//
کدخبر: ۲۳۲۸۵۸ //

غلامی: هیچ منعی برای به‌کارگیری زنان در مدیریت دانشگاه‌ها نداریم

وزیر علوم گفت: ملاک انتخاب مدیران و هیئت علمی، شایسته‌سالاری بوده است و ما هیچ منعی برای به‌کارگیری زنان توانمند در مدیریت ستاد و دانشگاه‌ها نداریم.

غلامی: هیچ منعی برای به‌کارگیری زنان در مدیریت دانشگاه‌ها نداریم
به گزارش فرتاک نیوز،

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناووی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 2 دی) پارلمان در پاسخ به سؤال پروانه سلحشوری درباره علت تبعیض در جذب فارغ‌التحصیلان زن به عنوان هیئت علمی، اظهار داشت: تلاش ما این بوده که در جمهوری اسلامی ایران شرایط زنان در احقاق حقوق اجتماعی و حفظ جایگاه آنها رعایت شود.

وی افزود: در شرایط فعلی از جمعیت 3.5 میلیون نفری دانشجویان، قریب به 52 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند که فرصت خوبی در اختیار آنها قرار گرفته است، در حالی که در دیگر بخش‌های اجتماعی، چنین وضعیتی را شاهد نیستیم.

وزیر علوم اظهار داشت: در مقطع کارشناسی ارشد، 46 درصد دانشجویان زن هستند و در مقطع دکتری نیز 44 درصد جمعیت دانشجویان را زنان تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد فرصت تحصیلات عالیه برای زنان فراهم است، به‌طور کلی بعد از انقلاب اسلامی ایران، روند حضور زنان در این جایگاه اجتماعی تدریجی و فزاینده بوده است.

غلامی ادامه داد: در 10 سال گذشته، 2200 نفر عضو هیئت علمی زن بودند که این تعداد در سال 92 به 5700 نفر رسیده و در بهمن سال 97 نیز این آمار به 12 هزار نفر ارتقاء یافته است که این آمار نشان می‌دهد روند جذب زنان در هیئت علمی 2 برابر رشد داشته است.  

وی گفت: از ابتدای سال 98 تاکنون، 303 زن جذب هیئت علمی شده‌اند که در این مسیر، هیچ تبعیضی وجود نداشته و طبیعتاً شکایاتی که در این زمینه وجود داشته باشد، بررسی می‌کنیم.

وزیر علوم در تشریح آمار جذب اعضای هیئت علمی از بین زنان تا پایان سال 97، اظهار داشت: تعداد کل اعضای هیئت علمی ما 27909 هستند که 5847 نفر از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند، تعداد اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی 3428 نفر هستند که 217 نفر از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: اعضای هیئت علمی با مرتبه دانشیاری 6604 نفر هستند که 825 نفر از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند، تعداد مدیران در بخش کارکنان از رئیس اداره تا بالاتر 5261 نفر هستند که 1316 نفرشان زن هستند، در دانشگاه‌ها نیز مدیران هیئت علمی از مدیر گروه تا بالاتر 5575 نفر هستند که 735 نفر از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند که در اینجا حق با نماینده سؤال‌کننده است، وزارت علوم به عنوان ستاد، دخالت مستقیمی در انتخاب این مدیران ندارد.

وزیر علوم اضافه کرد: بعضی از دانشگاه‌های کوچک و جوان هنوز هیئت علمی در سطح دانشیار و استاد جذب نکرده‌اند، تعداد اعضای هیئت علمی با مرتبه استادیاری در دانشگاه‌ها 4700 نفر است.

غلامی ادامه داد: زنان با توجه به اینکه مدیریت خانواده را برعهده دارند، بعضاً تمایلی به تصدی مسئولیت در دانشگاه ندارند، در 2 سال اخیر نیز ملاک انتخاب مدیران و هیئت علمی، شایسته‌سالاری بوده است و ما هیچ منعی برای به‌کارگیری زنان توانمند در مدیریت ستاد و دانشگاه‌ها نداریم.

وی گفت: 12 دانشگاه و مرکز علمی دولتی به صورت تک‌جنسیتی دختران فعالیت می‌کنند و 2 مرکز غیردولتی نیز این شرایط را دارند.

وزیر علوم افزود: تمام تلاش ما این بوده که از ظرفیت حضور زنان استفاده کنیم و دلیل عدم تحقق این هدف یا ضعف در تلاش ما بوده یا استقبال خوبی صورت نگرفته است.

غلامی اظهار داشت: از 220 پست مدیریتی در وزارت علوم 116 پست در اختیار زنان است، اما در تصدی معاونت‌های وزارت علوم شرایط اینچنین نیست، اما 2 مدیرکل در وزارت علوم زن هستند و مدیریت دو پژوهشکده وزارت علوم نیز برعهده زنان می‌باشد.

وی بیان کرد: ساختار وزارت علوم و مجموعه هیئت علمی به‌گونه‌ای است که هیچ تفکیکی برای به‌کارگیری زنان و مردان ندارد و به‌طور طبیعی افراد مختلف انتخاب یا منصوب می‌شوند، اما برای جذب زنان در هیئت علمی باید تلاش بیشتری کنیم، زیرا زنان هنگامی که مسئولیتی که می‌پذیرند، تمام‌وقت و انرژی خود را صرف آن کار می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۲۸۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان