//
کدخبر: ۲۰۷۷۴۳ //
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس:

دولت و قوه قضائیه در ارائه لایحه حمایت از حقوق حیوانات تعلل کرده‌اند

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و قوه قضائیه در ارائه لایحه حمایت از حقوق حیوانات تعلل کرده‌اند گفت که پیش نویس طرح حمایت از حقوق حیوانات و منع حیوان آزاری آماده است.

دولت و قوه قضائیه در ارائه لایحه حمایت از حقوق حیوانات تعلل کرده‌اند
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به انتشار فیلمی از کشتن سگ‌های ولگرد با روشی نامتعارف از سوی یکی از پیمانکاران شهرداری تهران گفت: به ضرس قاطع اعلام می‌کنم که دولت و قوه قضائیه در ارائه لایحه منع آزار حیوانات تعلل کرده‌اند و این تعلل در چنین موضوعی که تا این اندازه مورد توجه افکار عمومی است باعث ایجاد هزینه می‌شود؛ ما استاد اهمال کاری، تعلل و ایجاد هزینه برای کشور هستیم.

وی ضمن ابراز تاسف از تعرض نسبت به حیوانات و آزار و اذیت و مثله کردن آنها توسط برخی اشخاص حقوقی و حقیقی گفت: این اقدام به شدت محکوم است. در مورد فیلم منتشره هم شهرداری گفته که این فیلم مربوط به سال ۹۶ است و پیمانکار آن عزل شده است اما به هر حال این موضوع احساسات و افکار عمومی را جریحه دار کرده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه مواردی از این قبیل در شهرهای مختلف و در مقاطع گوناگون اتفاق افتاده، افزود: از چند سال گذشته و در دولت اول آقای روحانی با کمک مجلس سازمان‌های مردم نهاد (سمن)ها مرکب از هنرمندان مطرح کشور، حقوقدانان و بعضا روحانیان تشکیل شده که در زمینه منع حیوان آزاری فعالیت می‌کنند. ما از چند سال پیش با این تشکل در ارتباط بودیم و قرار بود دولت لایحه منع حیوان آزاری را بدهد یا در مجلس طرحی در این زمینه ارائه کنیم که البته در صورتی که طرح ارائه شود این احتمال وجود دارد که شورای نگهبان به دلیل ایجاد بار مالی برای دولت آن را رد کند. بر همین اساس از زمان دولت قبل با معاون حقوقی وقت دولت مذاکره کردیم و خواستیم این لایحه هر چه زودتر با کمک سمن‌ها و افراد علاقمند به حقوق حیوانات و با نظر اعضای فراکسیون محیط زیست تقدیم مجلس شود.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه باید مجازات‌هایی در این قانون لحاظ می‌شد قوه قضائیه می‌گفت که ارسال این لایحه باید از طرف این قوه صورت گیرد. البته دستگاه قضایی پیشنهادات فراکسیون و فعالان حقوق حیوانات را پذیرفت و گفت که این لایحه در قالب اصلاح قانون مجازات اسلامی و ذیل ماده ۶۷۹ این قانون مطرح شود که در این باره قدری تاخیر و تعلل صورت گرفت.

تابش یادآور شد: تعلل در وضع قوانینی که مورد توجه افکار عمومی است باعث می‌شود کشور هزینه‌های سنگینی را متحمل شود. در این زمینه هم دولت، هم قوه قضائیه تعلل کردند و من از آنها می‌خواهم این اختلاف نظر را حل کنند و لایحه را هر چه سریعتر تقدیم مجلس کنند. در حال حاضر پیش نویس این طرح آماده است و ما تنها به دلیل بار مالی طرح منتظر ارائه لایحه از سوی دولت یا قوه قضاییه هستیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به تاکید اسلام بر حمایت از حقوق حیوانات یادآور شد: در سیره و روش پیامبر (ص) و ائمه (ع) نیز موارد متعددی از نوع رفتار با حیوانات را شاهد بودیم از جمله پیامبر (ص) در جایی می‌گوید اگر آبی برای وضو دارید و حیوانی هست که ممکن است از تشنگی تلف شود آن آب را به حیوان بدهید و خودتان تیمم کنید. در آیات قرآن نیز حقوق حیوانات و مرتبت اجتماعی و احترام آنها مورد تاکید قرار گرفته است. علاوه بر این مثله کردن حیوانات کاری شیطانی و خسارتی بزرگ تعبیر شده است.

وی با اشاره به قوانین موجود در خصوص مجازات حیوان آزاری نیز گفت: مواد ۶۷۹ و ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی می‌گوید اگر به حیوانات آزاری برسد که موجب مسموم یا تلف شدن آنها شود از ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس، جزای نقدی ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و حبس از ۲ تا ۱۰ سال در نظر گرفته می‌شود. البته این قانون نیازمند به‌روز شدن است چرا که منطبق بر حقوقی که امروز برای حیوانات متصور است نیست.

تابش اضافه کرد: با توجه به جریحه‌دار شدن افکار عمومی و حساسیتی که مردم نسبت به حیوانات دارند استدعا دارم در اسرع وقت اقدام حقوقی لازم صورت گیرد. از سمن‌های فعال در این حوزه، هنرمندان، ورزشکاران، حقوقدانان و روحانیون حوزه‌های علمیه که در این زمینه منشأ خیر و اثر بودند و منع حیوان آزاری را دنبال می‌کنند و همچنین از حساسیت مردم سپاسگزارم و متاسفم که اعلام کنم تعلل مسئولان منجر به چنین حوادثی می‌شود که افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند و ما را در عرصه بین‌الملل محکوم می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۷۷۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان