//
کدخبر: ۶۳۷۹۲ //

روحانی : تمام وعده های دولت دوازدهم در لایحه بودجه ۹۷ متبلور شده است

رییس جمهوری بودجه سالانه کشور را برشی از برنامه چهارساله دولت عنوان کرد و گفت: چهارچوب اصلی تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات در لایحه بودجه سال 1397 کل کشور متبلور شده است.

 روحانی : تمام وعده های دولت دوازدهم در لایحه بودجه 97 متبلور شده است
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با حضور در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی برای تقدیم لایحه بودجه سال 97 در سخنانی ایام میلاد باسعادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) و ماه ربیع المولود را خدمت همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی وملت ایران تبریک و تهنیت گفت و افزود: خدا را شاکرم که امسال اولین بودجه دولت دوازدهم و پنجمین بودجه از ابتدای دولت یازدهم در موقع قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

 

رییس دولت دوازدهم اظهارکرد: امیدواریم طبق آیین نامه مجلس در روند بررسی های 40 روزه بودجه در اواخر دی ماه شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم و تا آغاز دهه فجر (دوازدهم بهمن) این لایحه در اختیار دولت به صورت قانون قرار بگیرد.

 

روحانی همچنین گفت: لایحه بودجه 97 کاملا متفاوت با بودجه سال های گذشته است و در واقع در این لایحه بودجه به خوبی روشن شده که بودجه یک لیست درآمدی وهزینه ای تنها نیست.

 

وی تصریح کرد: بودجه سال 97 به معنای آغاز اجرای برنامه های دولت دوازدهم است.

 

رییس قوه مجریه خاطرنشان کرد: تمام وعده های اصلی که دولت در انتخابات به مردم داده و هر آنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات ازجمله اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری ها، تحرک در فصل های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود، شما در این لایحه به خوبی مشاهده می کنید.

 

روحانی ادامه داد: لایحه ای که امروز تقدیم مجلس می شود در تبصره های 14، 18 و 19 به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود، روند جدیدی را دولت آغاز کرده و این روند را در سال های بعد ادامه خواهد دارد.

 

وی با بیان این که پایه اصلی بودجه امسال شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها است، اظهار کرد: آنچه که در گذشته انجام می شد این بود که دستگاهی می گفت سال گذشته هزار تومان گرفته بودم از این رقم 990 تومان را خرج کردم و حداقل 10 درصد برای سال آیِنده اضافه می خواهم، یک هزار و 100 تومان می خواهم.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آن کسی که هزار تومان بودجه داشت و صرفه جویی کرده و800 تومان خرج کرده بود به مراتب کمتر در سال بعد دریافت می کرد، این رقابتی برای هزینه کردن به ویژه در ماه های آخر سال بود که بودجه را هزینه کنند برای اینکه بتوانند بودجه بیشتر بگیرند.

 

روحانی یادآور شد: به قول فلاسفه تسلسل در گرفتن اعتبار شکل گرفته بود که پایانی نداشت و برای همین می گفتند تسلسل باطل است و مسیری انتخاب شده بود که این مسیر به نفع کشور نبود شفافیت در آن نبود دستگاه ها تشویق به اجرا نمی شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر نمی دانستیم یک خدمت چقدر برای دولت هزینه دارد. اگر بناست بیماری را معالجه کنیم با چه هزینه ای، عمل جراحی با چه هزینه ای، اگر دانشجویی می خواهد تربیت شود با چه هزینه ای، دانش آموزی کلاس درس را با چه هزینه ای.

 

رییس دولت دوازدهم همچنین گفت: وقتی هزینه دستگاه های دولتی را با بخش خصوصی مقایسه می کردیم گاهی اصلا قابل مقایسه نبود ما دانش آموز دبستانی را با کیفیت درسی پایین تر و با قیمت گران تر (تربیت می کردیم).

 

روحانی تاکید کرد: زمانی که وزیر آموزش و پرورش را می خواستم به مجلس معرفی کنم، گفتم اگر ما صندلی دانش آموز را از یک مدرسه خصوصی بخریم ممکن است برای ما یک میلیون تمام شود اما دانش آموز را در اختیار وزارت آموزش و پرورش می گذاریم، دو و نیم میلیون هزینه می کنید.

 

وی اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش از هر دو حرف من ایراد گرفت و گفت این اقدام به بخش خصوصی 800 هزار تومان نمی شود و برای دولتی هم نزدیک سه میلیون تومان می شود.

 

وی همچنین گفت: آیا این کار درست است که ما این همه هزینه می کنیم، هزینه برای چه می کنیم، از پول مردم برای چه، برای خدمت؛ آن خدمت باید به چه قیمتی ارائه شود.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت باید بتواند با بخش خصوصی رقابت کند یا واگذار کند ما باید بر مبنای عملکرد بودجه ریزی کنیم بر مبنای هدف و برمنبای نتیجه نه بر مبنای هزینه پارسال. تمام بودجه های گذشته بر مبنای هزینه پارسال است و این در بودجه امسال آغاز شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۳۷۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان