//
کدخبر: ۲۹۵۲۲۱ //

رئیس دفتر رئیس‌جمهور: اگر بودجه‌ای می‌نویسیم، باید اثرات آن بر زندگی مردم را هم لحاظ کنیم

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: مصوبات کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه ۱۴۰۰ خارج از تفاهم‌های دولت و مجلس است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور: اگر بودجه‌ای می‌نویسیم، باید اثرات آن بر زندگی مردم را هم لحاظ کنیم

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگویی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: تا اینجای کار تغییراتی که کمیسیون تلفیق مجلس بر لایحه بودجه اعمال کرد، اگر مغایر شاکله بودجه نباشد، حتماً توازن بازارهای داخلی در سال آینده را به هم می‌زند. البته مسأله فراتر از به هم خوردن توازن بازارها یا به هم زدن شاکله لایحه تدوین شده از سوی دولت است و قابل پیش‌بینی است که در صورت تصویب نهایی تغییرات کمیسیون تلفیق، فشارهای زیادی به مردم، بویژه اقشار فرودست وارد می‌شود.

به گزارش فرتاک نیوز، واعظی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تک نرخی شدن قیمت ارز و افزایش آن از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهادی دولت به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، افزایش صددرصدی درآمدهای مالیاتی و درنهایت، افزایش حقوق و تعرفه گمرکی، تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه است.

وی افزود: در صورت تصویب نهایی این تغییرات در صحن مجلس، شاهد افزایش قابل توجه قیمت تمام شده کالاها و خدمات در سال آینده خواهیم بود. با وجود این، برخی نمایندگان و رسانه‌های همسو با آنان، ادعا می‌کنند که مشکلات بودجه سال آینده، ناشی از لایحه دولت است، نه تغییرات اعمال شده بر آن. در حالی که نفس این تغییرات نیز، مغایر تفاهم‌ها و چارچوب‌های همکاری است که در نشست‌های مشترک دولت و مجلس تعیین شد. اینها اشکالاتی است که اعضای دولت مطرح می‌کنند.

واعظی: مصوبات کمیسیون تلفیق خارج از تفاهم‌های دولت و مجلس

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبات کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه، در چارچوب تفاهم‌ها و جلسات مشترک دولت و مجلس است، تأکید کرد: خیر، این طور نیست و آنان دارند کار خودشان را می‌کنند.

وی اضافه کرد: بودجه بر زندگی مردم اثر دارد، از این‌رو اگر بودجه‌ای می‌نویسیم، باید اثرات آن بر زندگی مردم را هم لحاظ کنیم. ما نمی‌توانیم بودجه‌ای بنویسیم و از حالا تبلیغات درباره آن را شروع کنیم که این یا آن بخش را برمی‌داریم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر شاکله لایحه بودجه تغییر کند، دولت نمی‌تواند این لایحه را اجرا کند، گفت: تلاش ما این است که با مجلس برای تدوین یک بودجه کارشناسی و خوب تفاهم کنیم.

واعظی در تبیین ضرورت کاستن از تبلیغات درباره بودجه نیز گفت: مصوبات کمیسیون تلفیق، مصوبات صحن مجلس نیست که به‌صورت مرتب آن را در رسانه‌ها اعلام می‌کنند. ممکن است کمیسیون تلفیق چیزی را تصویب کند، اما صحن مجلس آن را رد کند. در این صورت اگر هر مصوبه کمیسیون تلفیق در رسانه‌ها اعلام و تکرار و روی آن تبلیغات شود، اثرات منفی خود را بر جامعه گذاشته و ممکن است نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کند.

وی افزود: با وجود همه این‌ها، تلاش ما این است تا در زمینه بودجه با مجلس تفاهم کنیم به طوری که شاکله آن به هم نخورد و بتوانیم آن را اجرا کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که تا اینجا کمیسیون تلفیق تغییرات جدی در لایحه دولت ایجاد کرده است، تغییراتی مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یا افزایش حقوق گمرکی که باعث افزایش قیمت کالاها و فشار به مردم می‌شود. با وجود این، برخی نمایندگان و رسانه‌های همسو، به‌جای پذیرش مسئولیت پیامدهای تغییرات، اعلام می‌کنند مجلس و کمیسیون تلفیق در تله دولت قرار گرفته‌اند، گفت: دولت چه تله‌ای گذاشته است؟ این هم از آن حرف‌هایی است که مطرح می‌شود. مگر کسی برای خودش هم تله می‌گذارد؟

واعظی با بیان اینکه این لایحه، نخستین بودجه‌ای نیست که دولت به مجلس تقدیم کرده است و پیش از این ۷ لایحه دیگر هم از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، اظهار کرد: با همین لوایح بود که دولت توانست سه سال متوالی مقابل جنگ اقتصادی دشمن بایستد. به باور من، حرف‌هایی از این دست، حرف‌های پخته‌ای نیست. بعضی‌ها اساساً درباره بودجه که ابعاد مختلفی دارد و سازمان برنامه و بودجه به همراه دستگاه‌های مختلف ۱۰ ماه روی آن کار کردند، اشراف ندارند و صرفاً تبلیغ می‌کنند. بنابراین باید پرسید چرا بودجه را تله می‌نامند؟ در حالی که لایحه بودجه شفاف است و ابعاد مختلف آن نیز پیش روی همه قرار دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۵۲۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان