//
کدخبر: ۱۹۹۴۶۴ //
کمالوندی:

گام دوم ایران در جهت تامین نیازهای کشور است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گام دوم برنامه برجامی جمهوری اسلامی ایران را براساس تامین نیازهای کشور اعلام کرد و گفت: این گام در میان مدت برای تامین نیازهای نیروگاهی و راکتورهای تحقیقاتی و در بلندمدت باهدف تامین نیازهای پیشران است که هر کدام از آنها درصد های متفاوت دارد.

گام دوم ایران در جهت تامین نیازهای کشور است
به گزارش فرتاک نیوز،

«بهروز کمالوندی» روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با علی ربیعی سخنگوی دولت و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات ایران در گام دوم افزود: اقدامات ایران در این مرحله با هدف تأمین منابع قدرت و نیازهای تحقیقاتی خواهد بود.

وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در گام اول تأمین سوخت برای نیروگاه‌های کشور در حال انجام است که درصد غنی سازی اورانیوم بر اساس دستورهای اعلامی می‌تواند افزایش یابد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: میزان ذخیره سازی اورانیوم با توجه به گام اول روبه افزایش است و سرعت آن نیز بیشتر می‌شود. ما گام‌های بعدی را هم در نظر داریم به عنوان مثال در حال حاضر نیاز به سوخت راکتور تهران نداریم اما در آینده می‌تواند در قالب برنامه قرار گیرد.

کمالوندی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه فونیکس آلمان درباره گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام و سوال خبرنگار دیگری درباره افزایش درصد غنی سازی گفت: امروز پایان مهلت ۶۰ روز گام اول کاهش تعهدات ایران در برجام است و بر اساس دستور رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی گام دوم از امروز برداشته شد.

وی ادامه داد: اگر اقدامات در گام اول برای سقف ذخایر بالای ۳۰۰ کیلوگرم و اقداماتی برای آب سنگین نیازمند زمان بود اما در گام دوم زمان دیگر مطرح نیست.

وی همچنین گفت: رو نوشت تغییراتی که انجام می‌گیرد امروز به نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه می‌شود و تا ساعاتی دیگر کارهای فنی به اتمام می‌رسد و فرآیند غنی‌سازی بیش از ۳.۶۷ درصد آغاز می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد پیش بینی ما این است که از صبح فردا وقتی آژانس نمونه گیری انجام می‌دهد غنی سازی از مرز ۳.۶۷ درصد عبور کرده و این تصمیمی بود که جمهوری اسلامی ایران از قبل اعلام کرده بود.

کمالوندی خاطرنشان کرد: تصمیمات اخذ شده امروز در قدم اول اجرا می‌کنیم این سوخت برای نیروگاه‌ها قدرت مورد نیاز کشور است.

وی در مورد نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفت: برداشت ما این است اقدامی که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند از روی استیصال است، از دید آنها مطلوب این بود که آژانس یا کشور دیگری این کار را انجام می داد اما کاملاً مشخص است که آنها در انزوا قرار دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: موضوع پادمانی نیست، شورای حکام مسئول رسیدگی پادمانی است البته از اکنون می‌توان نتیجه را دید. افزایش ذخایر مواد غنی شده و افزایش غنی سازی از مرز ۳.۶۷ درصد هیچکدام موضوع پادمان نیست حتی موضوع پروتکلی وجود ندارد، در ارتباط با برجام هم که ساز و کار خودش را دارد بنابراین به نظر ما نتیجه شورای حکام از قبل مشخص است.

کمالوندی ادامه داد: در مورد راکتور آب سنگین اراک ما در بازدیدی که به همراه خبرنگاران داشتیم، نشان دادیم که در لوله‌های مخزن اصلی سیمان ریخته شده است و در زمانی که این اقدام صورت گرفت با علم به اینکه امکان احیای آنها وجود دارد، انجام شد.

وی همچنین گفت: ما نمونه‌های آن لوله‌ها را داریم و امکان احیا آنها وجود دارد. به لحاظ فنی حجم نوترونی که مورد نیاز برای کارهای تحقیقاتی است در راکتور جدید چند برابر راکتور قبلی است و امکان استفاده از آنها برای انجام آزمایش و پرتو دهی تولید سوخت وجود دارد.

وی با بیان اینکه ترجیح این است که راکتور جدید را ادامه دهیم، اظهارداشت: اما نگرانی اروپایی‌ها تولید پلوتونیوم بود که هدف اصلی راکتور نیست. در راکتور جدید هم مقداری پلوتونیوم است. اگر در طراحی و راه اندازی راکتور جدید در بحث تجهیزات همراهی کافی صورت نگیرد با کندی مواجه می‌شویم اما ما کار را به نحوی پیش می بریم که هر دو راکتور را با هم داشته باشیم تا هر وقت لازم شد به دیگری منتقل کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد راکتور جدید هم گفت: این راکتور در تعداد قراردادهای امضا شده و در قرار دادهای معلق پیشرفت‌های خوبی داشته و امیدواریم که همین راکتور جدید را داشته باشیم. اگر بخاطر تعلل‌ها کارهای این پروژه با مشکل مواجه شوند با تصمیم مسئولان امر ازجمله رئیس جمهوری اقدامات لازم انجام می‌شود.

کمالوندی ادامه داد: به نظر ما اگر از لحاظ فنی به سمت راکتور بازطراحی شده جدید برویم بهتر است و امیدواریم در آینده هم حرکت این پروژه به خوبی پیش برود.

وی عملکرد چینی‌ها را با وجود اینکه تحت فشار آمریکایی‌ها بودند، خوب عنوان کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ایران بر اساس نحوه عملکرد طرف مقابل اقدام می‌کند، گفت: در کارگروه چین و انگلیس برخلاف بدبینی‌هایی که به لندن داشتیم فعلاً کار فنی به نحو خوبی پیش می‌رود و تحولات بعدی مشخص می‌کند که آینده چه اقداماتی باید انجام دهیم.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درمورد میزان افزایش غنی سازی اورانیوم یادآور شد: برای میزان فعلی غنی سازی با افزایش فشار از همان دستگاه های سابق استفاده می کنیم، بنابراین مسئله افزایش سانتریفیوژ در مراحل بعدی می تواند مورد نظر باشد. در واقع این مسئله می تواند یکی از گزینه های ایران باشد.

وی در مورد اینکه گام سوم ایران در صورت عمل نکردن اروپا به تعهدات برجامی خود چه خواهد بود، هم اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی اجرا کننده تصمیمات است و تصمیم گیرنده نیست. البته ما اطلاعات فنی و تخصصی را به مسئولان ارائه می کنیم و حتی در ۱۸ اردیبهشت اطلاعات و پیش بینی های برای خروج آمریکا از برجام را به مسئولان ارائه کرده بودیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مسئولان رده بالای کشور هرگونه صلاح بدانند ما عمل می کنیم، سازمان انرژی اتمی آمادگی کامل برای انجام هر اقدامی با هر سطح و سرعتی را برای هر میزان غنی سازی دارد.

کمالوندی به ابراز نگرانی برخی در مورد کمبود مواد غنی سازی شده در کشور و نگرانی برای بیماران و بیمارستان ها گفت: ما برای راکتور تحقیقاتی تهران برای چندین سال سوخت مورد نیاز را داریم.

وی تاکید کرد که برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران جای نگرانی وجود ندارد، ما برای ذخایر به سمت بهره وری حرکت کردیم، در گذشته پسماندهای تولیدی ارزشمند حدود ٠/۴ درصد بود که در همین مدت بعد از برجام به اورانیوم طبیعی تبدیل کردیم و در حدود ٢۴ تن به ظرفیت ذخایر کشور اضافه کردیم در حالی که شاید این پسماند می توانست در یک گوشه ای فقط انباشت شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به برخی شبهه آفرینی ها در مورد کمبود اورانیوم برای راکتور تحقیقاتی تهران اشاره کرد و گفت: در ارتباط با سوخت راکتور تحقیقاتی تهران که یکی از روش های تامین دارو است و البته روش های دیگر هم وجود دارد ما برای چندین سال سوخت داریم و جای نگرانی نیست.

کمالوندی ادامه داد: پسماندهایی که در نتیجه تولید سوخت داشتیم، ارزشمند بودند و ما مقدار زیادی از اینها را قبل از برجام تبدیل به اورانیوم طبیعی کرده و ۲۴ میلیون تن به ظرفیت اورانیوم کشور اضافه کردیم.

وی با گلایه از اظهار نظرهای نسجیده اظهارداشت: افرادی که اطلاعات کمی در این حوزه دارند، تاکید کرد نباید با گفتن برخی سخنان نگرانی در مردم ایجاد کنند. ذخیره اورانیوم کشور در شرایط خوبی است و برای تولید دارو مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر ما صادرات دارو هم داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: افرادی که اطلاعات اختصاصی کمی در این زمینه دارند در رسانه ها این مطالب را بیان نکنند یا اگر رسانه ها با این مطالب مواجه می شوند، هماهنگ کنند تا اطلاع دقیق و صحیح در اختیار آنها می گذاریم تا در جامعه نگرانی ایجاد نشود.

کمالوندی تاکید کرد: وضعیت رادیو دارو در کشور بسیار خوب است و برای بیماران به اندازه کافی در حال تولید است و چند صد هزار نفر در خارج از کشور هم اکنون از تولیدات رادیو داروهای ایران استفاده می کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۹۴۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان