی ها داشتند قرار بود تروریسم را در افغانستان از بین برده و تولید و قاچاق مواد مخدر را نیز در آن کشور از بین ببرد که البته نه توفیقی در ریشه کنی تروریسم و نه توفیقی در از بین بردن مواد مخدر داشتند.

 

عضو شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد:این روزها تولید مواد مخدر در افغانستان چندین برابر گذشته شده و ناتو نیز مسئول این کار است.

 

وی از تولید مواد مخدر و تروریسم به عنوان دو روی یک سکه یاد کرد و افزود:مبارزه ای که ایران، روسیه و ترکیه در سوریه داشتند موفق بوده است به عبارت دیگر آنان به داعش ضربه زدند.

 

وی با اشاره به ادعای دونالد ترامپ در سند راهبردی جدید خود مبنی بر اینکه در سوریه علیه داعش جنگیده اند، افزود:شما کسانی بودید که داعش را به وجود آوردید حال چگونه مدعی مبارزه با تروریسم هستید و این یک حرف خنده آور است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با تشریح برخی تجربه های موفق مبارزه با تروریسم و همکاری های منطقه ای نیز گفت: باید ائتلاف هایی همانند ایران، روسیه و ترکیه را تقویت کنیم، چرا که این نشست ها می تواند در این زمینه نقش ایفا کند و اگر چین و پاکستان نیز در این قضیه به ما کمک کنند حتماً موفق می شویم.

 

وی همچنین با انتقاد از رویکرد آمریکایی ها در منطقه از اقدامات آنان به عنوان عامل به هم ریختگی امنیتی یاد کرد و گفت:آنها دنبال ماجراجویی جدید هستند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص قدس نیز گفت: آمریکایی ها در برنامه خود برای انتقال سفارتشان به قدس چه انگیزه ای داشتند و همگان دیدند که تمامی جهان به این تصمیم واکنش نشان دادند.

 

وی با بیان اینکه امروز آمریکا به نماد یک دولت شرور تبدیل شده است، گفت:مسئله تروریسم در عراق و سوریه حل نشده و آمریکایی ها به موضوع فلسطین دامن زده اند و یقیناً مردم دنیا و مردم فلسطین در قبال این اقدام سکوت نمی کنند و انتفاضه جدید به وجود خواهد آمد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از رویکردهای منطقه ای آمریکا نیز گفت: ترامپ می گوید که ما به دنبال این هستیم که آمریکا به عنوان کشور اول در جهان باشد و کاری به کشورهای دیگر نداریم و از سویی نیز روسیه و چین را به عنوان تهدیدات خود معرفی می کند.

 

لاریجانی همچنین از روسیه و چین به عنوان ستون های امنیت منطقه یاد کرد و افزود: آمریکایی ها در بیانیه جدید سیاست خارجی خود ایران را به عنوان تهدیدی برای منطقه می دانند.

 

لاریجانی با تشریح اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم گفت:جمهوری اسلامی ایران سال هاست که در حال مبارزه با تروریسم است و این، آمریکایی ها بودند که داعش را به وجود آوردید.

 

رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان در بخش پایانی سخنانش از ادعای جدید آمریکایی ها مبنی بر کمک ایران به یمن به عنوان مضحکه جدید یاد کرد و افزود:یکی دیگر از نمایش هایی که اخیراً نشان دادند که واقعاً نمایش مضحکی بود، یک تکه آهن پاره جمع کرده و به آمریکا بردند و اعلام کردند که این لاشه های موشکی است که ایران به یمن داده است.

 

وی تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران به یمن موشک نداده است و اگر چنین کاری را انجام داده بودیم از کسی هراسی نداشتیم و اعلام می کردیم که چنین کاری را انجام داده ایم.

 

لاریجانی این اقدام مضحکه آمیز را برای انحراف افکار جهانیان از موضوع فلسطین خواند و افزود:هزینه مبارزه با تروریسم را تنها یک کشور نمی تواند بدهد.

 

وی اضافه کرد:ایران، روسیه و ترکیه در مبارزه با تروریسم در سوریه هزینه زیادی داده و بسیاری از جوانان ما در سوریه به شهادت رسیدند، ابعاد مبارزه با تروریسم هم فرهنگی، هم سیاسی، هم امنیتی و هم اقتصادی است و باید عوامل نفوذ پول کثیف در سیستم تروریست ها را ردیابی کنیم و بر آن تسلط یابیم.

 

دیدار آقای لاریجانی با رئیس مجلس پاکستان

رییس مجلس شورای اسلامی ایران در سومین روز از سفر به پاکستان صبح امروز با «سردار ایاز صادق» همتای پاکستانی خود در اسلام آباد دیدار و گفتگو کرد.

 

در این دیدار روسای مجالس ایران و پاکستان بر تقویت روابط بین پارلمانی و تلاش بر تحکیم روابط دوجانبه تاکید کردند.

 

رییس مجلس ملی پاکستان در آغاز با تشکر از حضور هیات پارلمانی ایران در نخستین اجلاس روسای مجالس 6 کشور منطقه گفت: حضور رییس مجلس شورای اسلامی ایران در این اجلاس یکی از مهم ترین دلایل موفقیت این اجلاس بود.

 

وی حضور و نقش دکتر علی لاریجانی را در این اجلاس ، مهم دانست و گفت: باید بگویم شما مهم ترین نقش را در تنظیم بیانیه پایانی اجلاس 6 کشور را داشتید.

 

رییس مجلس ملی پاکستان با بیان اینکه دوستان و دشمنان ما یکی هستند ، تاکید کرد: ایران به عنوان یکی از مهم ترین کشورها برای پاکستان شناخته می شود.

 

وی افزود: متاسفانه برخی از مسایل موجود به ویژه تحریم ها سبب شده است که دو کشور نتوانند از ظرفیت های موجود در روابط دوجانبه بهره مند شوند.

 

«سردار ایاز صادق» گفت: بنادر گوادر و چابهار می توانند نقش مهمی در تقویت روابط دوجانبه داشته باشند.

وی با تاکید بر ارتباط بنادر چابهار و گوادر از رییس مجلس کشورمان برای بازدید از بندر گوادر دعوت کرد.

در این دیدار که برخی از نمایندگان دو کشور نیز حضور داشتند «مخدوم خسرو بختیار» مسوول کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی پاکستان گفت: موضوع چابهار و گوادر یک موضوع مهم برای دو کشور است.

 

وی تبادل هیات ها برای گسترش همکاری ها بین دو کشور را دارای اهمیت ویژه دانست و گفت: باید سازمان های مربوطه در عملی کردن توافقنامه های دوجانبه نقش ایفا کنند.

 

دکتر «علی لاریجانی» در این دیدار با تشکر از مهمان نوازی پاکستان و ابتکار این کشور در برگزاری اجلاس روسای مجالس 6 کشور منطقه، گفت: ایران و پاکستان روابط دوستانه ای در زمینه های مختلف سیاسی ، تجاری ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی دارند.

 

وی با تاکید بر ارتباط ریلی و جاده ای بین بنادر گوادر و چابهار گفت: باید در زمینه اجرایی کردن توافقنامه های قبلی دو کشور تلاش کنند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی ایران با انتقاد از عملی نشدن پیمان گازی ایران و پاکستان گفت: توافقنامه برای ارتباط بنادر چابهار و گوادر نباید به سرنوشت توافقنامه انتقال گاز از ایران به پاکستان دچار شود.

 

وی توافق برای ارتباط جاده ای و ریلی بین بنادر چابهار و گوادر را به نفع دو کشور دانست و گفت: این توافق می تواند پیام مثبتی برای جهان داشته باشد.

 

دکتر لاریجانی با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور گفت: حجم کم مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور همواره سبب نگرانی مسوولان ایران و پاکستان بوده است.

 

وی تاکید کرد: دو کشور فرصت های زیادی برای تحقق تبادلات تجاری تا سقف 5 میلیارد دلار دارند.

 

لاریجانی در این دیدار همچنین از رییس مجلس ملی پاکستان برای شرکت در کنفرانس بین المجالس اسلامی که قرار است ماه آینده در تهران برگزار شود، دعوت کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: واحد مرکزی خبر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۲۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان