//
کدخبر: ۴۴۱۳۳ //
دولتِ منادیِ وحدت

«وحدت» و «همدلی» دو کلید واژه سخنان رییس جمهور

«وحدت» و «همدلی» دو کلید واژه سخنان ماه های اخیر رییس جمهوری است که به بهانه های مختلف آنها را مطرح و تکرار می کند. دکتر«حسن روحانی» بتازگی نیز در دیدار سران قوای مقننه و قضاییه پایان انتخابات را آغاز فصل همدلی و همکاری دانست و گفت: همه باید دست به دست یکدیگر دهیم تا مطالبات مورد نظر در زندگی مادی و معنوی مردم پاسخ داده شود.

«وحدت» و «همدلی» دو کلید واژه سخنان رییس جمهور
به گزارش فرتاک نیوز،

 اعلان دوباره برای همدلی و دعوت مجدد به وحدت از سوی رییس قوه مجریه حکایت از آن دارد که روحانی در آغاز دولت دوم خود بهتر از هر کسی می داند که تدبیر او تنها کلید حل مشکلات کشور نیست، مجلس و قوه قضاییه در کنار بسیاری از نهادها، در تسهیل و تسریع فرآیند پاسخگویی به مطالبات مردم نقش پنهان و آشکار فراوان دارند. قوا و نهادهایی که اگر دولت با آنها به وحدت کلامی و همدلی عملی دست نیابد، در عمل مطالبات مردم بی پاسخ باقی خواهد ماند، کشور از مسیر توسعه دور خواهد شد و این همان آسیب خطرناکی است که دولت در تکاپوی گریز از آن، به بهانه های مختلف منادی وحدت میان قوا و نهادها شده است.

 

انسجام بیشتر داخلی میان قوای سه گانه و همه نیروها، اهمیت تولید و اشتغال و تدبیر حربه در برابر بحران آفرینان خارجی، سه محور مورد تاکید سخنان روحانی، «علی لاریجانی» رییس مجلس و آیت الله «صادق آملی لاریجانی» رییس قوه قضاییه بود. به نظر می رسد دولت و شخص رییس جمهوری در تلاش است تا میان سه قوه حول محورهای شده وحدت را فزونی بخشد تا از این رهگذر مطالبات مردم بی پاسخ نماند.

 

**پایان انتخابات، فصل آغاز همدلی

کرسی ریاست دستگاه اجرایی به سبب ماهیت تاثیرگذار آن در اداره امورکشور بیشترین رقبا را داشته و حساس ترین رقابت ها را تجربه می کند. رقابتی که حتی پس از پایان انتخابات و پیروزی یکی رقبا هم پایان نمی گیرد و چالش های سیاسی جریان پیروز با جریان های سیاسی رقیب ادامه می یابد. همین رقابت های پسا انتخاباتی سبب شده است که تلاش رییس جمهوری برای گذار جریان های سیاسی از دوره رقابت به دوران همدلی، از فردای انتخابات آغاز شود و تا روز تنفیذ و تحلیف هم ادامه یابد.

 

تاکید روحانی در دیدار با سران سه قوه بر گذار از تضادهای منافع جناحی و ملی در دوران انتخابات،همسوسازی این منافع در دوران پساانتخابات بود. شاید مهمترین دلیل این تاکیدات موکد، فضای پرتنش سیاسی در داخل کشور طی ماه های گذشته است. فضایی که اختلاف سلیقه میان مسوولان را که از ملزومات جامعه در حال توسعه است، به اختلاف عقیده عمیق در موضوعات کلان رسانده بود. برای رفع این اختلاف دیدار خصوصی و دوری از جنجال های رسانه ای ضرورتی است که رییس جمهوری با درک آن بار دیگر میزبان سران دو قوه دیگر شد، گفت وگوهای به دور از فضای پرتنش می تواند فضای سیاسی ملتهب را اندکی آرامش بخشد تا دولت به واسطه آن بتواند برنامه های خود در اصلاح امور کشور را پیگیری کند.همراهی سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه و دوری از وابستگی های جناحی، هر سه دستگاه را در پاسخگویی به مطالبات مردم موفق تر ساخته و آرامش را به فضای سیاسی کشور باز می گرداند.

 

**هماهنگی در سیاست، تحرک در اقتصاد

رکود، تورم، شاخص فلاکت، صادرات نفتی و غیرنفتی و رشد در کنار دهها شاخص های دیگر اقتصادی از مهمترین مولفه های تاثیر گذار در زندگی و معیشت مردم به شمار می رود . برنامه ریزی برای مهار، افزایش کاهش هر کدام از این مفاهیم، به منظور بهبود وضیعت بر عهده قوه مجریه است. اما تنیدگی اقتصاد و سیاست در ایران و اتصال همه جانبه قوا و نهادها و سازمان های مسوول در این حوزه، موجب شده است دولت به درستی دریابد که بدون وحدت همدلانه قوا و نهادها این بهبود با چالش های فراوانی روبرو خواهد شد.

 

مجلس به عنوان قانونگذار در حوزه اقتصاد، اگر از سر یاری، دولت را در تجارت خارجی و قراردادهای بین المللی همراهی نکند، جذب سرمایه و سرمایه گذار برای کشور با دشواری همراه خواهد بود. دولت برای حرکت در مسیر صحیح اقتصادی نیازمند «قانون» جامع است و قوه مقننه با درک درست از شرایط اقتصادی و نیازهای جامعه می تواند با تصویب طرح ها و اختصاص بودجه های متناسب و مناسب، سنگ ها از مسیر توسعه اقتصادی بردارد. اعتماد و همراهی مجلس با تیم اقتصادی دولت که در جریان نظارت بر قراردادهای خارجی عینیت می یابد همان وحدت فعالی است که رییس جمهوری برای پیشبرد اهداف اقتصادی دولت نیازمند آن است.

 

ازکنش مجلس و دولت با هدف حفظ و حراست از منافع ملی و نه منفعت جناحی به یقین مردم و کشور منتفع خواهند شد. این انتفاع اما در حوزه اقتصاد با آفت فساد در معرض تهدید است، آفتی که هرچند در اقتصاد ایران سم تاثیرگذاری برای نابودی ندارد، اما گلوگاه های آن تنها با همراهی دستگاه قضا بسته خواهد شد. در حقیقت اگر قوه قضاییه به مبارزه با فساد در حوزه اقتصادی، برپایه قانون و دوری از حاشیه های سیاسی و رسانه ای، همت نگمارد، تلاش های دولت و مجلس در این حوزه به نتیجه ای نخواهد رسید و این سم جسم نحیف و مریض اقتصاد ایران را از پای در خواهد آورد.

 

** وحدت داخلی پشتوانه عزت ملی

تجربه چهار دهه گذشته در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی نشان می دهد که حفظ استقلال و عزت ایران فصل مشترک همه گفتمان های سیاسی از آغاز انقلاب تاکنون بوده است. فصلی که شاید درسازوکارها و جزییات آن اختلافاتی وجود دارد اما در اصل و بنیان آن تردیدی در هیچ جریان فکری (که در نظم مستقر، زیست سیاسی دارد) وجود ندارد. بر همین اساس زمانی که موضوع وحدت و هم‌آرایی دربرابر دشمن یا بیگانه است، تجمیع جریان های سیاسی زیر پرچم همدلی سهل تر به نظر می رسد. در برهه کنونی ایران در منطقه دشوار خاورمیانه و با ظهور و حضور بحران طلبی چون «دونالد ترامپ» در آمریکا بیش از هر زمان دیگری نیازمند این وحدت است. پاسخ قاطع، هماهنگ و همدلانه به زیاده خواهی ها تنها یکی از نمودهای این وحدت است که می تواند پیامی سراسر قدرت و عزت به جهان مخابره کند.

 

رییس جمهوری در دیدار با روسای دو قوه با درک چنین ضرورتی بر یکسان سازی مواضع داخلی در برابر بحران آفرینی های خارجی و مقابله به مثل جدی با هر نوع تحریم و تهدید، تاکید کردند. در سایه این یکسان سازی مواضع و یکدستی هدفمند در سیاست خارجی منافع و عزت ایران از گزند دست درازی های قدرت های غربی مصون خواهد ماند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۱۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان