//
کدخبر: ۲۷۱۷۳۳ //

سند ۲۰ ساله میان ایران و روسیه درباره چه موضوعی است؟

وزیر امور خارجه کشورمان امروز در بدو ورود به مسکو توضیحاتی درباره تمدید توافق ۲۰ ساله ایران و روسیه ارائه کرد.

سند ۲۰ ساله میان ایران و روسیه درباره چه موضوعی است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز برای گفت‌وگو با همتای روس خود و تقدیم پیام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به ولادیمیر پوتین وارد روسیه شد.

وزیر خارجه در بدو ورود در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه‌ای برای تمدید  توافقات خود با روسیه دارد یا خیر؟ گفت: تمدید قرارداد در دستور کار ماست و اگر دوستان روسی آماده باشند قرارداد بلندمدت دیگری داشته باشیم قابل بررسی است ولی حتما تمدید قرارداد در دستورکار ماست.

اما این سوال پیش می‌آید که قرارداد ۲۰ ساله میان ایران و روسیه در مورد چه موضوعی است، حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره سند همکاری ۲۰ ساله بین ایران و روسیه، گفت: سند راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه تکمیل نیروگاه‌های هسته‌ای است که روس‌ها در طول سال‌های گذشته علی رغم کندی کار، ولی در نهایت به تعهدات خود در مورد راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر عمل کردند. این موضوع نشان می‌دهد که روس‌ها علی رغم فشار‌های بین المللی تمایل دارند که در حوزه ساخت نیروگاه‌های اتمی با ایران همکاری کنند.

او با بیان اینکه مدت‌ها از سند راهبردی تهران و مسکو  در حوزه‌های مختلف مانند حفاری نفتی در حوزه نفت و گاز، ساخت هواپیما‌های مختلف نظامی و مسافربری می‌گذرد، تصریح کرد: پروژه‌های میان ایران و روسیه، شامل حوزه‌های صنایع بالادستی، ساخت نیروگاه‌های اتمی، حفاری‌های زمینی و دریایی است.


بیشتر بخوانید


هانی زاده  با اشاره به همکاری‌های سه جانبه ایران، چین و روسیه، تصریح کرد: هر سه کشور چین، ایران و روسیه تحت فشار و تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارند،  با توجه به اینکه این سه کشور یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، رویکرد تهران، پکن و مسکو این است که در آینده دلار را از چرخه تعاملات خود خارج کنند و این موضوع می‌تواند ضربه‌ اقتصادی بسیار مهمی بر پیکره اقتصاد آمریکا و حاکمیت دلار واشنگتن در جهان وارد کند، به همین دلیل بازنگری در این سند می‌تواند در دستور کار سفر وزیر امور خارجه کشورمان باشد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سند مذکور بین ایران و روسیه حدود ۱۹ سالی است که منعقد شده و روس‌ها تا اندازه‌ای به تعهدات خود عمل کردند، اگر سند راهبردی دیگری باشد قطعا در روز‌های آینده مشخص خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۱۷۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان