//
کدخبر: ۶۱۰۹۹ //

آخرین میخ بر تابوت حکومت داعش

- پیروزی های تازه ارتش سوریه و عراق در آزادسازی شهرهای البوکمال و راوه، از دید بسیاری رسانه های عربی نقطه اوج فرایند سقوط و نابودی داعش در این دو کشور است که طرح های دشمنان سوریه را خنثی کرده است.

آخرین میخ بر تابوت حکومت داعش
به گزارش فرتاک نیوز،

 نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن روز یک‌‌‌شنبه موفق شدند شهر البوکمال واقع در حومه استان شرقی دیرالزور را آزاد کنند. ابوکمال آخرین شهر مهم در کنترل داعش بود که با خارج شدن آن از دست داعش تاریخ این گروه تروریستی در سوریه تمام شد. 

 

همزمان با پیروزی های ارتش سوریه، نیروهای ارتش و مردمی عراق نیز روز سه شنبه وارد شهر راوه آخرین پایگاه شهری زیر کنترل داعش در عراق شدند. با پیروزی های ارتش سوریه در البوکمال و ارتش عراق در راوه پیش‌بینی می شود تروریست ها در سوریه و عراق به طور کلی نابود شوند. رسانه های عربی اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد. 

 

** به آتش کشیده شدن آخرین برگِ پرونده داعش 

نشریه «المنار» فلسطین، شبکه خبری «المنار» و تارنماهای رادیو «نور» و «العهد» لبنان و روزنامه «الوطن» سوریه شکست داعش را در آخرین پایگاه خود در عراق و سوریه به منزله پایان داعش در سوریه و عراق به شمار آورده اند. 

 

به نوشته نشریه المنار، در البوکمال آخرین برگ های پرونده سیاه داعش به آتش کشیده و دست تروریستی آمریکا برای تجزیه و ویران سازی سوریه قطع شد. در این شهر بود که آمریکا از این گروه تروریستی حمایت نظامی به عمل آورد ، بر جنایت ها سرپوش نهاد و فرماندهان داعش را از دیرالزور و حومه آن به این مکان منتقل و راه های امنی را برای فرار از عراق به البوکمال فراهم کرد. 

 

اما پیروزی در میدان های نبرد سبب شد تلاش های خبیثانه آمریکا برای فرسایش نظام سوریه و ارتش آن با شکست روبرو شود و پیروزی های ارتش سوریه و همپیمانان در ابوکمال مشت محکمی بر صورت دشمنان نظام سوریه شود. 

 

به نوشته شبکه خبری المنار، سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله گفت با آزادسازی ابوکمال دولت داعش سقوط کرد. او آزادسازی ابوکمال را دستاورد بزرگی به شمار آورد و گفت با این پیروزی دیگر هیچ شهری در سوریه و منطقه در کنترل داعش نیست. 

 

تازنمای رادیو نور در گزارشی با عنوان «آزادسازی بوکمال دستاورد راهبردی برای سوریه و همپیمانان آن» نوشت: محور مقاومت در جنگ علیه گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا و عربستان از یک پیروزی به پیروزی دیگر منتقل می شود. آخرین این پیروزی ها دستاورد راهبردی ارتش سوریه و همپیمانان آن در آزادسازی شهر ابوکمال در مرزهای عراق بود. 

 

ارتش سوریه و همپیمانان آن در محور مقاومت موفق شدند شهر ابوکمال را به طور کامل از کنترل گروه داعش خارج سازند. در این راستا خبرگزاری رسمی سوریه نوشت 150 تن از عناصر داعش در نتیجه پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم به شرق رود فرات فرار کردند. 

 

تارنمای العهد نوشت با آزادسازی شهر راوه در استان الانبار از کنترل گروه تروریستی داعش درگیری نظامی با گروه داعش به مرحله پایانی خود رسید و دیگر داعش در عراق جای پایی ندارد که بتواند به وسیله آن قدرت خود را تقویت سازند. 

 

الانبار سه سال گذشته حلقه اتصال مهمی میان عناصر گروه داعش در عراق و سوریه بود. با خارج شدن این شهر از کنترل داعش ، این گروه ضربه های کمرشکنی را در عراق دریافت کرده است. این در حالی است که داعش در سوریه هم ضربه های سنگین دریافت کرده و در شهر مرزی ابوکمال شکست خورده است. 

 

برپایه گزارش های بین المللی داعش بیش از 95 درصد از سرزمین های تحت کنترل خود در سوریه و عراق از دست داده است و 5 درصد باقی مانده عبارت از لانه های پراکنده است که نمی توان آن را پایگاه قوی و ثابت به شمار آورد. این نشان می دهد حکومت داعش نابود شده است و دیگر هیچ مصداقی ندارد. 

 

به نوشته العهد، شکست ها و ناکامی های گروه داعش در عراق و سوریه با شکست های دشمنان محور مقاومت در منطقه به سردمداری رژیم صهیونیستی و عربستان همزمان شده است. 

 

فرماندهان و کارشناشان نظامی تاکید می کنند پایان داعش به مفهوم در هم پیچیده شدن طومار این گروه نیست. بلکه نیاز به تلاش و کار اطلاعاتی ضروری است تا همه عناصر سری این گروه هلاک شوند. زیرا این افراد می توانند با انفجار خودروها و عملیات انتحاری مردم را به خاک و خون کشند. این شیوه ای است که هرگاه داعش با شکست های نظامی روبرو می شود به آن پناه می برد. 

 

به نوشته تارنمای العهد، در حالی که ارتش سوریه و همپیمانان آن با موفقیت شهر ابوکمال را آزاد کرده اند نشانه های پیروزی نهایی در آخرین پایگاه داعش در سوریه در افق می درخشد. 

 

در این زمینه «الکساندر زاسبکین» سفیر روسیه در لبنان گفت: آزادسازی ابوکمال دارای اهمیت نظامی بالایی است و گام مهمی در عملیات آزادسازی سوریه از حضور تروریست های تکفیری است. 

 

او با بیان اینکه عملیات نظامی دارای اهمیت بالایی است و در پیشرفت حل سیاسی بحران سوریه نقش مهمی دارد. تاکید کرد موازنه قدرت به سود ارتش سوریه و همپیمانان آن رقم خورده است و اوضاع در سوریه به سوی بهبودی پیش می رود. 

 

به نوشته روزنامه الوطن، با پیروزی در ابوکمال طومار گروه تروریستی داعش در سوریه در هم پیچیده شد. همزمان با این پیروزی، عراق هم موفق شد طومار تروریست ها را به طور کلی در هم پیچد و ارتش سوریه و عراق در مرزها به هم برخورد کرده اند. این پیروزی ها خود پیام های پرمحتوایی به حامیان تروریسم ارسال می کند که برای رسیدن به اهداف خصمانه خود در منطقه به تروریست ها دل بسته بودند. 

 

پیروزی ابوکمال یک موفقیت راهبردی به شمار می رود که سرنیزه ای را به قلب طرح های آمریکا وارد کرده است. آمریکا در این طرح خود برای فاصله انداختن میان عراق و سوریه و قطع ارتباط میان اعضای محور مقاومت تلاش می کرد. با پیروزی در ابوکمال و پیروزی ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی این کشور در القائم اکنون گذرگاه اصلی میان بغداد و دمشق گشوده شده است و با این پیروزی هدف راهبردی آمریکا از حمله به سوریه ناکام ماند. آزادسازی ابوکمال پیروزی واقعی است که بیانگر بالاترین میزان هماهنگی میان ارتش سوریه و همپیمانان در میدان های نبرد و موفقیت آن در پشت سرگذاشتن موانع بسیار است. 

 

از نظر سیاسی این پیروزی کلید اصلی هر اقدام سیاسی به شمار می رود. پس از این پیروزی دشمنان سوریه نمی توانند طرح های خصمانه خود را پیش ببرند. اکنون آنها باید از تمرکز بر روی میدان های نبرد چشم پوشی کنند و بر راه حل سیاسی تمرکز کنند که این موضوع به سود سوریه و راهبرد دفاعی آن است. حاکمیت ابوکمال به دولت سوریه بازگشته است و نظام سوریه به پیروزی با طعم دیگری رسیده است. 

 

** شکست طرح های خبیثانه 

تارنماهای «البدیل» مصر و رادیو «نور» لبنان پیروزی بر تروریست ها در آخرین پایگاه این گروه ها را تغییر دهنده موازنه قدرت به سود نظام سوریه و خنثی کننده طرح های دشمنان محور مقاومت به شمار آوردند. 

 

به نوشته تارنمای البدیل، محور مقاومت ضربه کمرشکنی به طرح داعش در آخرین پایگاه آن در شهر البوکمال وارد کرد؛ به طوری که دولت و حکومت این گروه تروریستی نابود شد. با این پیروزی محور مقاومت طرح تجزیه عراق و سوریه را ناکام گذاشت و پایان تاریخ یکی از خطرناک ترین طرح های تجزیه منطقه که با هدف دامن زدن به آشوب فراگیر در منطقه طراحی شده بود به ثبت رساند.

 

نبرد ابوکمال که به مادر نبردها هم مشهور شده است نبردی علیه حضور آمریکا در سوریه بود. دمشق و همپیمانان آن به این نبرد سخت وارد شدند. نبرد بسیار پرشتاب و دقیق بود و ارتش سوریه و همپیمانان آن توانستند این شهر را به طور کامل به زیر کنترل خود در آورد و با این پیروزی پرونده تروریست ها را در البوکمال به طور کامل در هم پیچند. 

 

از برجسته ترین هدف های عملیات نظامی در ابوکمال این بود که اراده واشنگتن و تجهیزات آن را در هم شکست. اندکی پیش از آغاز عملیات آزادسازی این شهر، آمریکا وارد خط عملیات شد و در مسیر ارتباط ارتش سوریه و همپیمانان آن در محور مقاومت اختلال ایجاد کرد. این موضوع نشان داد آمریکا برای فرسایش محور مقاومت تلاش می کند. اما حضور کارآمد تهران در مدیریت عملیات نظامی سرنوشت ساز بود. 

 

آزادسازی ابوکمال نگرانی رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. از یک سو این پیروزی طرح صهیونیستی - آمریکایی برای تجزیه منطقه را خنثی کرد و از سوی دیگر این پیروزی محور اتصال محور مقاومت را امن کرد. نیروهای سوریه در نتیجه آزادسازی ابوکمال با نیروهای عراق و نیروهای داوطلب مردمی عراق در شهر القائم عراق برخورد کردند. این برخورد سبب می شود راه محور مقاومت از ایران به عراق، سوریه و لبنان گشوده شود. این موضوعی است که رژیم صهیونیستی از آن نگران است. به ویژه این در شرایطی است که این رژیم نتوانسته است مشکل خود را با نیروهای ایران و حزب الله که در جنوب سوریه و مرزهای فلسطین اشغالی مستقر هستند، حل کند. 

 

«حسن حسن» کارشناس نظامی و مسائل راهبردی سوریه به رادیو نور گفت: بازپس گیری ابوکمال و آزادسازی آن از چنگال داعش به معنی آن است که حلقه تازه ای از ستون فقرات طرح رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه شکسته شده است. 

 

پاکسازی ابوکمال و رسیدن نیروهای عراق و داوطلب مردمی به مرزهای مشترک سوریه و عراق نشان می دهند همه طرح ها برای فاصله انداختن میان عراق و سوریه از بین رفته است. با آزادسازی ابوکمال مرحله تازه ای آغاز می شود که آمریکا و همپیمان آن را وادار خواهد کرد یک باره نقاب را از چهره خود کنار زنند و این سبب آشکار سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان خواهد شد. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۱۰۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان