//
کدخبر: ۲۳۸۵۲۳ //
سخنگوی وزارت امور خارجه:

وزیر راه و شهرسازی پیام رییس جمهوری را به همتای اوکراینی می‌رساند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر راه و شهرسازی امروز به اوکراین سفر کرد تا پیام رییس جمهوری درباره مسئله سانحه سقوط هواپیمای مسافربری را به همتای اوکراینی وی برساند.

وزیر راه و شهرسازی پیام رییس جمهوری را به همتای اوکراینی می‌رساند
به گزارش فرتاک نیوز،

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با گرامی داشتن یاد و خاطره تمامی جان‌باختگان پرواز بوئینگ ۷۵۲ و ابراز همدردی و تسلیت نسبت به این حادثه تلخ گفت: روز گذشته، روز غزه نماد مقاومت بود که یاد این روز و مقاومت مردم غزه و فلسطین را گرامی‌ می‌داریم. باید بدانیم مسئله اول جهان اسلام مسئله فلسطین است.  

وی ادامه داد: ایران همواره از حامیان مقاومت است و روز غزه را گرامی می‌داریم و به همین خاطر، یاد و خاطره سردار مقاومت، سردار شهید سپهبد سلیمانی را هم گرامی می‌داریم.  

 ظریف به داووس نمی‌رود

موسوی با اشاره به تحولات اخیر در حوزه دیپلماسی اظهار داشت: قرار بود آقای ظریف همین روزها برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس به سوییس برود که به رغم دعوت رسمی و حضوری اولیه از ایشان، برنامه تنظیمی را به هم زدند و برنامه‌ای که توافق شده بود و ترتیبات دیگری را در نظر گرفتند که این سفر متاسفانه انجام نمی شود.  

وی با بیان اینکه هفته گذشته امیر قطر برای نخستین بار پس از به قدرت رسیدن ایشان در سال ۲۰۱۳ در این سطح به ایران آمد، تصریح کرد: در این سفر گفت‌وگوهای مفیدی درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به سفر عماد خمیس نخست‌وزیر سوریه  به تهران اشاره کرد و افزود:  هفته آینده هم رئیس دومای روسیه در قالب  همکاریها و دیپلماسی پارلمانی به تهران سفر خواهند کرد و مذاکراتی با مقامات ذیربط خواهد داشت.

 وی یادآورشد: وزیر راه و شهرسازی هم امروز به اوکراین رفتند که حامل پیام رئیس‌جمهور محترم اسلامی به رییس جمهوری اوکراین هستند که تمرکز عدم این سفر روی مسئله سانحه است.

یکی از مقامات کشورهای منطقه فردا به تهران سفر می کند

موسوی گفت: وزیر خارجه ونزوئلا دیشب وارد تهران شدند و امروز ظهر با ظریف دیدار می‌کند. همچنین یکی از مقامات کشورهای منطقه به احتمال قوی فردا به تهران می‌آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: آقای ظریف هفته گذشته برای شرکت در اجلاس رایسینا به هند رفتند که سفر مهمی بود؛ هم سخنرانی ایشان مهم بود و هم دیدارهای دوجانبه زیاد و مثبتی با مقامات هندی و شش مقام اروپایی را انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه پاکستان هم حول موضوعات منطقه‌ای و نقش این کشور برای ایفای نقش برای کاهش تنش به تهران آمد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ظریف ۲۰ گفت‌وگوی تلفنی عمدتا با همتایان خود انجام دادند، خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها عمدتا حول ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی انجام شده است.

موسوی درباره فعال کردن سازوکار حل اختلافات از سوی سه کشور اروپایی ابراز داشت: ایران در برجام حضور دارد اما تعهدات خود را متوازن با تعهدات طرف مقابل کرده است. اینکه ایران یکطرفه در برجام باقی مانده، عبارت صحیحی نیست. ایران پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد برای ایجاد توازن میان حقوق و تکالیف، حق دارد تعهداتش را کاهش دهد که آخرین گام آن طی روزهای گذشته برداشته شد.  

وی با بیان اینکه ادعاهای اروپایی‌ها قابل قبول نیست، عنوان کرد: ایران ماه‌ها قبل سازوکار حل اختلافات را براساس بند ۳۶ اجرا کرد و ادعای اروپایی‌ها قابل قبول نیست. البته آنها می‌گویند مکانیزم ماشه را فعال کرده‌اند اما اشکالات فنی و حقوقی زیادی وجود دارد که به آنها اعلام کردیم و  اقدام آنها پس از اقدام ایران است.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره واکنش احتمالی ایران به اجرای ماده ۳۷ برجام و خروج ایران از آژانس یادآور شد: ایران به برجام پایبند است. آنچه برای ما اهمیت دارد، عمل طرف مقابل است که چیز خاصی از آنها مشاهده نشده است. وی خاطرنشان کرد:گام پنجم گام پایانی کاهش تعهدات ما ذیل برجام بوده و اگر حرف‌ها ادامه یابد ایران در حال طراحی گام نهایی و موثرتری است و اگر روال ادامه یابد گام موثر را ایران برخواهد داشت  

 وزارت خارجه هر آنچه می‌دانست را درباره FATF به نهادهای تصمیم‌گیر اعلام کرده است

موسوی درباره آخرین اقدام وزارت امور خارجه درخصوص تکمیل برنامه اقدام توافق شده با FATF بیان کرد: وزارت خارجه نه تصمیم‌گیر است و نه می‌تواند کاری کند. وزارت خارجه هر آنچه می‌دانست به نهادهای تصمیم‌گیر منتقل کرده است. جلسات توجیهی همراه با وزارت اقتصاد با بخش‌های مختلف از جمله مجمع تشخیص داشته‌ایم که عواقب و نگرانی‌ها را اعلام کردیم.  

وی اضافه کرد: به دلیل مسائل مختلفی که پیش آمده، آنها به جمع‌بندی نرسیده‌اند. نمی‌دانم چقدر وقت داریم اما کشور درگیر مسائلی است که علیرغم اهمیت این اولویت به آن پرداخته نشده است. ما امیدواریم تصمیم‌گیران، مصلحت کشور را به صورت دقیق و جدی مورد ملاحظه قرار دهند تا از این گذرگاه عبور کنیم.  

  اقدام موشکی ایران به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود

این مقام وزارت امور خارجه درباره شکایت عراق از ایران به شورای امنیت به دلیل عدم توجه به حاکمیت ملی این کشور در پی حمله موشکی به دو پایگاه آمریکا گفت: پاسخ و اقدام دفاعی ما به آمریکایی‌ها به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود. علت آنکه اینها بیانیه داده و شکایت کردند را باید از مقامات عراقی پرسید.  

موسوی با تاکید بر اینکه امنیت، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق برای ایران به عنوان همسایه و دوست و یار دیرینه عراق، مهم است، گفت: ما همواره خواهان عدم دخالت نیروهای بیگانه در این کشور بوده‌ایم. زمانی هم که ایران به دعوت عراق پاسخ داد و کمک‌هایی را کرد با دعوت دولت عراق بود که همگی بر این مسئله اذعان دارند و هنوز هم به نقش ایران در مبارزه با داعش اشاره می‌کنند.  

وی ادامه داد: اعلام کردیم که از هر جایی که علیه ایران و مقامات ما توطئه‌ای صورت گیرد، مورد هدف قرار می‌گیرد. برای ما مسجل شده بود که توطئه ترور سردار سلیمانی در پایگاه مورد نظر انجام شده است و با اطلاع دولت عراق اعلام کردیم آن پایگاهی‌ که علیه سردار ما توطئه شد و ایشان ترور شد، مورد هدف قرار می‌دهیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۸۵۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان