//
کدخبر: ۳۳۴۰۱۴ //

یک منبع مطلع: ارزیابی‌ها حاکی از همراهی چین و روسیه با کلیات پیشنهادات ایران در وین است

یک منبع مطلع به فارس گفت که پیش بینی می‌شود چین و روسیه با کلیات پیشنهادت ایران در دور جدید مذاکرات موافق باشند.

یک منبع مطلع: ارزیابی‌ها حاکی از همراهی چین و روسیه با کلیات پیشنهادات ایران در وین است
به گزارش فرتاک نیوز،

 فردا (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه قرار است شهر وین برای دومین بار بعد از ۶ روز مجددا میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) برای لغو تحریم‌ها باشد.

در هفته‌ای که گذشت هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون وزیر خارجه دو سند پیشنهادی شامل رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد. در همین خصوص یک منبع مطلع به خبرنگار فارس گفت که ارزیابی‌ها حاکی از این است که چین و روسیه با کلیات این پیشنهادات موافق باشند.

گفتنی است علی باقری دیروز چهارشنبه به مسکو سفر و با سرگئی ریابکوف دیدار کرد و امروز (چهارشنبه) نیز با همتای چینی تلفنی به رایزنی پرداخت.

علی باقری درباره سفرش به مسکو با بیان این‌که دو پیشنهاد مفید و سازنده ایران می‌تواند روند گفت‌وگوها را به سمت جلو هدایت کند، گفت: لازم دیدم در این مقطع با مقامات روسیه رایزنی کنیم تا بتوانیم روز پنجشنبه با فضای سازنده و رو به جلو گفت‌وگوها را ادامه دهیم.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین در تماس تلفنی امروزش با همتای چینی با بیان اینکه پیشنهادهای ایران مستند و مستدل تدوین شده، گفت: بدیهی‌ترین اقدام طرف‌‌های مقابل در برابر این اقدام سازنده، اعلام نظر مستند و مستدل در مورد آن است.

رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین پیش از این درباره این‌که آیا در دو پیش نویس ایران موضوعاتی خارج و فراتر از برجام طرح شده است؟ خاطرنشان کرد: دو پیش نویس طرح و سند جدید نبود. در شش دور گفت‌وگوهای وین، طرفین به چند متن رسیدند که ما درباره دو متن، آخرین دیدگاه‌ها و اصلاحات و یا جاهایی که احساس می‌کردیم نسبت به توافق سال ۱۳۹۴ کاستی دارد، ما آن کاستی‌ها را جبران کردیم و آن‌جایی که نیاز به اصلاح و تکمیل و ترمیم داشت، آنها را در متن وارد کردیم.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه درباره مذاکرات هفته گذشته در وین اظهار داشت: سه کشور اروپایی هیچ ابتکار عمل چشمگیر و قابل ارائه‌ای نداشتند و گویا آنها بیش از این‌که به دنبال راه حل باشند، به دنبال کسب ارزیابی از تیم ما بودند. علیرغم انفعال سه کشور اروپایی و علیرغم همکاری جدی نمایندگان چین و روسیه و دفاع آنها از منطق و برنامه مذاکراتی ایران در این دور از وین تا آخرین لحظه سه کشور اروپایی نتوانستند طرح و ایده عملیاتی را ارائه دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۴۰۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان