//
کدخبر: ۲۲۰۲۶۸ //

رئیس‌جمهور: امیدوارم آفریقای جنوبی دربرابر آمریکا مواضع قاطع‌تری اتخاذ کند

رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت: امیدواریم دوستان ما در دنیا از جمله آفریقای جنوبی در برابر اقدامات غیر قانونی آمریکا نسبت به ملت ایران که حتی تحریم غذا و دارو را هم شامل می‌شود، مواضع قاطع تری اتخاذ کنند.

رئیس‌جمهور: امیدوارم آفریقای جنوبی دربرابر آمریکا مواضع قاطع‌تری اتخاذ کند
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار خانم «نالدی پاندور»، آفریقای جنوبی را یک کشور بسیار مهم در قاره آفریقا  با مردمی تحصیلکرده و دارای منابع غنی معدنی دانست و گفت: روابط ایران با آفریقای جنوبی به عنوان یک کشور دوست، همواره بسیار صمیمانه بوده و در دوران مبارزات ضد آپارتاید ما  پیوسته در کنار شما بودیم.

رئیس جمهور همچنین همکاری در زمینه های علمی و تحقیقاتی و روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را  برای توسعه روابط  مورد اشاره قرار داد و افزود: روابط سیاسی و همکاری های بین المللی ما همیشه قابل توجه بوده  و نمایندگان آفریقای جنوبی در سازمان های تخصصی و بین المللی در اتخاذ مواضع، همواره در کنار ایران بوده اند.

روحانی با اشاره به اقدام غیرقانونی آمریکا درخروج از توافق هسته ای و همچنین اعمال تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران، تاکید کرد:این اقدام دولت آمریکا به ضرر همه ما و خود آمریکا بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: امیدواریم همه دوستان ما در سراسر دنیا از جمله آفریقای جنوبی در برابر اقدامات غیر قانونی و غیر انسانی آمریکا نسبت به ملت ایران که حتی تحریم غذا و دارو را هم شامل می شود، مواضع قاطع تری اتخاذ کنند.

 روحانی خاطرنشان کرد: ایران و آفریقای جنوبی در زمینه مسئله امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم نیز همواره نظرات مشترک  داشته اند و خواست ما همواره این بوده که در خاورمیانه و خلیج فارس شاهد امنیت بیشتری باشیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بر ضرورت همفکری و رایزنی در سطح جهان در مورد مردم مظلوم فلسطین و همچنین سایر جنگ زدگان و آوارگان از جمله مردم مظلوم یمن تاکید کرد.

خانم "نالدی پاندور" وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز در این دیدار روابط دو کشور را بسیار محکم و اصولی دانست و گفت : اراده و قصد ما این است که روابط تهران و پرتوریا در همه حوزه ها گسترش یابد.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران با حضور همتای ایرانی خود، اظهار داشت: این اجلاس بسیار خوب بود و زمینه های مشترک همکاری و توسعه روابط دو کشور را به خوبی شناسایی کردیم.

خانم نالدی پاندور برجام و توافق هسته ای را گامی بسیار شجاعانه توصیف کرد و گفت: ایران به تعهدات خود در برجام به صورت کامل عمل کرد اما آمریکا با عمل نکردن به تعهداتش از برجام خارج شد که ما خواهان بازگشت آمریکا به  برجام و پایان تحریم های آمریکا علیه ایران هستیم.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همچنین در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور کشورش خطاب به دکتر روحانی، دعوت رئیس جمهور آفریقای جنوبی از رئیس جمهور ایران برای سفر به این کشور را ارائه کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۲۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان