//
کدخبر: ۵۵۷۳۵ //

واکنش مقامات داخلی نسبت به سخنان دونالد ترامپ

در پی سخنرانی دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران و برجام، مقامات و چهره های سیاسی کشورمان نسبت به اظهارات وی واکنش نشان دادند.

واکنش مقامات داخلی نسبت به سخنان دونالد ترامپ
به گزارش فرتاک نیوز،

 واکنش برخی از مقامات و چهره های سیاسی کشورمان را نسبت به اظهارات دونالد ترامپ در زیر می خوانیم.

 

حرف های یک دیوانه واقعیت نام خلیج فارس را تغییر نمی دهد

محمد جواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اظهارات اخیر ترامپ درباره جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: سخنرانی ترامپ نشان داد که وی هیچ گونه آشنایی با اصول اولیه دیپلماتیک ندارد.

 

وی با اشاره به موضع گیری ترامپ درباره برجام افزود: ایران از ابتدا موضع خود را اعلام کرد، توافق جمهوری اسلامی ایران بر سر مسائل هسته‌ای است و شامل هیچ حوزه دیگری نمی شود و ذکر مسائل موشکی در کنار برجام به معنای برهم زدن این پیمان است.

 

جمالی تصریح کرد: این که آمریکا بتواند از تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کند امکان پذیر نیست و جز خطوط قرمز نطام جمهوری اسلامی ایران است و اجازه تحقق این امر را نخواهیم داد، امریکا نیز به خوبی می داند که در این رابطه با کسی شوخی نداریم.

 

نماینده مردم فارس با اشاره به سخنان ترامپ مبنی بر این که با تحریم ایران به فروپاشی نظام نزدیک بودیم، بیان کرد: این امر یکی از آرزو‌های دولت امریکاست که از ۴۰ سال پیش تا کنون به دنبال تحقق آن است، این خوابی است که تعبیر نمی شود و بالعکس امریکا با پیش گرفتن سیاست‌های افراطی بارقه‌های فروپاشی نظام استکباری در این کشور را پدید آورده است.

 

وی ادامه داد:ایران به هیچ وجه مجددا بر سر میز مذاکره درباره برجام نخواهد نشست چرا که این توافق نامه جمعی است و اروپا، چین و روسیه باید به تعهدات خود عمل کنند، صرفا یک طرف قرار داد نمی تواند برای دیگر اعضای قرارداد برجام تعین تکلیف کند و اظهارات ترامپ درباره مذاکره مجدد تنها قانون جنگل را در اذهان عمومی پدیدار خواهد ساخت.

 

جمالی با اشاره به تاکید ترامپ بر لفظ خلیج ع رب ی تاکید کرد: هیچگاه هیچ کشوری که تجربه روابط دیپلماسی را داشته باشد از این الفاظ جعلی استفاده نمی کند و این صحبت ترامپ تنها برای خشنودی عربستان سعودی است، خلیج فارس نام شناخته شده‌ای است و لفاظی‌های یک احمق دیوانه مسئله‌ای را تغییر نخواهد داد.

 

پسوند خلیج فارس، قانونی و تاریخی است

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره اظهارات اخیر ترامپ و اعلام مواضع خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: بلند پروازی‌های ابلهانه رییس جمهور جدید امریکا و تضادی که در بسیاری سخنان وی وجود دارد قبل از آن که به دیگر کشور‌ها ضربه‌ای وارد سازد، به مردم این کشور لطمه خواهد زد.

 

وی افزود: به عنوان مثال ترامپ در اوایل ریاست جمهوری خود به مردم این کشور وعده داد که مایل است تا به امور داخلی این کشور بپردازد، اما دیده می‌شود که حضور آمریکا در افغانستان و منطقه خاورمیانه افزایش یافته است.

 

حبیبی با اشاره به موضع گیری ترامپ درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: سپاه وظیفه و توان خود را برای حفظ انقلاب و پشتیبانی ملت به کار گرفته و به همین دلیل دشمن ابلهی مانند ترامپ با ذکر سپاه به عنوان تشکلی تروریستی تنها دیوانگی خود را به نمایش می گذارد.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: سپاه پاسداران برای حفظ تمامیت انقلاب اسلامی و صیانت از نظام از ترامپ اجازه نخواهد گرفت و اظهارات رییس جمهور آمریکا نه تنها منطقی نیست بلکه از سر هیجانات احساسی بی مبنا است و هیچ اثری در سیاست‌های کشور ما نخواهد داشت.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد: پسوند خلیج فارس پسوند قانونی و تاریخی است و ترامپ با اظهارات کودکانه خود نمی‌تواند تاثیری بر مردم ایران بگذارد چرا که مردم ما برای حفظ هر وجب از خاک این مرز و بوم بالاترین فداکاری‌ها را انجام می‌دهند.

 

وی در پایان با اشاره به این امر که درباره برجام مجددا پای میز مداکره نخواهیم‌ نشست، خاطر نشان کرد: مسئولان نظام تصمیم قاطع خود را در این زمینه اعلام کرده اند و هر مسئله‌ای که به امنیت و تمامیت کشور مرتبط است باید بر اساس تصمیم شورای امنیت کشور باشد.

 

ترامپ تاریخ و جغرافیا را مطالعه نکرده است

محمد حسین مقیمی استاندار تهران درباره سخنرانی رئیس جمهور آمریکا علیه ایران و مواضع وی در برابر برجام اظهار کرد: به نظر می رسد ترامپ، تاریخ و جغرافیا را خوب مطالعه نکرده است.

 

وی افزود: اسناد تاریخی بخوبی نشان می دهد که نام خلیج فارس همواره خلیج فارس بوده است و هرگز واقعیتهای تاریخی و جغرافیایی تغییر نمی کند.

 

مقیمی درباره اظهارات ترامپ درباره برجام خاطرنشان کرد: برجام معاهده ای چند جانبه میان ٧ کشور است و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم پایبندی ایران به برجام را چندین مرتبه اعلام کرده است و در واقع امریکایی‌ها نسبت به اجرای برجام تعهدی نداشته اند.

 

استاندار تهران اضافه کرد: ایران به اجرای همه موارد در برجام پایبند بوده است، اما امریکا با موضع گیری امروز خود شرایط را برای خودش سخت‌تر کرد.

 

وی ادامه داد: مذاکره کشورهای مذاکره کننده درباره برجام در سطوح بین المللی مطرح و اعلام شده و تمامی مذاکرات در این باره به اتمام رسیده است.

 

مقیمی متذکر شد: اتحادیه اروپا، آلمان، چین، فرانسه، روسیه و انگلیس اعلام کردند مذاکره ای درباره برجام نخواهند داشت.

 

استاندار تهران با بیان اینکه برجام قابل مذاکره مجدد نیست، گفت: تصمیماتی درباره برجام از سوی کشورهای مذاکره کننده اتخاذ شده و آن‌ها باید نسبت به اجرای آن تصمیمات اقدام کنند البته یکی از کشورهایی هم که باید به برجام عمل کند امریکاست.

 

اظهارات ترامپ علیه ایران غیرمنطقی و گستاخانه بود

کمال دهقانی، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارات دیشب ترامپ را علیه مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا غیرحرفه ای، غیرمنطقی و گستاخانه برشمرد و گفت: این سخنان کاملا مشهود بود که از سوی شخصی ناآگاه به حقوق و روابط بین الملل بیان می شود.

 

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره مذاکره مجدد درباره برجام هم تاکید کرد: ترامپ هیچ اطلاعاتی درباره موافقت نامه های بین المللی ندارد و هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران مذاکره مجددی درباره برجام نخواهد کرد.

 

نماینده مردم تفت و میبد با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا بسیار سطحی درباره مسایل اظهارنظر کرد، افزود: آثار رشوه ای که ترامپ از حکام عربستان سعودی دریافت کرده بود کاملا در سخنانش نمایان بود و سعی در تامین نظر شرکای منطقه ای خود داشت.

 

دهقانی با تاکید براینکه بیان خلیج ع رب ی به جای خلیج فارس هیچ مبنایی ندارد، گفت: آنقدر سخنان امشب وی غیرمنطقی، بدون راهبرد و ابتدایی بود که اظهارنظرش در این مورد هم را می توان تکمیل کننده آن ها دانست.

 

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: آنطور که حدس میزدیم ترامپ مطالبی را هم علیه سپاه پاسداران اعلام کرد که بیانگر ناراحتی و عصبانیت وی از موفقیت های راهبردی و حکیمانه جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیاست.

 

ترامپ به دنبال رضایت لابی صهیونیستی است

حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه پیرامون تصمیم ترامپ در باره برجام اظهار کرد:ترامپ هر تصمیمی بگیرد مهم نیست چرا که اولین بازنده خود آنها خواهند بود.

 

مشاور وزیر امور خارجه ادامه داد: ترامپ بدعهدی آمریکا را که ما فریاد می زدیم تا دنیا بفهمد را ثابت می کند.

 

شیخ الاسلام اضافه کرد: هیاهوی ترامپ بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و می خواهد ایران را دشمن اول آمریکا معرفی کند تا از این طریق کشور های دیگر را دوشیده و رضایت لابی صهیونیستی را به دست آورد.

 

آمریکا با نقض برجام اعتبار خود را در جامعه جهانی مخدوش می‌کند

محمدامین رضازاده مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره سخنرانی رییس جمهور آمریکا علیه ایران و برجام اظهار کرد: پایبندی به برجام براساس مقررات بین المللی الزام آور است و هیچ یک از طرفین نمی توانند آن را برهم بزنند بنابراین اگر رییس جمهور آمریکا بخواهد این قرارداد را برهم بزند جایگاه خود را به لحاظ حقوقی در جامعه بین الملل مخدوش می کند.

 

رضازاده گفت: لازمه هرگونه توافق، مذاکره و طرح مباحث حقوقی است لذا هرگونه نقضی که از سوی امریکا صورت بگیرد در برابر جامعه جهانی قرار می گیرد.

 

مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره نامیدن خلیج فارس به عنوان خلیج ع رب ی از سوی ترامپ، افزود: این موضوع از رفتارهای نامتعارف ترامپ است که هر از چندگاهی با کشورهای دنیا حرکتی انجام می دهد تا ذهن جهانیان را به خود درگیر کند.

 

وی خاطرنشان کرد: آمریکا از اقتدار و استقلال ایران اگاه است و قصد دارد با این اقدام در جهت تضعیف کشورمان گام بردارد که در نهایت موفق نخواهد بود.

 

نیروهای مسلح مصمم تر از همیشه مسیر توسعه توان دفاعی را ادامه خواهد داد

به گزارش مرکز تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری ، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمعه شب در پاسخ به اظهارات وقیحانه ترامپ گفت؛ از زبان نیروهای مسلح و آحاد مردم بصیر ایران اسلامی به دولت فاسد و شرور آمریکا میگوییم که ارتقاء توان دفاعی کشور برای مقابله با رژیم فاسد آمریکا مسیر توسعه بی وقفه خود را با انگیزه تر و مصمم تر از گذشته ادامه خواهد داد و نیز لحظه ای در دفاع از مظلومان در جای جای جغرافیای جهان ولو در ایالات متحده آمریکا و به خصوص مردم مظلوم منطقه غرب آسیا دریغ نخواهیم کرد.

 

سردار جزایری افزود؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز عزیز تر و پرتوان تر از هر زمان دیگر رویاهای کثیف سردمداران آمریکا را یکی پس از دیگری آشفته می کند و در ادامه این راه حرف های ناگفته فراوانی هست که در وقت خود جلوه های بیرونی آن را دولت ترامپ مشاهده خواهد کرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: جام جم آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۵۷۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان