//
کدخبر: ۳۰۵۷۹۷ //

روسیه در فکر جایگزین کردن خلیج فارس به جای کانال سوئز

معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه اعلام کرد که انتقال کالا از کشورهای حوزه خلیج فارس از راه گذر شمال جنوب دو برابر سریعتر از کانال سوئز است.

به گزارش فرتاک نیوز،

الکسی شیلو معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه (ار.ژ.د) روز جمعه گفت: انتقال محموله میان کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا از مسیر راه گذر بین‌المللی شمال - جنوب دو برابر سریعتر از طریق کانال سوئز است.

راه‌گذر شمال - جنوب یا کریدور شمال- جنوب از مسیرهای راهبردی در نیم‌کره شرقی جهان است که از هند آغاز و با عبور از ایران و روسیه به کشورهای اروپای شمالی کشیده می‌شود.

معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه گفت: در مورد بخش روسی راه گذر شمال - جنوب چند گزینه برای انتقال کالا میان اروپا و کشورهای آسیایی وجود دارد.

وی افزود: این راه گذر با استفاده از پهنه آبی دریای خزر خواهد بود و چند بندر روسیه در ساحل این دریا برای انتقال محموله‌ها بکار گرفته می‌شود. 

معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه از آماده بودن بندر اولیا روسیه در ساحل دریای خزر اشاره کرد که می‌توان محموله ها را از  این مسیر در چارچوب راه گذر شمال- جنوب منتقل کرد.

شیلو خاطرنشان کرد که در بخش حمل و نقل ریلی در راه گذر شمال - جنوب، مشکل نبود ارتباط ریلی میان رشت - آستارا (ایران) با  آستارا (جمهوری آذربایجان) وجود دارد. 

به گفته مقام روس، در برنامه سرمایه گذاری شرکت دولتی راه آهن روسیه، منابع مالی برای مدرن سازی خط آهن روسیه از مبدأ مرزی جمهوری آذربایجان وجود دارد. 

افزایش مبادلات اقتصادی و رونق تجارت در راه گذر شمال -جنوب و بهره­ مند شدن ذی نفعان از ثمره آن، امکان مواجهه مناسب با هرگونه مخاطره سیاسی و اقتصادی و مدیریت مطلوب این دسته ریسک­‌های بدیهی را، که ویژگی ذاتی و لاینفک در مبادلات بین‌­المللی می‌­باشد، فراهم می­‌سازد. در هر صورت، این مسیر جدید، به ­عنوان یک مسیر ارزان و مقرون به صرف از نظر هزینه و زمان، در کنار سایر مسیرها مد نظر است و به موازات آن، از سایر اقدامات برای فعال­سازی دیگر مسیرهای ممکن، با همکاری کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب، نباید غافل شد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه هم در اکتبر ۲۰۱۹، در جلسه باشگاه بحث والدای از وجود یک مسیر امیدوار کننده قطب شمال - سیبری - آسیا خبر داده بود. به گفته وی این مسیر می‌تواند بنادر مسیر دریای شمال را با بنادر اقیانوس آرام و اقیانوس هند از طریق سیبری شرقی متصل کند. "

موقعیت استراتژیک،  ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده‌است. اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی و جاده‌ای ایران تکمیل شود ایران می‌تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری داشته باشد.

کشتی کانتینربر Ever Given که متعلق به شرکت ژاپنی Shoei Kisen بوده و توسط شرکت تایوانی Evergreen Marine اداره می‌شود، ۲۳ مارس ماه گذشته میلادی در کیلومتر ۱۵۱ کانال سوئز در مسیر چین به روتردام به گل نشست.  در نتیجه این حادثه، تردد در یکی از شلوغ ترین مسیرهای تجاری دریایی در جهان مسدود شد.  

کانال سوئز که دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم متصل می کند ۱۶۳ کیلومتر طول دارد. ۱۰ تا ۱۲درصد حمل و نقل دریایی در جهان از طریق آن صورت می‌گیرد. این کانال روزانه توسط ده‌ها کشتی استفاده می‌شود که بدون دور زدن طولانی آفریقا از اروپا به آسیا و برعکس سفر می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۵۷۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان