//
کدخبر: ۴۵۳۴۶۹ //
به بهانه سالگرد ترور شهید صیاد شیرازی؛

سرنوشت مسئول ترور شهید صیاد شیرازی چه شد؟ زهره قائمی کی بود؟

صبح 21 فروردین 78 علی صیاد شیرازی، جانشین وقت ستاد کل نیروهای مسلح با شلیک 4 گلوله به سر، روبه‌ری خانه‌اش ترور شد. مجاهدین خلق مسئولیت این عملیات را پذیرفتند. مسئول ارشد این عملیات «زهره قائمی» بود.

سرنوشت مسئول ترور شهید صیاد شیرازی چه شد؟ زهره قائمی کی بود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

حوالی ساعت 6:30 صبح 21 فروردین 1378 علی صیاد شیرازی در مقابل خانه‌اش توسط فرد مسلحی که لباس رفتگر به تن داشت ترور شد. عملیات ترور جانشین وقت ستاد کل نیروهای مسلح و یکی از فرماندهان موثر عملیات مرصاد توسط مجاهدین خلق صورت گرفت. آن‌ها نام این عملیات را «طاهره طلوع» گذاشته بودند. طاهره طلوع یکی از فرماندهان کشته‌‌شدۀ مجاهدین خلق در عملیات مرصاد بود. اما اتفاقات مربوط به این ترور به همین‌جا ختم نمی‌شود و تا 14 سال بعد هم حتی می‌شود اخبار مسئولین ترور شهید صیاد شیرازی را دنبال کرد.

چرا صیاد شیرازی؟

برخی معتقدند گذاشتن نا طاهره طلوع روی  این عملیات ترور مشخص می‌کند که هدف از ترور صیاد، نه فقط ترور یک شخصیت نظامی، بلکه انتقامی بود از فرماندهی صیادشیرازی در جریان عملیات مرصاد؛ عملیاتی برای مقابله با حمله نظامی منافقین به ایران که با کمک دولت عراق صورت گرفته بود؛ آن هم پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران به منظور آتش‌بس میان تهران و بغداد.

اما محمد درودیان، پژوهشگر جنگ ایران و عراق در یادداشتی می‌نویسد: «در تمام این سال‌های پس از عملیات مرصاد، سازمان مجاهدین خلق به شهید صیاد دسترسی داشت، اما نه تنها علیه ایشان، بلکه هیچ عملیاتی را با هدف انتقام از کسانی که در عملیات مرصاد شرکت داشتند، انجام نداد، زیرا رفتار این سازمان تحت کنترل عراق بود و صدام به دنبال اقدام امنیتی در ایران نبود. با این توضیح، ترور شهید صیاد از سوی منافقین، ارتباط مستقیم با نقش ایشان در عملیات مرصاد نداشت. برابر اسنادی که با دستگیری عامل ترور شهید صیاد و بعد‌ها با سقوط صدام به دست آمد، اقدام منافقین برای ترور شهید صیاد، سفارش صدام و در واکنش به اقدامی بود که با ترور فرزند وی «عدی» صورت گرفت. برابر این اسناد، صدام ترور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را پیشنهاد می‌کند که منافقین به دلیل ناتوانی برای عبور از حلقه حفاظتی ایشان، ترور شهید صیاد را به عنوان یک هدف انتخاب کرد.»

چطور انتقام گرفته شد؟

شامگاه ۲۰ خرداد ماه ۱۳۷۸ و دو ماه پس از ترور صیاد، نیروی هوایی سپاه پاسداران با همکاری وزارت اطلاعات، یک عملیات موشکی را اجرا می‌کند و در عملیاتی با نام «رضوان» پادگان اشرف را موشک‌باران کرد.  ۳ سال پیش، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفت‌وگویی گفت که «ماموریت انتقام خون شهید صیاد را به نیروی هوایی سپاه آن زمان واگذار کردند که فرمانده نیرو شهید احمد کاظمی و بنده هم مدیر موشکی عملیات نیرو بودم. در آن زمان چون سیستم هدایت و کنترل دقیقی نداشتیم، تعداد زیادی موشک را شلیک کردیم تا بتوانیم اهداف را بزنیم. امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که با یک موشک یک نقطه را می‌زنیم اما در آن زمان باید تعداد زیادی شلیک می‌کردیم تا احتمال اصابت بالاتر برود.» در این مصاحبه گفته می‌شود که چند ماه بعد مرحله دوم عملیات انتقام ترور صیاد اجرا می‌شود. سال‌ها بعد یحیی رحیم‌صفوی، فرمانده کل وقت سپاه، در گفت‌وگویی به حملات موشکی فروردین ماه ۱۳۸۰ به مقرهای مجاهدین خلق اشاره کرد و گفت که «با گرفتن مصوبه‌ای از شورای امنیت ملی در یک روز از ساعت ۴ تا ۷ صبح از غرب کشور یعنی از قصرشیرین تا بصره همه پایگاه‌های منافقین را بیش از هزار موشک از برد بلند تا کاتیوشا زدیم.»

سرنوشت مسئول ترور چه شد؟

مسئول ارشد برنامه ترور شهید صیاد شیرازی «زهره قائمی» از مسئولین ارشد مجاهدین خلق، معاون رجوی و مسئول ارشد اردوگاه اشرف بود. خوش‌خدمتی‌های او در شهریور سال ۱۳۹۰ موجب شد تا «زهره اخیانی» مسئول اول سازمان مجاهدین خلق ایران او را به‌عنوان هم‌ردیف مسئول اول سازمان معرفی کند. او دو سال مسئول پادگان اشرف بود تا این‌که روز دهم شهریورماه سال ۱۳۹۲ به دنبال حملۀ یک گروه شبه‌نظامی عراقی، ۷۰ تن از نیرو‌های اصلی سازمان از جمله هفت تن از شورای رهبری و مسئولان اطلاعات و عملیات کشته شدند که زهره قائمی هم یکی از آن‌ها بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فرهیختگان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۳۴۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان