//
کدخبر: ۳۲۰۷۴ //
در صحن علنی؛

گزارش وزیر کشور از روند انتخابات به نمایندگان مجلس

وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره ای مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

گزارش وزیر کشور از روند انتخابات به نمایندگان مجلس
به گزارش فرتاک نیوز،

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 خرداد) مجلس شورای اسلامی گزارشی از روند برگزاری سه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

وزیر کشور در ابتدای صحبت های خود با درود به روح پرفتوح بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران و آرزوی طول عمر باعزت برای مقام معظم رهبری گفت: به نمایندگی از یک و نیم میلیون نفر از همکاران خود، اقدامات انجام شده برای برگزاری این انتخابات را به استحضار شما نمایندگان محترم برسانم. این گزارش در قالب چند بخش مشخص تشریح می شود. گام اول تبیین اصول حاکم بر اجرای انتخابات است.

رحمانی فضلی ادامه داد: وزارت کشور به عنوان متولی انتخابات به تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و در چارچوب قوانین و مقررات با اصول مهمی همچون قانون مداری و رعایت مرّ قانون، برگزاری انتخاباتی سالم آن هم در فضایی کاملاً امن، رعایت کامل بی طرفی، صیانت از آراء مردم به عنوان حق الناس، فراهم کردن بستر لازم برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، همکاری و هماهنگی کامل و تعامل سازنده با شورای محترم نگهبان و هیئت نظارت منتخب مجلس شورای اسلامی توانست با تلاش صادقانه همکاران عزیزم در ستاد انتخابات کشور، استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها و همچنین همکاری تمام دستگاه های نظامی و اطلاعاتی و قضایی و انتظامی، صدا و سیما و همدلی آحاد مردم و همراهی رسانه ها و مشارکت سازنده احزاب و گروه های سیاسی و وحدت و انسجام مثال زدنی تمام اقوام و مذاهب، برنامه ها و اقدامات خود را به انجام رساند.

 

لاریجانی پس از گزارش وزیر کشور: انتخابات آتی به صورت کاملا مکانیزه انجام شود

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار آن شد که کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با کمک مرکز پژوهش ها، وزارت کشور و شورای نگهبان جلسات فشرده ای برگزار کند تا انتخابات آتی به صورت کاملا مکانیزه انجام شود.

آقای لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 خرداد) مجلس شورای اسلامی پس از گزارش وزیر کشور در خصوص نحوه و روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ضمن تشکر از مسئولان وزارت کشور و تمامی دست اندرکاران انتخابات گفت: گزارش روشنی ارائه شد البته همانگونه که وزیر کشور متذکر شد اصلاحاتی در روش انتخابات باید صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: صف های طولانی در روز انتخابات با توجه به اینکه چندین بار در قوانین تاکید شده که انتخابات مکانیزه و نگرانی مردم رفع شود، اما عملا انجام نشده است و تنها در بعضی از حوزه ها اصول قانونی رعایت شد.

 

وی ادامه داد: کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با کمک مرکز پژوهش ها، وزارت کشور و شورای نگهبان جلسات فشرده ای را باید برای رفع مسائل مذکور برگزار کند تا در انتخابات بعدی اگر لازم است نرم افزارها نیز مورد کنترل قرار گیرد و انتخابات آتی به صورت کاملا مکانیزه انجام شود.

 

دکتر لاریجانی تصریح کرد: روز انتخابات فهمی نسبت به قانون و آیین نامه در خصوص ثبت مشخصات سجلی وجود داشت که بسیار وقت گیر بود هر چند وزارت کشور تلاش کرد تفسیر یگانه ای از قانون حاکم شود اما در کل زمانبر بود بنابراین در این زمینه نیز در صورت نیاز به اصلاح آیین نامه کارهای لازم انجام شود تا تنها با ثبت کدملی نیازی به ثبت مشخصات سجلی نباشد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در کل فرصت خوبی است که وزارت کشور ارتباط نزدیکی با کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور داشته باشد تا انتخابات آتی با سرعت بیشتری برگزار شود و آسایش لازم نیز برای مردم فراهم شود در نهایت از وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آرام تشکر می کنیم کما اینکه نقش وزارت کشور در این زمینه کاملا روشن بود.

 

امیری خامکانی: مالیات انواع بنزین 30 درصد تعیین شد/ قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دو بخش عوارض و مالیات بنزین و فرآورده ها تجمیع شده و 30 درصد از قیمت هر لیتر بنزین به مالیات تعلق می گیرد اما قیمت بنزین هیچ افزایشی نخواهد داشت.

حسین امیری خامکانی در جمع خبرنگاران افزود: این مالیات در دل قیمت های تکلیفی است یعنی مثلا در هر لیتر بنزین از 1000 تومان باید 30 درصدش را به عنوان مالیات بپردازند.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این لایحه در راستای تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده است که در کمیسیون های اقتصاد و انرژی به عنوان کمیسیون های اصلی و فرعی در دست بررسی است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی در تشریح نشست کمیسیون متبوعش گفت: در بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی خام از شمول مالیات فروش مستثنا شدند.

امیری خامکانی گفت: کمیسیون دو دستورکار داشت که دستورکار نخست بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی بود که این طرح در کمیسیون رد شد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستورکار دوم کمیسیون انرژی، افزود: لایحه مالیات بر ارزش افزوده دستورکار دیگر کمیسیون بود.

وی با بیان اینکه مواد 4، 9 و 35 این لایحه به کمیسیون انرژی ارجاع شده است، ادامه داد: بند (د) ماده 4 که درباره خدمات معاوضه(سوآپ) نفت خام و فرآورده های نفتی(بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و سوخت هوایی)، گاز طبیعی و برق بود، به دلیل مغایرت با برنامه ششم رد شد.

امیری خامکانی با بیان اینکه نرخ مالیات فروش کالاها و یا خدمات کالاهای نفتی براساس این ماده تصویب شد، یادآور شد: انواع بنزین و سوخت هواپیما 30 درصد، نفت گاز و نفت سفید 15درصد، ، نفت کوره و گاز مایع 10 درصد تعیین شده است.

وی تاکید کرد: این مالیات در دل قیمت های تکلیفی است یعنی مثلا در هر لیتر بنزین از 1000 تومان باید 30 درصدش را به عنوان مالیات بپردازند.

امیری خامکانی افزود: نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی خام که نهاده اولیه فرآورده‌های نفتی محسوب می شود، در این لایحه  از شمول مالیات فروش مستثنا می شوند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سایر کالاها، محصولات و مشتقات از نفت حسب مورد مشمول مالیات فروش موضوع ماده 9 این قانون می شود.

 

دستور کار های امروز صحن علنی مجلس

 در جلسه علنی امروز مجلس که به ریاست آقای لاریجانی در حال برگزاری است، قرار است به عنوان اولین دستور، لایحه یک فوریتی اعطای تسهیلات از منابع توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی را به بحث و بررسی بگذارد.

این لایحه پیش از این در صحن علنی بررسی و برای رسیدگی به برخی مواد به کمیسیون مربوط ارجاع شده بود که امروز در صحن مطرح خواهد شد.

لایحه معاهده معاضدت دوجانبه در امور کیفری بین ایران و کره اعاده شده از شورای نگهبان و همچنین معاهده بین ایران و اندونزی در مورد معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری از دیگر دستورهای جلسه علنی امروز مجلس است.

گزارش کمیسیون صنایع و معادن از حادثه معدن در استان گلستان و نیز سوال یکی از نمایندگان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در دستور جلسه علنی هفته جاری مجلس پیش بینی شده است.

 

منبع: واحد مرکزی خبر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۰۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان