//
کدخبر: ۹۰۹۸۲ //
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد

لزوم مشارکت مردم برای تحقق سند تحول آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم مشارکت و همدلی مردم برای تحقق سیاست‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و همراهی و مشارکت مردم می‌تواند بر مشکلاتی که از گذشته باقی مانده، فائق آید.

لزوم مشارکت مردم برای تحقق سند تحول آموزش و پرورش
به گزارش فرتاک نیوز،

سیدمحمد بطحایی در پیش خطبه‌های نماز جمعه امروز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خانواده آموزش و پرورش و گرامیداشت شهید رجایی و باهنر، گفت: تقارن روز معلم و ولادت حضرت مهدی (عج)، تقارن مبارکی است که هر دوی این مناسبت‌ها را خدمت همه معلمان والا مقام تبریک می‌گویم.

وی افزود: معلمان با عشق به تعلیم و تربیت، ‌ چراغ راه دانش آموزان برای تعلیم و تربیت مناسب هستند. در دورترین نقاط کشور که هیچ اداره دولتی فعالیت ندارد، پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در مدارس به احتزاز در آمده است. در حال حاضر ۹۴۰ هزار معلم در سراسر کشور در بیش از ۱۳۶ هزار مدرسه تلاش می‌کنند تا بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز، چگونه خوب زیستن را بیاموزند.

وی ادامه داد: معلمین ما با وجود برخی مشکلات اقتصادی و کمبود امکانات، صمیمانه و مسئولانه در خدمت فرزندان شما ملت هستند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: این سند به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است. بر همین اساس این سند در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته و در تلاش هستیم با برنامه‌های این سند، تحول را به معنای واقعی به اجرا در آوریم.  یکی از مهم‌ترین رویکردهای برگرفته از این سند که حائز اهمیت فراوان است، مدرسه‌محوری و کاهش تمرکز در نظام آموزش و پرورش است.

وی افزود: کانون اصلی تعلیم و تربیت، مدارس هستند و مدرسه در نظام تربیت رسمی، مرکز اصلی فرآیند تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، لذا باید هر آنچه که در نظام آموزش و پرورش انتظار داریم، از طریق مدرسه به انجام برسد.

بطحایی ادامه داد: در طول سالیان متمادی، ‌ رسمیت نظام اداری و اجرایی افزایش یافته و بخش مهمی از تصمیمات، ‌خارج از مدرسه انجام می‌شد و در مرحله بعد به مدارس ابلاغ می‌شده است. بی‌تردید سپردن اختیارات به مدارس، امکان ظهور و بروز خلاقیت‌ها و استعدادها را در درون مدارس فراهم می‌کند، لذا در راستای تحقق سند تحول و تحقق سیاست‌ها، ‌ اتخاذ تصمیمات به تدریج به مدارس سپرده خواهد شد.  این رویکرد از صدور بخشنامه‌های متعدد جلوگیری می‌کند و مدیران مدارس در اجرای برنامه‌ها صرفا مجری نخواهند بود. بلکه با سپرده شدن اختیارات به آن‌ها می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های متناسب با مدرسه نقش بسزایی را ایفا کنند.

وی تاکید کرد: در برنامه‌های اجرایی، ‌ اهتمام جدی به بحث و توسعه عدالت آموزشی داریم و عدالت آموزشی نیز در سرلوحه تمامی برنامه‌های ما قرار دارد. دستیابی به امکانات آموزشی، ‌ صرف نظر از موقعیت جغرافیایی زندگی از برنامه‌های سند تحول است که باید اجرایی شود.

بطحایی، تلاش برای تکریم واقعی مقام و منزلت فرهنگیان را از مهم‌ترین ارکان برای تحقق سیاست‌های سند تحول خواند و افزود: بی‌تردید تلاش خواهیم کرد تا تکریم واقعی مقام و منزلت فرهنگیان که از اهمیت بالایی برخوردار است، در راستای تحقق سند تحول اجرایی شود.

وزیر آموزش و پرورش به نامگذاری سال ۱۳۹۷ به سال حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: حمایت از کالای ایرانی، شعار سال جاری است و از دو منظر، ماموریتی سنگین برای وزارت آموزش و پرورش را به همراه دارد. به این ترتیب که وزارت آموزش و پرورش حتما و حتما به موفقیت خواهد رسید و بر مشکلاتی که از گذشته باقی بوده و ادامه داشته است، فائق خواهد آمد؛ اگر آموزه‌های دینی را مورد توجه قرار دهیم و از همراهی و مشارکت و همدلی همه مردم خوب و شهیدپرور کشور برخوردار باشیم.

وی تاکید کرد: تصمیم داریم در آینده، آموزش و پرورشی در خور شما مردم شهیدپرور و انقلابی داشته باشیم و مدارس ما آن گونه که مورد نظر مقام معظم رهبری و چشم‌اندازهای ترسیم شده است، ‌ عمل کند. امید داریم در سال ۱۳۹۷ با همدلی و همراهی سایر دستگاه‌ها و نهادها که دل در گرو ارتقاء آموزش کشور دارند، سند تحول را اجرایی کنیم. بی تردید آموزش و پرورش به سمت آموزش و پرورشی پیشرفته و همانطور که در سند تحول پیش بینی شده، حرکت خواهد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۰۹۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان