//
کدخبر: ۴۷۶۴۱ //

طرح بازگشت حزب بعث به قدرت توطئه ریاض علیه بغداد است

«علی الصجری» نماینده پیشین پارلمان عراق از طرح خطرناک عربستان برای بازگرداندن حزب بعث خبر داد.

طرح بازگشت حزب بعث به قدرت توطئه ریاض علیه بغداد است
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از پایگاه خبری «موازین»، یک نماینده پیشین پارلمان عراق از طرح منطقه ای با حمایت عربستان خبر داد که به دنبال بازگرداندن قدرت در عراق به حزب منحله بعث است.

 

«علی الصجری» نماینده پیشین پارلمان عراق مدعی است که عربستان دو رویکرد در خصوص عراق دارد، رویکردی که به صورت آشکار نشان می دهد حفظ وحدت عراق و تلاش برای بهبود روابط با این کشور است، اما در نهان ریاض به دنبال حمایت از بعثی ها و چهره های نزدیک به صدام حسین از جمله «عزت الدوری» معاون سابق صدام و رئیس فعلی حزب بعث است.

 

الصجری که مسئولیت وزیر مشاور دولت در امور خارجه را در کارنامه خود دارد، گفت: از طرح عربستان برای بازکردن درهای جدید با عراق استقبال کردیم حتی از سفر چهره ها و شخصیت های عراقی و سعودی در مدت اخیر حمایت کردیم به ویژه اینکه دعوت از مقتدی صدر برای سفر به عربستان نشانه مثبتی بود بر اینکه ریاض تصمیم گرفته از ورود به مسائل طائفه ای اجتناب کند، اما این رویکردی است که به صورت آشکار نشان می دهند، اما در خفا از چهره ها و شخصیت های حزب بعث در دیدارهایی که به آمریکایی ها دارند حمایت کرده و آنها را گزینه جایگزین برای وضعیت فعلی عراق می دانند.

 

وی ضمن تأکید بر اینکه عراق اجازه نمی دهد هیچ کشور منطقه ای یا خارجی سناریوهای خود را در عراق پیاده کند کند گفت: «ثامر السبهان» سفیر پیشین عربستان در عراق و وزیر مشاور دولت در امور خلیج فارس فردی است که طرح اتحاد اهل سنت در عراق را مطرح کرده است،اما به او پیام هایی از داخل عراق رسیده که اهل سنت این کشور بار دیگر در گرفتار طائفه گرایی نخواهد شد و نمی توان تجارب گذشته که با شکست مواجه شده بود را تکرار کرد.

 

الصجری در خصوص طرح عربستان برای به قدرت رساندن حزب بعث هم گفت که ریاض با شماری از رهبران این حزب منحل تماس هایی داشته تا نشستی با حضور آنها تحت حمایت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و ثامر السبهان و حضور مسئولان آمریکایی در ریاض برگزار کند.

 

وی افزود: مطلع شدیم که تماس های مستمری بین سعودی ها و بعثی های نزدیک به عزت الدوری ایجاد شده تا نشست محرمانه ای با حضور طرف های آمریکایی در عربستان برگزار شود و دولتی با رهبری سران حزب بعث برای آینده عراق در نظر گرفته شود.

 

به گفته این نماینده پیشین پارلمان عراق این طرح سعودی ها مقدماتی هم دارد که یکی از مقدمات آن ایجاد آشوب و فتنه در عراق است تا این مسأله یعنی به قدرت رسیدن بعثی ها گزینه راه حل باشد.

 

به گفته الصجری با هماهنگی هایی که از سوی ثامر السبهان صورت گرفته قرار شده است تا بعثی ها با عذرخواهی از طرف آمریکایی مانند عذرخواهی اخیر عزت الدوری از کویت حمایت واشنگتن را جلب کنند.

 

در طول سه سال گذشته همواره بر این مسأله تأکید شده است که رهبران حزب بعث که شمار زیادی از آنها در اردن اقامت دارند رهبری بخشی از حملات داعش در عراق را بر عهده داشته اند.

 

 

منبع: خبرگزاری مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۶۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان