//
کدخبر: ۳۳۶۷۴۳ //

واکنش نمایندگان مجلس به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

نمایندگان مجلس نسبت به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واکنش نشان دادند که در این گزارش به برخی از آنها اشاره شده است.

واکنش نمایندگان مجلس به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
به گزارش فرتاک نیوز،

اخیرا موضوع حذف ارز 4200 تومانی در لایحه بودجه سال 1401 مطرح شده که نمایندگان در تذکرات شفاهی خود در جلسه علنی مجلس، در گفت‌وگوهایی و همچنین توییتر خود به آن واکنش نشان دادند که در ادامه برخی از آنها را می‌خوانید:

**‎رانت ‎ارز 4200 تومانی در جیب عده‌ای خاص
سید محمد رضا میر تاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو  و  نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در توئیتی نوشت:

در سال‌های اخیر علی‌رغم تخصیص ‎ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی،این کالاها با قیمت مناسب به دست مردم نرسیده و تنها عده‌ای خاص از رانت آن استفاده کرده‌اند.
علی‌رغم پیشنهاد و عزم دولت برای حذف این موضوع، قطعا ارز 4200 تومانی برای تهیه ‎دارو و ‎گندم در سال 1401 حذف نخواهد شد.

**با متخلفان ارزی برخورد شود
سید غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگویی درباره حذف ارز 4200 تومانی، گفت: یکی از دلایلی که برای حذف ارز 4200 تومانی مطرح می‌شود، آن است که ارز 4200 تومانی انحراف دارد و به جیب عده‌ای از دلالان رفته است.

وی بیان کرد: حذف ارز 4200 تومانی با این توجیه که در کشور رانت ایجاد کرده، درست نیست و به جای این کار، باید با کسانی که رانت خواری کردند، برخورد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما به جای حذف ارز 4200 تومانی باید جلوی انحرافات را بگیریم. در حال حاضر ارز 4200 تومانی به تعدادی از کالاهای اساسی داده می‌شود و ما باید نظارت‌های خود را تقویت کنیم تا کالاهای اساسی به قیمت ارزان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

نظری تاکید کرد: حذف ارز 4200 تومانی باعث می‌شود طبقات ضعیف جامعه دچار مشکلات اساسی معیشتی شوند و نباید ارز 4200 تومانی حذف شود.

**استفاده عده‌ای از رانت دلیل قانع کننده‌ای برای حذف ارز 4200 تومانی نیست
کوهساری معتقد است: حذف ارز 4200 تومانی از نهاده‌های کشاورزی و دامی در شرایطی که کشور شدیدا به واردات روغن خوراکی وابسته است و مردم در تامین نهاده‌های دامی و تامین گوشت، مرغ و لبنیات با مشکل زیادی روبه هستند، با کدام منطق سازگار است؟ آیا صرفا استفاده از رانت به وسیله برخی می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای باشد؟ آیا دولت این رانت خواران را نمی‌تواند شناسایی کند و از دادن ارز 4200 تومانی به آنان خودداری نماید؟

**تمامی جوانب حذف ارز دولتی لحاظ شود
پرویز اوسطی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، درباره حذف ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی و تاثیر آن بر بازار، گفت: اعلام عدم تخصیص ارز به واردات نهاده‌های دامی در حال حاضر اقدام مناسبی نیست زیرا در این زمینه تا کنون تصمیم‌گیری نشده است.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز 4200 تومانی واردات نهاده‌های دامی در لایحه بودجه سال 1401 آورده شده اما مجلس باید در این باره تصمیم‌گیری کند، ادامه داد: در زمینه حذف ارز دولتی باید تمامی جوانب از جمله بار روانی، اقتصادی و تورمی آن با حساسیت بالایی مدنظر قرار بگیرد.

نماینده قروه ، عنوان کرد: تمامی منابع حاصل از عدم تخصیص ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی باید در قالب یارانه کارت و کارت خرید هر 15 روز یک بار به مصرف کنندگان پرداخت شود تا خانوارها بتوانند از آن برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند و قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکند.

اوسطی با تاکید بر اینکه با حذف ارز دولتی، باید یارانه‌ها از حلقه اول به حلقه پایانی تولید یعنی مصرف کنندگان پرداخت شود، گفت: پرداخت یارانه حاصل از حذف ارز 4200 تومانی تنها به چند دهک پایانی قدرت خرید اکثریت جامعه را کاهش می‌دهد بنابراین باید به تمامی دهک ها ارائه شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با حساسیت بالایی حذف ارز 4200 تومانی را بررسی می‌کنند، افزود: باید مدل پرداخت یارانه و منابع حاصل از حذف ارز دولتی در لایحه بودجه 1401 تعریف شود.

**دولت حذف ارز ترجیحی را تدریجی انجام دهد
کیوان مرادیان کوچکسرائی نیز در تذکر اخیر خود در جلسه علنی گفت: موضوع حذف ارز ترجیحی باید از سوی دولت به صورت تدریجی انجام شود زیرا مردم تحمل و کشش قطع یک باره موضوع را ندارند

**حذف ارز4200تومانی به نفع مردم است/دولتی‌هاتدبیر لازم را اتخاذکنند
علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت‌وگویی در گفتگو با ، درباره احتمال حذف ارز 4200 تومانی، گفت: تجربه اقتصادی ما در سال‌های گذشته نشان داده که چند نرخی بودن ارز همواره منشأ بسیاری از فسادها بوده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که کشور با کمبود ارز مواجه است، باید سازوکاری اندیشید تا کمترین زمینه فساد در این زمینه وجود داشته باشد، افزود: قرار بود ارز 4200 تومانی برای حمایت معیشتی از مردم و تأمین کالاهای اساسی آنان اختصاص یابد، اما آن طور که باید و شاید موثر نبود و بیشتر از آنکه مردم از ارز دولتی منتفع شوند، دلالان، رانت‌خواران و واسطه‌گران از آن بهره‌مند شدند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نهایت مشخص نشد که حجم عظیمی از ارز 4200 تومانی به چه کسانی داده شد و آیا کالایی در ازای آن وارد کشور شد یا خیر. از سوی دیگر بسیاری از کالاها با ارز 4200 تومانی وارد کشور شد اما با قیمت بالایی به مردم عرضه شد. همچنین پرونده‌های زیادی در خصوص فساد مربوط به ارز 4200 تومانی در مراجع قضایی و نظارتی تشکیل شد و همه این مسائل نشان داد که تداوم این شرایط به نفع مردم و اقتصاد کشور ما نیست.

کریمی ادامه داد: جمع‌بندی کارشناسی در کشور این است که حذف ارز 4200 تومانی و نزدیک کردن کشور به شرایط تک نرخی ارز می‌تواند هم به نفع مردم باشد و هم باعث ثبات و پایداری در اقتصاد کشور شود.

وی با بیان اینکه البته ممکن است حذف ارز 4200 تومانی شوکی را به بازار وارد کند که برای کاهش فشار بر مردم باید تدابیر لازم اتخاذ شود، گفت: باید آثار تورمی حذف ارز 4200 تومانی را پیش از اجرای آن سنجید. همچنین باید با اطلاع‌رسانی مناسب به مردم و تولیدکنندگان کاری کرد که افزایش قیمت‌ها فقط یک بار اعمال شود، نه اینکه این مسئله به شوکی تبدیل شود و به صورت دائم بازار را ملتهب کند و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۶۷۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان