//
کدخبر: ۵۸۰۰۳ //

قاسمی:دری اصفهانی یکی از چند مشاور معرفی شده به وزارت امور خارجه بود/بررسی روابط پیدا و پنهان افراد وظیفه نهادهای امنیتی است

بهرام قاسمی 'دری اصفهانی' را یکی از چند مشاورانی توصیف کرد که از ارگانی دیگر به وزارت خارجه و ستاد برجام معرفی شده و گفت: وزارت خارجه صلاحیت بررسی روابط پیدا و پنهان افراد را ندارد . این از وظایف نهادهای امنیتی کشور است.

 قاسمی:دری اصفهانی یکی از چند مشاور معرفی شده به وزارت امور خارجه بود/بررسی روابط پیدا و پنهان افراد وظیفه نهادهای امنیتی است
به گزارش فرتاک نیوز،

سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه درباره دری اصفهانی و همچنین اظهارات محمد نهاوندیان درباره وی اظهار داشت: بررسی صلاحیت افراد از وظایف نهادهای امنیتی است که اگر مشکلی وجود دارد باید به اطلاع نهادهای مربوطه برسانند.

 

وی اظهارداشت: سخنان وزیر اطلاعات نشان داد برخی اتهامات به این شخص وارد نیست ، ایشان با وزارت اطلاعات هم همکاری داشته و خدماتی ارائه داده است.

 

قاسمی گفت: تعداد مشاورانی که توسط ارگان های مختلف در این زمینه معرفی شدند بسیار بالاست . آقای دری اصفهانی طی دهه های گذشته سوابقی دارد ، با بسیاری از وزرتخانه ها و سازمان های دولتی همکاری داشته و با وزارت دفاع همکاری مبسوط داشته است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ایشان خدمات ارزنده ای برای کشور داشته از جمله 1.7 میلیارد دلاری که به کشور بازگشت و موضوع دیگر بازگشت محموله طلا از خدمات شایان ایشان بود.

 

قاسمی افزود: آنچه که قوه قضاییه مطرح می کند و نظرات آن دستگاه به عنوان یک قوه مستقل متین است. من درباره مباحثی که توسط قوه قضاییه مطرح شده اظهار نظر نخواهم داشت.

 

وی همچنین گفت: درباره نظرات آقای نهاوندیان هم نمی توانم نظری ارائه کنم اما آنچه که اطلاعات ما در وزارت امور خارجه بر آن صحه می گذارد و توسط وزیر اطلاعات در مصاحبه با یکی از رسانه های رسمی نیز مطرح شد، آقای دری اصفهانی عضو وزارت امور خارجه نبودند و توسط ارگان های دیگر به وزارت امور خارجه و ستاد برجام بعنوان مشاور معرفی شدند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: در مورد سایر اشخاص اطلاعاتی نداریم، هیچ مقام قضایی صراحتا با نام و مشخصات در مورد سایر اشخاص گزارشی ارائه نکردند و ما از ماهیت آن ها بی اطلاع هستیم مگر اینکه نهادهای ذیربط درباره آن نظرات خود را ارائه دهند.

 

**مقامات ریاض به فرافکنی مشکلات خود عادت کرده اند

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات عادل الجبیر مبنی بر اینکه اگر کمک های ایران به حوثی ها نبود، جنگ تمام شده بود، گفت: موضع ایران درباره یمن روشن است، از همان ابتدای تجاوز و اقدامات خصمانه علیه مردم یمن، هشدارهای لازم به کشورهای منطقه و به خصوص کشورهایی که در این تجاوز نقش اساسی داشتند، داده شد.

 

وی افزود: بیاناتی که در ریاض مطرح می شود تازگی ندارد، ظاهرا تبدیل به عادتی شده که قابل ترک نیست و مقامات ریاض عادت دارند که مشکلات خودشان را با فرافکنی و کشیدن پای دیگران به آن پاسخ بدهند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد موضوع یمن روشن است و تجاوز معلوم است، مشخص است که چه کسانی با سلاح سنگین و بمباران مردم یمن را هدف قرار می دهند. این ها در عرصه رسانه ای و حقوق بشری کاملا روشن است و نمی توان بعد از چند سال با اشاره به نام دیگران، گناهی را که مرتکب شده اند به دیگران نسبت دهند.

 

** هنوز گزینه های معاونت سیاسی و معاونت اقتصادی وزارت خارجه قطعی نشده

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه و اینکه آیا اشخاصی برای دو معاونت وزارت امور خارجه مشخص شده اند، اظهار داشت : تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه ادامه دارد، بخشی از تاپ چارت وزارتخانه خیلی زودتر به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی رسید و تکمیل بقیه قسمت ها هم روزهای آخر خود را می گذراند و به زودی سازمان امور اداری این چارت را تصویب می کند.

 

وی اضافه کرد اقدامات دیگری هم در کنار تغییر ساختار مطرح بوده که توسط کمیته های دیگر دنبال می شود، هنوز نفراتی که باید حوزه مسئولیت معاونت سیاسی و معاوند دیپلماسی اقتصادی را بپذیرند قطعی نشده و آنچه در رسانه ها مطرح می شود، گمانه زنی بیش نیست.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از طریق رسانه ها انتصابات جدید را به زودی اعلام خواهیم کرد. تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه مسیر خود را طی می کند و ما شاهد وزارتخانه ای با ساختار جدید و عملکرد جدید خواهیم بود که بر اساس شرایط کشور و منطقه و نیازهای کشور تصویب خواهد شد.

 

** اجلاسیه دوم سران ایران، روسیه و آذربایجان در تهران

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر روسای جمهوری روسیه و آذربایجان به ایران و محورهای اجلاس سه جانبه تهران اظهار داشت: اجلاس نخست در باکو انجام شد و روز چهارشنبه اجلاسیه دوم را خواهیم داشت و در کنار این اجلاس دیدارهای دو جانبه هم برگزار می شود.

 

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه دستور کار این اجلاس بسیار وسیعی است و شامل موضوع بسیاری درباره مسائل دو جانبه، منطقه ای، بین المللی، مبارزه با تروریسم و همکاری بیشتر در این زمینه خواهد بود.

 

قاسمی یادآور شد: ما از بامداد چهارشنبه تا شامگاه میزبان این میهمانان در تهران خواهیم بود و درباره نشست مشترک و دیدار مقامات هم، برنامه ریزی ها انجام شده است.

 

وی یادآور شد: همراه این مقامات، هیات های عالی رتبه هم حضور خواهند داشت و فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم در مجموعه مسائلی که هر سه کشور و منطقه با آن ها روبروست رایزنی و مشاوره جدی داشته باشیم.

 

**سفر هیات انگلیسی به تهران لغو نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره عدم برگزاری سفر هیات انگلیسی و لغو آن اظهار داشت: لغو و جابجایی زمان سفر متفاوت است، چیزی لغو نشده است و رفت و آمدهای ما با دولت انگلستان وتماس ها به خوبی در حال انجام است.

 

وی افزود: طی ماه های آینده تبادلات خوبی بین تهران و لندن خواهیم داشت و رایزنی ها بین دو پایتخت در سطح خوبی در حال برنامه ریزی است و انجام خواهد شد.

 

قاسمی گفت در مورد تاریخ سفر هیات کنسولی خبری نداریم اما همه مسائل در دستور کار دو طرف قرار دارد و در ماه های آینده شاهد آمد و شد ها و مذاکرات خواهیم بود.

 

** امیدواریم در اجلاس آستانه هفت، تفاهم لازم حاصل شود

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نشست آستانه هفت در قزاقستان در حال برگزاری است آیا طرفین در این دور در زمینه مرزهای حوزه آتش بس به نتیجه خواهند رسید یا خیر ؟ اظهار کرد: امیدوارم در اجلاس آستانه هفت ، تفاهم لازم بین سه کشور حاصل شود و بتوانیم روند را کماکان ادامه دهیم و گام ثمر بخشی در کمک به مردم سوریه و ثبات و امنیت منطقه برداریم.

 

وی افزود: ما روز گذشته اجلاس کارشناسی را آغاز کردیم و طی روزهای آینده اجلاس اصلی آستانه را خواهیم داشت.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: دو موضوع اساسی در اجلاس هفتم مطرح است یکی مین زدایی و مین یابی و دیگری مبادله زندانیان است.

 

قاسمی گفت: در اجلاس ششم آنچه پیش بینی شده بود به نتیجه رسید و امیدوارم در این مرحله نیز سه کشور بتوانند به تفاهم لازم دست پیدا کنند و بتوانیم روند آستانه را کماکان ادامه دهیم و گام ثمر بخشی در کمک به مردم سوریه و ثبات و امنیت منطقه برداریم.

 

** حل مشکل دانشجویان ایرانی کماکان در دستور کار وزارت امور خارجه

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دولت چین بار دیگر حساب دانشجویان ایرانی را مسدود کرده است روند مذاکرات با طرف چینی در چه مرحله ای است؟ افزود: موضوع خاص ایران نیست ، مشکل در گذشته تا حدی برطرف شد ولی مجددا اخبار و اطلاعاتی از طریق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در پکن برخی دانشجویان داشتیم که این مشکل مجدد بروز کرده که پیگیری هایی توسط سفارت چین در تهران و سفارت ایران در پکت و از طریق رسانه ها و ارگان های اقتصادی دنبال کردیم و موضوع همچنان در دستور کار است.

 

وی ادامه داد: علتی که چینی ها مطرح می کنند مسایل داخلی و جابجایی قوانین و مقررات در حوزه بانکی است . امیدوارم چنین باشد و بتوان در کوتاه مدت مشکل دانشجویان ایرانی را با پیگیری ها حل کرد.

 

** از صبح تا شب گپ می زنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که رییس جمهوری چندی پیش بیان کرد که اگر اروپایی ها می خواهند در خصوص موضوعاتی گپ بزنند بیایند و ما گپ می زنیم، آقای عراقچی هم گفته است با اروپایی ها درباره مسایل موشکی درحال گپ زدن هستیم این گپ زدن چه معنایی می تواند داشته باشد؟ گفت: ما با خیلی ها گپ میزنیم و صبح تا شب با دوستان، خانواده و دیگر مقامات براساس حوزه کاری خود می توانیم گپ بزنیم و صحبت کنیم.

 

قاسمی افزود: این یک موضوع عمومی است و چیز خاصی نیست وقتی سفارت خانه ها در کشورها حضور دارند قطعا گپ و گفت جزو کارهای اولی است.

 

وی ادامه داد: اما اگر منظور شما مذاکرات با کشورهای اروپایی در حوزه مسایل خاص است یک بحث دیگری است که باید براساس نوع موضوع و مسایل که می تواند مطرح باشد قابل تفسیر و مطالعه است.

 

وی یادآور شد: اگر منظور مذاکرات سیاسی و در موضوعات خاص است سوال شما برای من مفهوم نیست و ما از گپ به کجا می خواهیم برسیم؛ در حوزه بیان شما گپ زدن یکی از ابزارهای دیپلماسی و راه های ارتباط و روابط است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که به درخواست دولت عراق مرز شلمچه بسته شده آیا وزارت خارجه در جریان این موضوع است و آیا مرز خسروی باز می شود؟ گفت: ستاد مرکزی اربعین از ماه ها پیش در وزارت کشور با حضور نهادهای ذیربط به طور مرتب با برگزاری جلساتی پیش بینی لازم ارا نجام داده است.

 

قاسمی تصریح کرد: این ستاد در زمینه مجموعه مسایل مرزی وزارت کشور و سایر ارگان های ذیربط تماس های دائم با دولت عراق دارد و اگر مشکلی وجود داشته باشد، قابل حل است و برخی مسایل کوتاه مدت و مقطعی ممکن است به دلایل خاص شرایط مرزی و مسایل امنیتی باشد.

 

وی ادامه داد: بحث خاصی در این خصوص وجود ندارد و تماس های دو طرف و رفت و آمد هیات های حوزه های ذیربط با بغداد در هفته های گذشته با شدت ادامه دارد و هماهنگی های لازم در حال انجام است .

 

**دولت سعودی به حقوق شهروندان خود توجه کند/ از تبعیض نژادی و سرکوب اقلیت ها دست بردارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که نماینده عربستان در سازمان ملل گفته ایران سیاست تبعیض نژادی را علیه مردم غیرفارسی زبان کشور اعمال می کند به نظر می رسد بحث سپنتا نیکنام به یک چالش بین المللی برای ایران تبدیل می شود آیا وزارت خارجه این موضوع را پیگیری کرده است، گفت: وظایف وزارت خارجه مشخص است البته معروف است که سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است و ارتباطاتی وجود دارد.

 

قاسمی افزود: ما در حوزه مسایل داخلی ورود نمی کنیم و ارگان هایی وجود دارند که این مسایل پیگیری خواهند کرد.

 

وی یادآور شد: سوءاستفاده دیگران از این موضوع بحث دیگری است، اظهارات برخی مقامات عربستانی غلط و بی جا و بی ربط است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: برخی مقامات سعودی با توجه به بحران های متعدد منطقه ای و بین المللی سعی در ایجاد دشمن فرضی دارند و ایران هراسی می کنند و از هر سوژه ای سعی می کنند استفاده ای کنند که تا کنون چندان موفق نبوده اند چرا که اقدامات پسندیده ما چنان به قدری عیان است که تاثیر چندانی نمی تواند داشته باشد.

 

قاسمی افزود: لازم است دولت سعودی به حقوق شهروندان خود توجه و از تبعیض نژادی و سرکوب اقلیت ها و مردم خود دست بردارد و بجای پرداختن به ربات ها و دادن شهروندی به ربات ها برای تطهیر چهره مخدوش خودش به عالم واقعی برگردد و حقوق حقوق شهروندان خود را حفط کند و باورش شود این نوع ژست های بی ربط کمک حال مشکلات دولت سعودی نخواهد بود.

 

وی همچنین گفت سیاست گرایش به بازی رباتیک در عربستان و محکوم کردن حق و حقوق مردم خودش و سرکوب وحشیانه مردم یمن، تضادها و تناقص هایی است که از یک دولتی که با مشکل سردرگمی مواجه است بر می آید.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برجام می تواند بستر مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی باشد اما شاهد کارشکنی برخی کشورهای خارجی بودیم وزارت در این راستا چه اقدامی می کند گفت: وزارت خارجه با تمام توان در جهت کاهش تخریب هایی که از جانب آمریکا نسبت با برجام صورت می گیرد تلاش می کند و سعی می کند این بدعهدی های آمریکا را کاهش دهد.

 

قاسمی افزود: وزارت خارجه سعی می کند اجازه ندهد ابن ها در یک مسیر روان تری حرکت کنند و تخطی های آمریکا از برجام بسیار است و در گزارش اخیر که باید هر سه ماه یکبار توسط وزارت خارجه تعیین می شد و به مجلس اعلام می شد در آنجا مصادیق را مشخص کردیم و در اختیار مجلس قرار دادیم که طی روزهای آینده بررسی خواهد شد و روند لازم را در کشور طی خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: جهان امروز در مقابل ترامپ ایستاده و در موضوع برجام یک صدای واحد از جهان در حمایت از برجام را می شنویم که در مخالفت با سیاست های ترامپ است و ترامپ در این خصوص روز به روز منزوی تر است.

 

وی ادامه داد: تمام تلاش دولتمردان آمریکا مانع شدن ایران از بهره برداری از مزایای برجام و استفاده از همکاری های اقتصادی جهان با ایران است و فکر میکنم بخش عمده ای از جهان به این موضوع توجه دارند و در ایران نیز این موضوع با دقت و درایت لازم رصد می شود و در حال پیگیری است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مجموعه اتحادیه اروپا در مقاطع مختلف و نشست های متعدد و در اجلاس سران با صدای بلند حمایت خودشان را از برجام اعلام کردند و ما تنها شاهد همصدایی چند کشور بی هویت در کنار ترامپ هستیم.

 

قاسمی افزود: لذا باید تلاش کنیم سیاست هایی که از درون ایالات متحده آمریکا فریاد آن بلند می شود بتواند آثار آن هرچه بیشتر کاهش یابد و ما بتوانیم در مسیر درست و همکاری های اقتصادی با جهان و آن چه مهم است تعامل گسترده تر با همه جهان اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

**دولتمردان مصری با نگاه جدید و زاویه دیگر مسایل منطقه و جایگاه های ایران را درک کنند

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که رییس جمهوری مصر در یک مصاحبه اعلام کرد ما 40 سال با ایران رابطه نداشتیم و زمان آن رسیده فصل جدیدی از روابط را آغاز کنیم، آیا در این خصوص اقدامی انجام شده است؟، اظهارکرد: متاسفانه تمام سخنرانی و سخن آقای السیسی را در خاطر ندارم و ندیدم اما رییس جمهوری مصر راست می گوید ما 40 سال است رابطه ندارم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما قبول داریم مصر کشور مهمی است و جایگاه خوبی در جهان عرب و سابقه و تاریخ دیرینه ای دارد.

 

قاسمی گفت: نقشی که مصر در جهان عرب دارد به علت سیاست اشتباه، جایگاه قبلی را ندارد و باید روزی به جایگاه قبلی خود نزدیک شود و ما پیوندهای زیادی بین مردم ایران و مصر احساس می کنیم.

 

وی افزود: امیدواریم مصر بتواند در جایگاه بهتری در جهان قرار گیرد و با معضلات کمتری همراه باشد؛ ما نهایتا فکر می کنیم مصر می تواند و باید در ثبات و امنیت منطقه نقش بیشتری ایفا کند و امروز این نقش وجود ندارد.

 

وی تاکید کرد: توصیه من به دولتمردان مصری این است که تا حدی از نگاه های سنتی و دیدگاه هایی که داشتند و باعث نبودی رابطه شده فاصله بگیرند و با نگاه جدید و زاویه دیگر مسایل منطقه و جایگاه های ایران و واقعیت های جمهوری اسلامی ایران را درک کنند و اگر بتوانند در یک طی طریق به این مرحله برسند زمینه هایی برای گفت و گو و همزبانی بیشتر پیدا شود .

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: این بستگی به این دارد که دولتمردان مصر تا چه حد علاقه مند با واقعیت های موجود خود را تطبیق دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۸۰۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان