//
کدخبر: ۲۱۰۹۲۸ //

ایرادات شورای نگهبان به قانون انتخابات شوراهای شهر+ جزئیات

شورای نگهبان در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، ایرادات لایحه اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات این شورا را اعلام کرد.

 ایرادات شورای نگهبان به قانون انتخابات شوراهای شهر+ جزئیات
به گزارش فرتاک نیوز،

شورای نگهبان در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، ایرادات لایحه اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور را تشریح کرد.

بر این اساس لایحه اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور» روز سه‌شنبه سی‌‌ام اردیبهشت‌ ماه 1365 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

شورای نگهبان برای صیانت از حقوق مردم، به این مصوبه ایراداتی وارد کرد:

1- ایراد اول شورای نگهبان به بند «و» ماده 24 بود. در این بند قید شده بود که یکی از شرایط کاندیداها «عدم وابستگی به رژیم سابق، از قبیل کدخدا و اعضای انجمن‌‌های شهر» است. شورا در ایراد خود اعلام کرد صرف کدخدا بودن و عضویت در انجمن‌‌های شهر، وابستگی به رژیم گذشته محسوب نمی‌‌شود و بنابراین اطلاق این ماده نسبت به اشخاصی که کدخدای دِه یا عضو انجمن شهر در رژیم سابق بوده‌اند، ولی وابستگی به آن رژیم نداشته‌‌اند، مغایر با قانون اساسی است.

2- ایراد دیگر به ماده 30 بود که طبق آن در مورد بررسی سوابق داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها، هیئت اجرایی فرعی موظف بود اطلاعات لازم را از منابع دولتی و محلی کسب ‌نمایند. شورا در این خصوص اعلام کرد «با توجه به اینکه در اسلام شرافت و آبروی اشخاص محترم است در این ماده قید شود، باید بررسی صلاحیت اشخاص با تستر همراه باشد به طوری که موجب هتک حیثیت و آبروی افراد نشود و بررسی‌‌ها از محدوده موارد مذکور در ماده 13 (فصل سوم) خارج نگردد». در واقع شورای نگهبان با این نظر اولاً مانع از کسب اطلاعات غیر ضروری و غیر مرتبط شد و ثانیاً بر ضرورت حفظ حیثیت و آبروی افراد تأکید کرد.

متن کامل نامه شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی درباره ایرادات وارده به لایحه اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور را در تصویر زیر مشاهده کنید:

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۰۹۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان