//
کدخبر: ۲۵۵۸۴۴ //

شهریه روزهای تعطیل خوابگاه‌‌های دانشگاهی اخذ نمی‌‌شود/ دانشگاه‌‌ها چه زمانی بازگشایی می‌‌شوند؟

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه بابت روزهایی که دانشجو در خوابگاه بوده است شهریه دریافت خواهد شد، گفت: بازگشایی دانشگاه‌‌ها زمانی صورت می‌‌گیرد که میزان انتقال فرد به فرد ویروس کرونا به زیر یک برسد.

شهریه روزهای تعطیل خوابگاه‌‌های دانشگاهی اخذ نمی‌‌شود/ دانشگاه‌‌ها چه زمانی بازگشایی می‌‌شوند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر سیما سادات لاری در گفت‌وگوی ویدئویی با خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا معاونت فرهنگی دانشجویی دستورالعمل حفاظت دانشجوها در زمینه خوابگاه‌‌ها و سلف‌‌ها را ابلاغ کرد، اظهار کرد: بسته‌‌های خدمات روان تدوین و به دانشگاه‌‌ها ارسال شد؛ اقدام مهم تعطیلی خوابگاه‌‌ها و فعالیت‌‌های ورزشی و فرهنگی بود. علی‌‌رغم تعطیلی دانشجوها، دانشجوهای بالینی و کارورزان همچنان در خط مقدم درمان حضور دارند و ارائه خدمت می‌‌کنند.

وی افزود: برای اینکه یک بانک اطلاعاتی داشته باشیم، یک پویش دانشجویی مقابله با کرونا در کشور برای فعالیت‌‌های دانشجویی راه‌‌اندازی شد که 7200 نفر دانشجو به پویش "زندگی دست یاریگر توست" پیوستند که 4600 نفر از آنان دانشجویان وزارت بهداشت، 2200 نفر دانشجویان وزارت علوم و 800 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد هستند و در محورهای مقابله، پیشگیری، تاب‌‌آوری و مستندسازی این پویش را اجرا می‌‌کنند.

وی ادامه داد: طرح غربالگری و همکاری در سامانه 4030، تهیه و توزیع مواد ضدعفونی‌‌کننده، شیلد و ماسک در بین مردم و کادر درمانی، تولید محتوای علمی و ترجمه بیش از 100 مقاله توسط دانشجویان، همکاری با سازمان هلال احمر در مبادی شهرها، تهیه بسته‌‌های فرهنگی برای کادر درمان و حضور در نقاهتگاه‌‌ها برای ارائه خدمات به مردم از جمله اقدامات شکل گرفته توسط دانشجویان بود.

لاری اضافه کرد: پژوهشی تحت عنوان بررسی وضعیت سلامت روان در بین کادر درمانی صورت گرفته است و هدف ما این است که یافته‌‌های آن را در اختیار مسئولین قرار دهیم تا شاهد ارتقای کیفیت خدمات کادر درمانی به مردم و بیماران کرونا باشیم.

تعطیلی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی تا پایان فروردین ماه خواهد بود، بیان کرد: اصراری به بازگشایی دانشگاه‌‌ها نداریم و دانشگاه‌‌ها باید آخرین جایی باشند که بازگشایی می‌‌شوند زیرا خوابگاه دارند و دانشجویان از اقصی نقاط کشور در این خوابگاه‌‌ها حضور پیدا می‌‌کنند و در بخش آموزش مشغول این هستیم که دروس به شکل مجازی ارائه شود و کلاس‌‌های عملی نیز به محض برقراری شرایط مناسب برگزار خواهند شد.

وی در خصوص وام‌‌های دانشجویی اظهار کرد: بازپرداخت وام‌‌هایی که مربوط به اسفند و فروردین بوده است به تعویق افتاده است و به آخرین قسط وام موکول شده است، جریمه‌‌های وام نیز اعمال نمی‌‌شود و همچنین بابت روزهایی که دانشجو در خوابگاه بوده است شهریه دریافت خواهد شد و روزهایی که دانشجویان در خوابگاه حضور نداشته‌‌اند جزو شهریه خوابگاه محاسبه نخواهند شد.

لاری با بیان اینکه امکام حضور همه دانشجویان در دانشگاه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ترتیبی داده شده که دانشجویان بالینی ما در اتاق‌‌های تک نفره بمانند و ارائه غذا و خدمات طبق پروتکل‌‌های بهداشتی برای آنها انجام می‌‌شود. از اردیبهشت دانشجویان phd و کارشناسی ارشد می‌‌توانند حضور پیدا کنند زیرا تعداد آنها کم است؛ در این راستا نیز پروتکل‌‌های بهداشتی تدوین شده‌‌اند.

وی با بیان اینکه زمانی که انتقال عفونت از فرد به فرد به زیر یک برسد دانشگاه‌‌ها بازگشایی خواهند شد، تصریح کرد: در شرایط فعلی اجرای پروتکل‌‌های بهداشتی در دانشگاه‌‌ها سخت است و استفاده از سرویس‌‌های بهداشتی مشترک و خوابگاه‌‌ها باعث انتشار ویروس به اقصی نقاط کشور خواهد شد زیرا افراد جوان می‌‌توانند ناقلین خوبی برای سالمندان باشند.

وی با بیان اینکه از قبل هم زیرساخت‌‌های آموزش مجازی وجود داشته‌‌اند، گفت: در دانشکده‌‌ها تلاش داریم که تمامی دروس تئوری به صورت مجازی ارائه شود؛ ممکن است روند آموزش دچار مشکلاتی باشد اما روند آموزش به صورت نسبتاً مطلوبی پیش می‌‌رود.

وی در خصوص فعالیت‌‌های فرهنگی دانشگاه‌‌ها اظهار کرد: برخی جشنواره‌‌ها به صورت مجازی فعالیت خواهند داشت و برخی دیگر نیز که به حضور دانشجویان نیاز دارند در اولین فرصت مناسب برگزاری خواهند شد.

لاری در خصوص حضور رزیدنت‌‌ها و اینترن‌‌ها در بیمارستان‌‌ها بیان کرد: سعی کردیم برنامه‌‌ریزی برای حضور این افراد داشته باشیم تا دچار خستگی نشوند؛ تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی نیز داوطلبانه به بیمارستان‌‌ها آمدند و برخی اینترن‌‌ها نیز که لازم بود امتحان پره‌‌اینترنی بدهند بدون دادن این آزمون، اجازه ورود به بخش‌‌های بیمارستانی را پیدا کردند تا کمک‌‌حال نیروی پزشکی در شرایط کنونی باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۵۸۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان