//
کدخبر: ۲۸۲۰۳۰ //

سخنگوی دولت: ایران درگیری و تعرض در خاک خود را تحمل نمی‌کند

سخنگوی دولت گفت: با توجه به آسیب دیدن حوزه خدمات و گردشگری، سیاست‌های حمایتی در ستاد اقتصادی دولت اتخاذ و مقرر شد بازپرداخت تسهیلات بانکی فعالان این حوزه تا پایان سال ۹۹ امهال شود.

سخنگوی دولت: ایران درگیری و تعرض در خاک خود را تحمل نمی‌کند

 علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز( دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در آستانه اربعین حسینی هستیم، اظهار داشت: ملت ما و ملت های همسایه در این جغرافیای وسیع اهل بیت، همواره در طول قرون مراسم عزاداری برای سالار شهیدان و اصحاب حسین را با شکوه هرچه بیشتر برگزار کرده‌اند.

به گزارش فرتاک نیوز، وی عنوان کرد: سنت عزاداری حسینی، در طول تاریخ یک سنت ایستا و صرفا مناسکی نبوده است. راهپیمایی میلیونی اربعین را باید جدیدترین مرحله تکاملی این عزاداری دانست. متاسفانه امسال ما به علت شیوع کرونا از برگزاری این مراسم محروم هستیم اما باید این را به مثابه یک فرصت برای تحقق حول فلسفه قیام امام حسین(ع) و فلسفه راهپیمایی اربعین تبدیل کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آرمان حسینی و دوستی اهل بیت یک امر فرامذهبی است. از باکو و قره باغ و شوشا، ایروان گرفته تا تبریز و اصفهان و کابل و هرات و بیروت تا دمشق و بصره و بغداد و آناتولی، ما یک جغرافیای واحد داریم که خاک آن با حب اهل بیت سرشته شده است و گفتمان حسینی را برای ما به گفتمان مقاومت در مقابل متجاوزین به تمامیت ارضی و تفاوتهای مذهبی تبدیل کرده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه کماکان درخواست ما از هموطنان توجه به دستورالعمل های بهداشتی است، گفت: جلوگیری از اجتماعات در شرایط کرونایی امروز مهم است. شرایط سخت است و باید بیش از گذشته مراعات کرد.

وی افزود: کشور هفته سختی را پشت سرگذاشت. علیرغم تاکیدات زیاد، متاسفانه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح کشور به ۶۰.۳ و در تهران به ۴۵ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: ستاد ملی کرونا در جهت کنترل و مهار و مدیریت کویید ۱۹ مصوب کرد که کمیته نظارت بر پروتکل ها، با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل در برخی استانها، برنامه زمانبندی شده ارتقاء رعایت پروتکل ها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی تا میزان ۸۰ درصد را از استان‌ها اخذ و جهت تصویب به کمیته امنیتی – اجتماعی و انتظامی ارائه کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در عرصه اقتصادی با توجه به آسیب دیدن گسترده بخش خدمات، به خصوص حوزه گردشگری، سیاست‌های حمایتی برای حمایت از این بخش اتخاذ شد. مقرر شد بازپرداخت تسهیلات بانکی که قبلا دریافت شده است تا پایان سال ۱۳۹۹ امهال شود.

ربیعی گفت: اجازه داده شد پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی سال ۹۹ و هزینه آب، برق و گاز سال ۹۹ و هزینه های مالیاتی سررسید سال ۹۹ تا پایان امسال مهلت داده شود و با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده حوزه گردشگری با محوریت بنگاه موافقت شد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فشار آمریکا بر عدم صادرات نفت یکی از تلاش های ستاد اقتصادی دولت افزایش صادرات غیرنفتی و تمهید بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور می‌باشد، تصریح کرد: به منظور تحقق این امر یکشنبه ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت، صادرکنندگانی که نسبت به انجام تعهدات ارزی خود به موقع اقدام کنند حداکثر تا ۲ هفته مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از آنها عودت داده خواهد شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: در ازای هر درصدی از انجام تعهد ارزی، متناسب با همان میزان از مالیات بر ارزش افزوده مسترد می شود. بانک مرکزی به صورت هفتگی لیست اینگونه صادرات کنندگان را به سازمان مالیاتی ارسال خواهد کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین به منظور تسهیل در فرآیند تجارت و ایجاد امکان رصد آن و به منظور حفظ یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سامانه جامع تجارت، و نیز حذف دوباره‌کاری در فرآیند تجارت، گمرگ جمهوری اسلامی موظف است تبادل اطلاعات با بازرگانان و دستگاههای ذیربط و فرآیند تجارت را صرفا از طرین این سامانه به انجام برساند.

ربیعی با اشاره به اینکه امروز روز روستا و عشایر است، عنوان کرد: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص در دولت تدبیر و امید فاصله شهر و روستا در بهره مندی از امکانات و خدمات زیربنایی بسیار کاهش یافته است. استراتژی این دولت معکوس کردن روند مهاجرت بوده است و حمایت‌های دولت در حوزه خدمات زیربنایی مانند گازلوله‌کشی، راه آسفالته، آب آشامیدنی سالم، مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، خدمات بهداشتی و درمانی و اینترنت باعث شد این استراتژی ثمربخش باشد.

وی اضافه کرد: بر همین مبنا برای اشتغال پایدار روستایی، ۲۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار روستاییان قرار گرفته است. سرانه درآمد روستائیان پیش از دولت یازدهم منفی ۹۰۰ هزار تومان بود که هم‌اکنون به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه منابع سهم اشتغال روستایی از ۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده  است، تصریح کرد: تسهیلات نرخ بیکاری روستایی از ۸.۷ درصد به ۷.۳ درصد کاهش یافته که ۱.۴ درصد کاهش نرخ بیکاری روستایی را رقم زده است که تاثیرات خوبی در  تثبیت جمعیت روستایی داشته است.

ربیعی عنوان کرد: در حوزه گازرسانی روستایی بیش از ۸۸ درصد روستاهای کشور به شبکه گازرسانی متصل شده‌اند، در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید این میزان ۱۵ درصد بوده و دولت تصمیم دارد تا پایان فعالیت خود این میزان را به ۱۰۰ درصد افزایش داده تا روستای بدون گاز در کشور وجود نداشته باشد. اکنون حدود ۹۵ درصد راه‌های روستایی کشور آسفالت هستند و ۴۵ درصد خانه‌های روستایی مقاوم سازی شده اند.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش نرخ پوشش پیش دبستانی روستایی از ۳۸ به ۷۱ درصد افزایش یافته و نرخ پوشش دانش آموزان روستایی نیز ۲۳ درصد رشد داشته است، افزود: بیش از ۳۲۰۰ مدرسه شبانه روزی در مناطق روستایی ایجاد شده و ۸۰ درصد فعالیت نهضت سوادآموزی در روستاها متوجه زنان است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: ۵۰ درصد مدارس آموزش و پرورش و ۳۰ درصد کلاس‌ها در مناطق روستایی تشکیل می شود و سالانه بیش از ۲۵۰ هزار معلم حداقل ۲۰۰ روز در مناطق روستایی حضور دارند.

ربیعی ادامه داد: تمام مدارس خشتی و گلی که حدود ۱۰۰۰ کلاس بود جمع آوری شده است و بیش از ۷۸۰۰  پروژه با ۲۷ هزار کلاس روستایی با مساحتی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع به گونه ای که هر روز به طور متوسط ۱۱ کلاس روستایی و در سراسر کشور حدود ۲۹ کلاس درس در این دولت احداث شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۶ هزار و ۲۰۰ مدرسه با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی به شبکه هوشمند مدارس دانا متصل شده‌اند. از میان ۳۸ هزار و ۶۷ مدرسه روستایی، ۱۳ هزار و ۶۳۶ مدرسه توسط ایرانسل، ۴ هزار و ۴۸۲ مدرسه توسط همراه‌ اول و ۱۹ هزار و ۹۴۹ مدرسه نیز از طریق اینترنت ثابت شرکت مخابرات ایران، به شبکۀ اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند. تعداد ۳۸ هزار و ۳۳۳ مدرسۀ شهری نیز، از طریق اینترنت ثابت شرکت مخابرات ایران، به شبکۀ اینترنت متصل شده‌اند.

سخنگوی دولت افزود: از دیگر اقدامات زیرساختی مهم صورت گرفته در این زمینه اتصال ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی به شبکه سراسری برق است و در حوزه آب آشامیدنی سالم و شبکه لوله کشی ۹۰ درصد روستاها به شبکه آب‌رسانی متصل هستند.

ربیعی بیان کرد: همچنین در مدیریت امور روستا ۹۵ درصد روستاهای کشور دارای مدیریت دهیاری هستند که اعتبارات خوبی هم در این حوزه پیش‌بینی شده است. جمعیت تحت پوشش صندوق مشتمل بر بیمه شدگان و مستمری بگیران از ۱۳۶ هزار و ۶۵۴ نفر در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۷۳۹ نفر تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته که بیانگر رشدی ۹۵ درصدی است.

وی تصریح کرد: همچنین روز گذشته با حمایت کامل دولت یک میلیون ۴۴۰ هزار بیمه شده به جمعیت این صندوق اضافه خواهند شد. که مجموعه بیمه شدگان حدود ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تحقق این مهم به معنای برداشته شدن گامی بسیار حائز اهمیت در تحقق اصل ۲۹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نظام تامین اجتماعی فراگیر و حمایت از خانوار روستایی و عشایری در برابر تکانه های اقتصادی در دوران کهولت سن، از کارافتادگی و فوت سرپرست خانوار مبتنی بر شان و کرامت انسانی و بدون تحمیل بار مالی به بودجه عمومی دولت جهت تامین هزینه های حمایتی می باشد.

ربیعی افزود: این مصادیق بیش از آن که عدد و رقم باشند، نشان از یک تحول در رویکرد سیاستگذاری ساخت‌وسازی است. در این رویکرد سعی شده سازوکارهایی برای بهبود وضعیت روستاها به شکل برنامه‌های توانمندسازی، ارتقای درآمد مبتنی بر تولیدات جدید با حفظ زندگی در روستا، نگاهی به مسائل رفاهی مانند افزایش بیمه‌های سلامت و تأمین اجتماعی و محوریت دادن به مزیت‌های محلی تعبیه شود که امیدوارم تداوم یابند.

دخالت طرف‌های ثالث در منازعه قره باغ زیان بار است

وی در ادامه نشست در پاسخ به سوالی در رابطه با موضع و رویکرد کلی ایران پیرامون درگیری های آذربایجان و ارمنستان و درگیری های دو روز گذشته در قره باغ عنوان کرد: مواضع ایران در خصوص اختلافات آذربایجان و ارمنستان اعلام شده است. به حفظ تمامیت ارضی آذربایجان تاکید داریم. تخلیه مناطق اشغالی آذربایجان مورد تاکید ایران است.

سخنگوی دولت با تاکید براینکه دخالت طرف های ثالث را زیان‌بار می دانیم، گفت: راه حل منطقه را نظامی نمی دانیم و از آسیب رسیدن به جان شهروندانمان در مناطق مرزی نگرانیم و پیگیری می‌کنیم. خواهان صلح در منطقه هستیم. مواضع رسمی ایران در سیاست خارجی صرفا از طریق دولت و وزارت خارجه است.

ربیعی بیان کرد: ایران درگیری و تعرض در خاک خود را تحمل نمی‌کند حتی اگر غیر عامدانه باشد. ایران از کنشگران معدود است که روابط بسیار خوبی با دو کشور  آذربایجان و ارمنستان دارد تا هر چه زودتر این جنگ پایان یابد.

وی در ادامه در رابطه با اعلام خبر بازگشت ۸ میلیارد ارز صادراتی کشور و اینکه این رقم چقدر جلوی افزایش نرخ ارز را می گیرد؟ گفت: این ۸ میلیارد دلار  از خرداد ماه از سوی تجار وارد چرخه کشور شده است. سیاست‌های تشویقی برای بازگرداندن ارز در نظر گرفته شده است. گسترش صادرات بیش از پیش در دستور کار است و کمیته های ویژه صادراتی تشکیل شده و تلاش برای بازگرداندن ارزهایمان در خارج از کشور انجام شده است.

سخنگوی دولت در رابطه با جزئیات دستور رییس‌جمهور پیرامون جریمه افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، اظهار داشت: در حوزه ادارات، اصناف، مشاغل و حمل و نقل، افرادی که پروتکل ها را رعایت نکنند خدمات به آنها ارائه نمی شود. همچنین افرادی که مبتلا شدند و رعایت نمی کنند، تحت اقدامات حقوقی قرار می گیرند.

ربیعی افزود: درباره این سازوکار شنبه تصمیم گیری نهایی می شود. برای محل های پرتراکم هم که افراد رعایت نکنند، جریمه در نظر گرفته می شود و روز شنبه این موارد جمع بندی می شود. اختیار تعطیلی مراکز را به استان ها واگذار کردیم.

تاکنون یک میلیون ۳۰۰ هزار واکسن آنفولانزا تزریق شده است

وی در رابطه با اینکه گروه هایی با مراجعه به مراکز درمانی نمی توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، گفت: این موارد استثنایی مرحله ای بود. زمان مناسب تزریق واکسن آنفولانزا تا نیمه آذر است. تا پایان مهر ماه ۱۰ برابر سال گذشته تزریق رایگان خواهیم داشت. تاکنون به یک میلیون و سیصد هزار نفر از افراد واجد شرایط واکسن تزریق شده است و مابقی هم پوشش داده خواهد شد. صعب العلاج بودن برای دریافت واکسن آنفولانزا معیارهایی دارد. واردات بعدی برای افراد بالای ۶۵ سال است.

سخنگوی دولت در رابطه برخی تاکیدات پیرامون رعایت حجاب و موضع دولت در این زمینه، گفت: دولت معتقد است حفظ امنیت شهروندان براساس قانون اساسی است و در برخورد با تخلفات باید به صورت قانونی عمل شود. خوشبختانه در حاکمیت هیچ موضع رسمی نسبت به این اظهار نظرها نیست. خوشبختانه مراجع نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و جلوی سوءاستفاده را گرفتند.

ربیعی در رابطه با موج سوم کرونا و کاهش رعایت شهروندان و اینکه ‌آیا دولت اقدامی برای محدودیت‌ها در زمینه مسافرت داشته یا نه؟ گفت: در این مرحله کمیته امنیتی-اجتماعی یکسری مراکز را مشخص و تعطیلی این مراکز را به همه استان‌ها واگذار کرد که تصمیم بگیرند و تعطیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سفر هنوز در ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری نشده است و بیشتر باید گزارش استان‌های درگیر و بیمارستان‌ها در کمیته اجتماعی بررسی شود و با توجه به تعطیلاتی که پیش رو داریم، در ستاد تصمیم بگیریم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: کرونا هیچ مرزبندی و تفکیکی برای ابتلا کردن قائل نیست. ما هم بدون مرزبندی باید با هم زبانی، همدلی و همراهی همگانی به این مبارزه ادامه دهیم و کمک کنیم با افزایش نظارت همگانی و اقدامات داوطلبانه در جامعه به خود کنترلی در این زمینه برسیم.

ربیعی در رابطه با اقدام ایران برای بازپس گیری پول های بلوکه شده، گفت: بانک مرکزی در حال پیگیری این موضوع است. اقدامات در حال اثرگذاری است اما متاسفانه کره جنوبی تخت تأثیر سیاست های آمریکا مردم را از حقوق مسلم خود محروم کرده است. اخیرا بحثی را پیرامون دارو مطرح کردند که اصلا عدد آن قابل توجه نیست. بهانه جویی های غیرواقعی و ترس از آمریکا نباید باعث دور ماندن ملت از حقوق خود باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون حملات ارمنستان به مناطق غیرنظامی و موضع ایران درباره هدف قرار دادن شهر گنجه، عنوان کرد: مواضع اصولی ما درباره اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون بدون ابهام بیان شده است ما همواره حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و احترام به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار دادیم.

وی ادامه داد: تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان مورد تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران است. با این دو نظر روشن در مورد تمامیت ارضی و تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان تاکید می‌کنیم که دخالت طرف‌های ثالث را خارج از چارچوب‌های توافق شده حل اختلاف، غیرسازنده و زیان‌بار می‌بینیم.

نسبت به تعرض به خاک ایران در ماجرای قره‌باغ بی تفاوت نیستیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: راه حل بحران را نظامی نمی‌دانیم، از طرف دیگر از آسیب رسیدن به جان و دارایی شهروندان‌مان در نواحی مرزی به شدت نگران هستیم در صورت تکرار این اتفاقات با در نظر گرفتن همه گزینه‌های موجود نسبت به آن بی تفاوت نخواهیم بود. از دو طرف می خواهیم فورا به خشونت و خونریزی خاتمه دهند و اجرای قوانین بین المللی را از راه مذاکره و دیپلماسی دنبال کنند. البته بارها تاکید کردیم ما آماده هر گونه کمک برای پایان دادن فوری به این جنگ بی نتیجه هستیم و از هر گونه ابتکار عمل صادقانه هم برای آتش بس و احیای دیپلماسی حمایت می کنیم.

ربیعی ادامه داد: بنابراین با دو موضع روشن و شفافی که در ابتدا بیان کردم ما خواهان صلح و گفتگو در منطقه  هستیم، با تخلیه مناطق اشغالی و احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان به‌رغم اینکه به‌شکل هوشمند هر کشوری که مبادلات با ما صورت می‌دهد آمریکایی‌ها با آن کشور تماس می گیرد و به آنها فشار می آورند اما به هر حال گسترش کیفیت کالاها و بر اساس مقرون به صرفه بودن، خریداری کالای ایرانی برای تعدادی از کشورها کماکان وجود دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۲۰۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان