//
کدخبر: ۶۰۹۹۶ //

اشمید:ایران به تعهداتش پایبند است/ واضح می گویم که امکان مذاکره مجدد برجام وجود ندارد

معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: به عنوان نماینده خانم موگرینی که از طرف اتحادیه اروپا مامور پیگیری سند برجام است به طور واضح می گویم که امکان مذاکره مجدد برجام وجود ندارد.

 اشمید:ایران به تعهداتش پایبند است/ واضح می گویم که امکان مذاکره مجدد برجام وجود ندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

 هلگا اشمید در دومین سمینار همکاری های هسته ای؛ پیشرفتها و چشم اندازها که در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان برگزار شد افزود: این گفت و گوها به عنوان گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا در زمینه مسایل هسته ای همکاری های بین دو طرف را پوشش می دهد و در عین حال نشان دهنده اهمیت همکاری های دو طرف است.

 

دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ما کاملا متعهد هستیم که روابطمان را با ایران گسترش دهیم ، گفت: برگزاری سمینار به خودی خود نشان دهنده همین امر است؛ روندی که از فوریه امسال در بروکسل شروع کردیم ، ادامه می دهیم.

 

اشمید با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرده است اظهارکرد: من به عنوان نماینده خانم موگرینی که از طرف اتحادیه اروپا مامور پیگیری سند برجام است به طور واضح می گویم امکان مذاکره مجدد برجام وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: در مذاکراتی که ما با کشورهای دیگر داریم همه آن ها از برجام حمایت می کنند. برجام نشان دهنده فرهنگ همکاری است برای اینکه از انرژی هسته ای استفاده صلح آمیز شود. این نشان دهنده فرهنگ همکاری در سطح بین المللی است.

 

اشمید افزود: پیوست شماره 3 برجام پیوست مهمی است که ایران و اعضای اتحادیه اروپا ملزم به رعایت آن هستند. از طرف دیگر همه می دانند که اتحادیه اروپا تلاش می کند بالاترین استاندارد ایمنی را در سایت های هسته ای اجرا کند و گام های زیادی در این زمینه برداشته است.

 

وی ادامه داد: بیانیه مشترک کمیسیون اروپایی و سازمان انرژی اتمی ایران در آوریل 2016 که بعد از سفر خانم موگرینی به ایران صادر شده است بر توسعه همکاری ها تاکید دارد.

 

اشمید با اشاره به افزایش همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا پس از برجام اظهار داشت: برجام باعث شفافیت و گسترش فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران می شود به نحوی که دانشمندان ایرانی می توانند آزادانه با دانشمندان بین المللی تبادل نظر کنند.

 

معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برجام را پتانسیل بالقوه ای برای همکاری های طرفین عنوان کرد و اظهار داشت ایمنی هسته ای نقطه آغاز همکاری های هسته ای دو طرف است.

 

اشمیت پیوست شماره 3 برجام را زمینه ساز افزایش شفافیت عنوان کرد و گفت: این پیوست زمینه ساز همکاری های هسته ای و بالاترین استاندارد ها برای ارتقا ایمنی هسته ای است.

 

وی خاطرنشان کرد: سمینار امروز در اصفهان ادامه سمینار ماه فوریه امسال است و ما با این سمینار این پیام را می دهیم که استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای امکان پذیر است.

 

وی یادآور شد خوشحالیم که ایران به کنوانسیون های بیشتری می پیوندد و روندهای قانونگذاری در داخل کشور هم طی می شود.

 

اشمیت گفت: بعد از شصت و دومین نشست آژانس، آقای دکتر صالحی گفت که در مورد ایمنی و مدیریت پسماندهای رادیواکتیو سازمان انرژی اتمی پیشنهادی به مجلس داده است و این یک گام رو به جلو است و ما آن را به فال نیک می گیریم.

 

معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت این اقدامات باعث می شود ایران به کنوانسیون های هسته ای دیگر هم بپیوندد.

 

وی یادآور شد: داشتن حمایت قانونی در داخل باعث می شود همکاری های هسته ای ایران گسترش یابد.

وی با اشاره به پروژه های مشترک ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای پروژه های مختلفی از جمله ابزارهای ایمنی هسته ای با رگلاتور ایرانی، همکاری در نیروگاه بوشهر، مطالعه مرکز ایمنی در برجام است و این پروژه ها در حال بررسی است و پروژه های دیگری هم برای همکاری های مشترک تعریف خواهد شد.

 

اشمیت علوم و تکنولوژی و پژوهش و نوآوری در حوزه های مختلف از جمله تکنولوژی فیوژن و گداخت را از جمله محورهای همکاری ایران با اتحادیه اروپا ذکر کرد و اظهار داشت داشمندان ایرانی از مراکز اتحادیه اروپا بازدید می کنند به طوری که اخیرا دانشمندان ایرانی بازدیدی از مراکز هسته ای در اروپا داشتند.

 

وی همکاری در پروژه اراک را گامی رو به جلو در اجرای برجام عنوان کرد و ادامه داد:علاوه بر این تبدیل فردو به یک مرکز تحقیقاتی و همچنین همکاری روسیه در حوزه ایزوتوپ ها در این مرکز از جمله اقدامات ایران به شمار می رود و ما در این زمینه از همکاری های روسیه هم قدردانی می کنیم.

 

اشمید با بیان اینکه باید پروژه های دیگری هم اجرا شود اظهار داشت: اتحادیه اروپا در اجرای این پروژه ها به ایران کمک می کند.

 

وی یادآور شد برجام توافق بین المللی است و همه طرفین ملزم به اجرای تعهدات خود از جمله در پیوست 3 هستند و همه طرفین باید برجام را اجرا کنند. ما در برجام نشان دادیم که دیپلماسی می تواند چه دستاوردهایی داشته باشد و همه در آن ذینفع هستند.

 

اشمید در پایان گفت : اتحادیه اروپا متعهد به تعهدات خود در برجام است و ما از طرف های دیگر می خواهیم به تعهدات خود عمل کنند و برجام استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را برای ایران مهیا کرده است.

 

دومین سمینار همکاری های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها با حضور سید عباس عراقچی، هلگا اشمید، بهروز کمالوندی، محسن مهرعلیزاده، مجتبی ذوالنوری و جمعی از متخصصان صنعت هسته ای در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان برگزار شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۰۹۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان