//
کدخبر: ۵۴۴۰۰ //

اختصاص ۲ میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای صدور خدمات فنی و مهندسی

قائم مقام صندوق توسعه ملی از اختصاص تمامی اعتبار مصوب مجلس شورای اسلامی برای مهار آبهای مرزی در کشور خبر داد و گفت: صندوق توسعه ملی دو میلیارد دلار اعتبار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در نظر گرفته است.

اختصاص 2 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای صدور خدمات فنی و مهندسی
به گزارش فرتاک نیوز،

«علیرضا صالح»  گفت : با توجه به ابلاغ بسته صادراتی مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی درباره تخصیص ارز به صنعت، افزود: جهتگیری مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی به سمت صنایع صادراتی است؛ یعنی اعتبارات ریالی برای صادرکننده حدود 11 درصد است و در کنار آن به کشورهای خریدار نیز اعتبار خرید می دهیم.

 

وی ادامه داد: با این رویکرد اگر کشوری بخواهد 200 میلیون دلار تجهیزات از ایران خریدار کند، ما اعتبار خریدار به آن کشور می دهیم، این پول در عمل برای سازنده تجهیزات وارد کشور می شود و سپس کشور متقاضی در مدت زمانی، پول صندوق را باز می گرداند.

 

صالح اظهار کرد: صندوق توسعه ملی دو میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی مهندسی و صادرات تجهیزات و کالاها در نظر گرفته است که البته تحقق آن به این بستگی دارد که فرد متقاضی به کشور خارجی رفته و در مناقصه بین المللی شرکت کند و برنده شود.

 

وی ادامه داد: در صورت برنده شدن فرد در مناقصه های بین المللی، صندوق توسعه ملی نیز برای تجهیز کارگاه و خط تولید به وی وام ارزی می دهد اما مشروط به اینکه کشوری که برنده شده، تجهیزات را از ایران خریداری کند.

 

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی افزود: به طور مثال، این صندوق به شرکت و فردی ایرانی که در عراق برنده مناقصه می شود و می خواهد تجهیزات را از آلمان وارد کند، وام نمی دهد و زمانی به وی خط اعتباری تعلق می گیرد که تجهیزات خود را نیز از داخل ایران تأمین کند و اگر می خواهد از آلمان وارد کند، همان کشور هم وام اعتباری به وی بدهد.

 

صالح اظهار کرد: صندوق توسعه ملی خط اعتباری به کسی می دهد که بخواهد تجهیزات داخلی به کشور مقصد ببرد؛ زیرا باید تقاضا برای صنایع کشورمان به وجود آید.

 

** سود دریافتی صندوق توسعه ملی متعارف است

وی درباره سود دریافتی صندوق توسعه ملی بابت پرداخت تسهیلات ارزی گفت: هدف از تأسیس صندوق توسعه ملی، حفظ پول بین نسلی است و ما اگر نتوانیم آن را بکار گیریم، ارزش افزوده ای ایجاد نمی شود و پولی برای نسل های بعدی نمی ماند.

 

صالح خاطر نشان کرد: وقتی سرمایه گذاری صورت می گیرد، در قبال آن سودی نیز باید وجود داشته باشد که البته صندوق توسعه ملی سودی در حد عرف بین المللی حدود 4 تا 10 درصد دریافت می کند.

 

** اختصاص همه اعتبارات مهار آب های مرزی

قائم مقام صندوق توسعه ملی درباره میزان اختصاص اعتبار به موضوع مهار آب های مرزی گفت: این اعتبار به طور کامل برای مهار آبهای مرزی و عملیات آب و خاک تخصیص یافته و بخش کوچکی از آن باقی مانده که تخصیص آن در حال طی مراحل اداری است.

 

 در دولت یازدهم و با اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی، 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به مهار آب های مرزی و حل بحران آب اختصاص یافت

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۴۴۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان