//
کدخبر: ۳۰۲۳۰۴ //

انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قانون قبل برگزار می‌شود

قائم مقام وزیر کشور گفت: با توجه به ایراد شورای نگهبان به اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات بر اساس قانون قبل برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قانون قبل برگزار می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدجواد کولیوند قائم مقام وزیر کشور  در گفت‌وگویی با اشاره به برنامه وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، گفت: انتخابات چهار سال گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا در حدود 44 هزار شعبه برگزار شد، با توجه به مشکلات کرونا و تراکمی که ممکن است در شعب به وجود بیاید، پیش بینی کردیم شعب اخذ رأی تا 70 هزار شعبه افزایش یابد. این شعب به مناطق پر تراکم جمعیتی اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دور گذشته در 139 شهر به صورت الکترونیکی برگزار شد، افزود: ما برای انتخابات سال 1400 به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سه پیشنهاد ارائه کردیم؛ نخست برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در 139 شهر اعلام آمادگی کردیم، دومین پیشنهاد را درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در دو استان بزرگ به صورت متمرکز مانند تهران و البرز یا قزوین و البرز و غیره مطرح کردیم و پیشنهاد سوم هم برگزاری انتخابات الکترونیک در کلان شهرها بود.

قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی در 10 هزار شعبه را داریم. برگزاری انتخابات در تمام شعب به صورت الکترونیکی مستلزم اختصاص اعتبار است که دولت باید پیش بینی و مجلس مصوب کند تا تجهیزات خریداری شود، عملا این فرایند زمان بر است و به این دوره از انتخابات نمی‌رسد.

کولیوند با اشاره به نظر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، گفت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کلان شهرهای ما به جز تهران؛ یعنی در مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قم، کرج، کرمانشاه، اهواز به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و از 30 هزار دستگاه در 10 هزار شعبه استفاده خواهیم کرد. در مجموع در این شعب از 18 هزار دستگاه استفاده خواهد شد و بر همین اساس پیشنهاد دادیم که از 12 هزار دستگاه باقی مانده در برخی مراکز استان که امکان پذیر باشد، استفاده کنیم.

*مخالفت دولت با افزایش اعتبار خرید تجهیزات انتخابات الکترونیک در سال 1400

وی در توضیح عدم اختصاص بودجه برای افزایش تجهیزات برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی طی چهار سال گذشته، اظهار کرد: اعتبارات این حوزه در طول این چهار سال گذشته افزایش نیافته است. ما بسیاری از مباحث را با شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم اما با با توجه به نظر شورای نگهبان و تشخیص آنها درباره نوع نرم افزار و سخت افزار انتخابات، نتوانستیم گامی در این حوزه برداریم لذا تنها انتخابات الکترونیک برای شوراها را دنبال کردیم. وزارت کشور برای انتخابات شوراها به صورت الکترونیک اعتباراتی را پیش بینی کرد اما دولت نپذیرفت و در بودجه 1400 به همان میزان برای برگزاری انتخابات، اعتبار اختصاص می‌یابد.

قائم مقام وزیر کشور یادآور شد: وزارت کشور هر دو سال بودجه برای برگزاری انتخابات پیش بینی می‌کند زیرا انتخابات ریاست جمهوری و شوراها همزمان و انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نیز در یک زمان برگزار می‌شود البته انتخابات مجلس خبرگان رهبری هر 8 سال یکبار برگزار می‌شود. بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای انتخابات الکترونیکی تولید داخل است و بخشی سخت افزاری است که از خارج تهیه می‌شود. وزارت کشور تاییدیه سه برند مربوط به وزارت دفاع و دانشگاه‌های معتبر ایران را گرفته است.

*قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری پیش از 22 اردیبهشت جهت اعمال باید ابلاغ شود

کولیوند در توضیح اصلاح مجلس پیرامون قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: وزارت کشور پیشنهادات خود را از ابتدای بررسی طرح در کمیسیون ارایه داد، حتی در مواردی متذکر شدیم که احتمال ایراد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به برخی اصلاحات وجود دارد. کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در نهایت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را بررسی و در صحن به تصویب رساند. شورای نگهبان و کمیسیون نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به بخش‌هایی از طرح درباره شاخص های رجل سیاسی ایراد گرفت.

وی اضافه کرد: بنابر سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و قانون اساسی، شورای نگهبان مکلف به تعیین شاخص‌های رجل سیاسی شد، شورای نگهبان هم فهرستی از شاخص‌ها را تعریف کرده لذا با اصلاح این شاخص ها در طرح مذکور توسط مجلس، شورای نگهبان مخالفت کرده است. البته ایراداتی هم به شرایط کاندیداهای انتخابات از جمله تعیین سن گرفته شده است زیرا در قانون اساسی و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب موضوع سن ذکر نشده است.

قائم مقام وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: مجلس باید اشکالات شورای نگهبان را در صحن که توسط کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برطرف شده، مجدد بررسی کند. در صورت تصویب و تایید شورای نگهبان، قانون جدید ابلاغ می‌شود البته این قانون جدید پیش از 22 اردیبهشت سال 1400 باید ابلاغ شود تا بتوان شاخص‌های کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را اعمال کرد. لازم به ذکر است که هیات‌های اجرایی از 19 اسفند ماه سال جاری بر اساس قانون فعلی شکل می‌گیرد و در صورت ابلاغ قانون جدید بخشی از قانون که زمان روز شمار آن نگذشته باشد، قابل اجرا است.

کولیوند در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت به موضوع تقسیمات کشوری اشاره کرد و گفت: در مجالس نهم و دهم شورای اسلامی موضوع تقسیمات کشوری مطرح بود، وزیر کشور هم در آن مقطع لایحه اصلاح قانون تقسیمات کشوری را آماده و به دولت ارسال کرد اما این لایحه هنوز در نشست هیات وزیران به تصویب نرسیده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت فعلی در اجرای تقسیمات کشوری سخت‌گیری می‌کند، تصریح کرد: تقسیمات کشوری زمینه‌هایی را ایجاد می‌کند. ما در اجرای تقسیمات کشوری باید به دنبال ارایه خدمات بهتر باشیم اما در برخی موارد مجوزها و اختیارات از لحاظ حاکمیتی و حکمرانی لازم است.

قائم مقام وزیر کشور افزود: در موضوع تقسیمات کشوری گاهی تقسیمات در مرز یا در بحث اقوام و یا در مواردی در بین استان‌ها باید صورت بگیرد. قانون مجلس برای تقسیمات کشوری مشخص است، در این قانون شاخص‌های هر منطقه و بخش و شهر و شهرستان تعریف شده است، اما متاسفانه در طول 41 سال گذشته تقسیمات کشوری بعضا بر اساس قانون اجرا نشده و دولت‌های مختلف بدون توجه به شاخص‌ها تقسیمات کشوری را اجرا کردند این موضوع توقعات نابه جایی را ایجاد کرده است.

کولیوند معتقد است: وزارت کشور در این خصوص وقت بسیار گذاشته و لایحه را آماده کرده است بعید به نظر می‌رسد که در این دولت لایحه تقسیمات کشوری به سرانجام برسد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۲۳۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان