//
کدخبر: ۲۰۱۶۳۸ //
در نشست مشترک حمایت از رونق تولید انجام شد

راهکارهای «لاریجانی» برای حمایت از رونق تولید در شرایط فعلی کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث بازگشت ارز صادراتی پیشنهاداتی از بخش های مختلف ارائه شده است، به طور مثال محرومیت از معافیت مالیاتی می تواند برای صادرکنندگانی که ارز صادراتی را پس نمی دهند، اعمال شود.

راهکارهای «لاریجانی» برای حمایت از رونق تولید در شرایط فعلی کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در نشست مشترک مجلس و دولت برای بررسی راه‌کارهای حمایت از رونق تولید، گفت: شرایط فعلی کشور با سال های گذشته کاملاً متفاوت است و رهبر معظم انقلاب با توجه به این شرایط، دستور تشکیل شورای اقتصادی سران قوا را دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی مسئله اساسی این است که برای تقویت بخش صنعت، سرمایه در گردش کارخانجات و صنایع تامین شود، بخش صنعت و کشاورزی دو حوزه بسیار مهم برای تحقق رونق تولید کشور به شمار می آید.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی باید بر اساس قانون، اقدام به تخصیص ۴۰ درصدی تسهیلات به بخش صنعت و معدن کند، البته در حال حاضر این مسئله محقق نشده که باید هر چه سریعتر عملیاتی شود، همچنین اختصاص ۲۰ درصد از حجم تسهیلات به بخش مسکن نیز ضروری است.

لاریجانی با بیان اینکه رونق تولید، مهم ترین مسئله و برنامه در شرایط کنونی کشور است، افزود: یکی از اقدامات صورت گرفته برای رونق تولید، اصلاحات ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور است که سازمان برنامه بودجه و مرکز پژوهش ها پیشنهادهای خود را مطرح کرده و این موضوعات در نشست شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

رئیس قوه مقننه گفت: امروز کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد، البته در این رابطه تمهیدات لازم در سطح کلان مدیریتی اتخاذ شده، اما باید در سطوح پایین تر نیز امتداد تشکیلاتی پیدا کند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی وزارت صمت و تعاون برای افزایش ممنوعیت اقلام کالاهای وارداتی، گفت: وزارت صمت می تواند موارد و اقلام جدید را اعلام کند و اگر لازم بود نیز می توان در نشست شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم گیری کرد، همچنین می توان واردات برخی از اقلام و تجهیزات پزشکی که در داخل تولید می شود را ممنوع کرد.

لاریجانی ادامه داد: امروز یکی از مشکلات صنایع و کارخانجات، مساله معوقات بانکی و جرایم مرتبط با آن است. به نظر من، بانک مرکزی باید تمهیدات و مکانیزم خاصی را برای کمک به واحدهای تولیدی ایجاد و تولیدکنندگان واقعی را از سوء استفاده کنندگان متمایز کند.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون و با اذن مقام معظم رهبری، اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه حوزه فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده است که این مسئله باید هر چه سریع تر عملیاتی شود.

رئیس قوه مقننه با اعلام اینکه برای صنوف مختلف در بحث بازگشت ارز صادراتی باید شرایطی متفاوت تعیین شود، گفت: در بحث بازگشت ارز صادراتی پیشنهاداتی از بخش های مختلف از جمله اتاق بازرگانی ارائه شده است و به طور مثال می توان محرومیت از معافیت مالیاتی را نسبت به صادرکنندگانی که ارز صادراتی را پس نمی دهند، اعمال کرد.

وی گفت: در شرایط کنونی بانک ها برای تأمین سرمایه در گردش صنایع با مشکلاتی روبه رو هستند، از این رو بانک مرکزی باید پیشنهاد دهد که چطور می توان حجم تسهیلات بانک ها را افزایش داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به مباحث مطرح شده در نشست امروز، در جلسات آتی باید مسائل و محورها به صورت جزئی و بخش به بخش بررسی شود، تا موارد و موانع باقی مانده برای اجرای قوانین و رونق تولید رفع شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۱۶۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان