//
کدخبر: ۲۵۹۰۳۴ //

مجلس باید دوباره به رأس امور بازگردد/وظیفه مجلس خدمت به دولت نیست

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: مجلس باید دوباره به رأس امور بازگردد که این مسئله مستلزم آن است که نمایندگان به جای خدمت دولت، به وظایف خود عمل کنند.

مجلس باید دوباره به رأس امور بازگردد/وظیفه مجلس خدمت به دولت نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

سید نظام الدین موسوی در گفتگوی مشروح با خبرنگار ، با بیان اینکه مجلس برای قرار گرفتن در رأس امور و رسیدن به جایگاه حقیقی و واقعی خود نیازمند تحولات ساختاری است، گفت: مطابق قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی وظایف مهم و اساسی بسیار زیادی بر عهده دارد و برای این نهاد جمهوری اسلامی جایگاه والایی در نظر گرفته شده که بر همین مبنا امام خمینی (ره) فرمودند مجلس در رأس امور است.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی اصلی ترین نهاد قانونگذاری کشور است، افزود: اگر سایر قوا بخواهند موضوعی قانونی شود، باید آن را از مسیر مجلس طی کنند و این مسئله نشان دهنده آن است که مجلس نهاد اصلی قانونگذاری کشور است و نمایندگان باید به این جایگاه رفیع توجه داشته باشند.

دست مجلس برای نظارت باز است

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به وظایف نظارتی مجلس، گفت: همچنین دست هیچ نهاد و دستگاه دیگری در حوزه نظارت بر دیگر ارکان نظام به اندازه مجلس شورای اسلامی باز نیست و نمایندگان می توانند از ابزارهای نظارتی مختلف چون طرح سوال یا استیضاح وزرا، تذکر شفاهی و کتبی به مسئولان اجرایی و تحقیق و تفحص از عملکرد دستگاه های مختلف استفاده کنند.

موسوی تصریح کرد: بر این اساس وظیفه ریل گذاری دستگاه های دیگر بر عهده مجلس شورای اسلامی است اما این ریل گذاری و همچنین در رأس امور بودن لوازمی دارد که نمایندگان ملت باید کاملاً به آن واقف باشند و در طول فعالیت خود از آن غافل نشوند.

مجلس باید دوباره به رأس امور بازگردد

وی با بیان اینکه نمایندگان باید جایگاه والای مجلس را باور داشته باشند و همواره از لحاظ تخصص و تعهد کاری به گونه ای عمل کنند که مجلس در رأس امور بماند، گفت: در حال حاضر این اجماع وجود دارد که مجلس شورای اسلامی دیگر در رأس امور نیست و بر این مبنا، مجلس باید دوباره به رأس امور بازگردد که لازم است ساز و کارهای داخلی مجلس متناسب با این موضوع بوده و با جایگاه اساسی مجلس منافات نداشته باشد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه امور مختلف نمایندگان باید برای همه شفاف باشد، اظهار داشت: شفافیت مجلس می تواند کمک کند تا قوه مقننه به رأس امور بازگردد.

شفافیت اموال و آرای نمایندگان را پیگیری می کنیم

موسوی تصریح کرد: اگر آرا و نظرات نمایندگان و همچنین  اموال آنان شفاف نباشد، قطعاً این موضوع می تواند بستر ضعف مجلس را فراهم کند و بر این اساس یکی از اقدامات اولویت دار برای مجلس آینده این است که نمایندگان در همه امور شفافیت لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای به رأس امور بازگشتن مجلس ضروری است که روابط نمایندگان با مسئولان قوه مجریه به نحو درستی تنظیم شود، اظهار داشت: در دوره های مختلف مجلس به ویژه مجلس دهم شاهد بودیم که برخی از نمایندگان عملا در برابر دولت هیچ اقدامی انجام نمی دادند و وظایف نظارتی خود را فراموش کرده بودند که این مسئله منجر به ناکارآمدی جدی مجلس شد.

وظیفه مجلس خدمت به دولت نیست

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه جای تاسف دارد که برخی از نمایندگان در دوران نمایندگی خود فقط در خدمت دولتمردان هستند، تصریح کرد: هیچ فردی مخالف این مسئله نیست که قوای سه گانه باید یکدیگر را تکمیل کنند اما همکاری میان قوا نباید به گونه ای باشد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کل وظایف نظارتی خود را کنار بگذارند و فقط به دولتی ها خدمت کنند.

موسوی افزود: متأسفانه در حال حاضر مناسبات نادرستی بین دولت و مجلس برقرار است به گونه ای که برخی از نمایندگان در حوزه های اجرایی دخالت می کنند و به دنبال آن هستند که نظرشان در امور اجرایی کشور تأمین شود و به همین دلیل از وظایف نظارتی خود در مقابل دولت کوتاه می آیند.

نمایندگان در امور اجرایی دخالت نکنند

وی تاکید کرد: برای اینکه مجلس به جایگاه واقعی خود بازگردد، نمایندگان باید تمرکز اصلی را روی وظایف خود که در قانون مندرج است، بگذارند و به جای دخالت در امور  اجرایی که دست آنان را برای نظارت بر دولت می بندد، باید به دنبال اجرای وظایف نظارتی خود باشند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با تأکید بر ضرورت توجه نمایندگان مجلس به بررسی های کارشناسی شده مرکز پژوهش ها، گفت: مرکز پژوهش ها پشتوانه مهمی است که حتماً در دوره آینده مجلس باید نگاه ویژه ای به آن شود و لازم است از دیدگاه ها و بحث های کارشناسی شده مسئولان مرکز پژوهش ها برای مباحث مربوط به قانونگذاری بیش از پیش استفاده شود.

نگاه نمایندگان باید ملی باشد

موسوی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات مجلس دهم، جزئی نگری و بخشی نگری نمایندگان در تصویب قوانین بود، اظهار داشت: برای مثال بسیاری از نهادهای عالی نظام چون شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره تأکید دارند که مناطق آزاد فعلی کشور دچار مشکل هستند و نباید افزایش پیدا کنند اما طی ماه های اخیر شاهد بودیم که برخی از نمایندگان با بخشی نگری به دنبال افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری و صنعتی بودند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اصلاحاتی که باید در مجلس یازدهم انجام شود آن است که نمایندگان نباید فقط به مسائل حوزه انتخابیه خود توجه کنند، گفت: به بیان دقیق تر بهتر است که آنان ضمن حل مشکلات مردم حوزه های انتخابیه خود، نگاهشان به سمت مسائل کلان و ملی هم سوق پیدا کند و دغدغه رفع این مشکلات را داشته باشند.

مجلس آتی به تخصص گرایی توجه ویژه کند

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با تأکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون های تخصصی مجلس، بیان کرد: یکی دیگر از ایرادات مجلس دهم آن بود که کمیسیون های مجلس به صورت تخصصی شکل نمی گرفت و حتی برخی از روسای کمیسیون های مجلس تخصص لازم را نداشتند و در رأس کمیسیون ها دنبال کارهای غیرتخصصی بودند.

موسوی تاکید کرد: حتما باید این مسئله در مجلس بعدی اصلاح شود و افرادی در کمیسیون های مجلس و به خصوص هیئت رئیسه کمیسیون ها حضور یابند که تخصص و تعهد لازم برای فعالیت در آن کمیسیون را داشته باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۹۰۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان