//
کدخبر: ۸۹۶۱۶ //

ظریف پس از شرکت در نشست سه‌جانبه با همتایان روس و ترکیه‌ای درباره سوریه به تهران بازگشت

وزیر امور خارجه ایران پس از سفری یک روزه به مسکو برای شرکت در نشست سه جانبه با حضور وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره سوریه به تهران بازگشت.

ظریف پس از شرکت در نشست سه‌جانبه با همتایان روس و ترکیه‌ای درباره سوریه به تهران بازگشت
به گزارش فرتاک نیوز،

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از سفری یک روزه به مسکو برای شرکت در نشست سه جانبه با حضور وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره روند آستانه و اوضاع سوریه دقایقی قبل به تهران بازگشت.

وزیر خارجه ایران صبح امروز در بدو ورود به فرودگاه مسکو در جمع خبرنگاران گفت: برای اثبات استفاده از سلاح شیمیایی باید از کارشناسان بین‌المللی بیطرف در محل استفاده شود و هیچ کشوری حق ندارد تصمیم‌گیری و اقدام واکنشی را حق خودش بداند. (جزییات بیشتر)

ظریف پس از ورود به مسکو با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی و بانکی و همچنین تحولات منطقه به رایزنی پرداخت.

وی پس از آن با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بر سر یک میز به گفت‌وگو نشست و درباره مباحث مختلف از جمله برجام بحث و تبادل نظر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه حضورش در مسکو در نشست سه جانبه با حضور همتایان روس و ترکیه‌ای خود حضور یافت.

در پایان نیز در نشست خبری مشترک به همراه لاوروف و چاووش اوغلو به تشریح توافقات حاصله پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر خارجه ایران در این نشست خبری با بیان اینکه همه باید بپذیرند که نمی‌توان اهداف نظامی را پشت میز مذاکره به نتیجه رساند، گفت: برای جامعه جهانی ضروری است در این شرایط به کمک مردم سوریه برای بازسازی این کشور بشتابند و بازسازی را به حرکتی برای تحمیل خواسته‌های سیاسی تبدیل نکنند.

وی درباره برجام نیز گفت: آمریکا از ابتدای دولت ترامپ لااقل در مخالفت با یک توافق بین‌المللی که در یک قطعنامه شورای امنیت مورد تایید قرار گرفته، قطعنامه‌ای که آمریکا خودش یکی از بانیان این قطعنامه بوده و به آن رای مثبت داده و این تعهد را برای خودش ایجاد کرده، آقای ترامپ این قطعنامه را اجرا نکرده و تعهدات دولت آمریکا را نقض کرده و امروز علاوه بر اینکه به تعهدات خود باز نمی‌گردد، بلکه زیاده‌خواهی‌هایی فراتر از برجام دارد که حتما نه برای مردم ایران قابل قبول است و نه برای سایر اعضای برجام و نه جامعه بین‌المللی. (جزییات بیشتر)

در پایان این نشست بیانیه‌ مشترکی در 11 بند توسط وزرای خارجه سه کشور صادر شد.وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در نشست مسکو بر عزم خود در ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهة النصرة و القاعده در سوریه تأکید کرده و از گروه‌های مخالف مسلح خواستند بی‌درنگ با این گروه‌های تروریستی قطع مراوده کنند. (جزییات بیشتر)

وزرای خارجه سه کشور ٢٥ اسفند سال گذشته (١٣٩٦) در آستانه پایتخت قزاقستان نیز درباره موضوع سوریه گردهم آمده بودند. سه وزیر همچنین روسای جمهور خود را در نشست آنکارا در ١٥ فروردین درباره بحث سوریه همراهی کردند.

 وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه پیش از این هم به صورت سه جانبه درباره سوریه به رایزنی پرداخته بودند. ظریف، چاووش اوغلو و لاوروف 30 آذر ماه 1395 در مسکو گردهم آمدند و در 28 آبان 1396 نیز در آنتالیا با هم دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۹۶۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان