//
کدخبر: ۱۸۷۹۰۷ //

زمزمه‌های تغییر برای صندلی‌های ثابت/ تحول در انتظار ترکیب هیئت رئیسه مجلس؟

کمتر از ۱۰ روز به انتخابات هیئت رئیسه مجلس زمان باقی مانده و زمزمه‌ها برای جلوس بر کرسی‌های هیئت رئیسه مجلس، بالا گرفته است. کرسی‌هایی که هیچ وقت به دور از تغییرات نمانده و همواره از طیف‌های سیاسی مجلس سبک و سنگین می‌شود.

زمزمه‌های تغییر برای صندلی‌های ثابت/ تحول در انتظار ترکیب هیئت رئیسه مجلس؟
به گزارش فرتاک نیوز،

کمتر از ۱۰ روز به انتخابات هیئت رئیسه مجلس زمان باقی مانده و زمزمه‌ها برای جلوس بر کرسی‌های هیئت رئیسه مجلس، بالا گرفته است. کرسی‌هایی که هیچ وقت به دور از تغییرات نمانده و همواره از طیف‌های سیاسی مجلس سبک و سنگین می‌شود.

طبق اعلام رسمی، قرار است انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس دهم در روز یکشنبه ۵ خرداد برگزار شود.

براساس آئین‌نامه داخلی مجلس، اعضاى هیئت رئیسه دائم براى یکسال انتخاب می‌شوند. هیئت‌رئیسه دائم مرکب از رئیس، دو نائب رئیس، شش‌دبیر و سه ناظر است.

همچنین طبق ماده ۱۵ این آئین‌نامه، انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رأى است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبى و رأى مخفى و با ورقه خواهد بود. در صورتى که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبى کافى خواهد بود. همچنین اعضاء هیئت رئیسه دائم، پس از انتخاب، در حضور نمایندگان سوگند یاد می‌کنند و موظف به رعایت دقیق مفاد آن هستند.

در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس دهم، فراکسیون‌های سیاسی مجلس مشغول جلسات «درون فراکسیونی» و انجام رایزنی «بین فراکسیونی» برای این انتخابات هستند.

اخیرا فراکسیون امید مجلس کمیته‌ای را پیرو این موضوع تشکیل داده و به اذعان برخی از اعضای آن، تاکنون درباره کرسی‌های هیئت رئیسه مجلس با سایر فراکسیون‌ها بحث ائتلافی نداشته است.

دوئل لاریجانی و عارف

در این بین هم برخی به پیش‌بینی خود درباره کرسی ریاست مجلس پرداخته و از هم اکنون احتمالاتی را مطرح کرده‌اند. نمایندگانی عنوان کرده‌اند که سیاست ورزی علی لاریجانی در کسوت ریاست مجلس پایان یافته و احتمالا عارف رئیس مجلس خواهد شد، البته جمعی دیگر از نمایندگان، احتمال تغییر در کرسی ریاست مجلس را خیلی ضعیف قلمداد کرده و معتقدند نیازی به تغییر مدیریت مجلس در سال پایانی - آن هم در بحبوحه مشکلات اقتصادی - به صلاح نیست.

همچنین برخی از نمایندگان نزدیک به ریاست مجلس عنوان کرده‌اند که لاریجانی خطر قرمز آنهاست و بهتر است عارف اصلا وارد انتخابات هیئت رئیسه مجلس نشود، این دست از نمایندگان حتی دست پیش را گرفته و گفته اند که برای انتخابات نواب رئیس مجلس هم برنامه مجزایی خواهند داشت.

همه چیز بماند برای بعد ...

«فعلا به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم و داریم روی انتخابات هیئت رئیسه کار می‌کنیم»؛ این تمام اظهارات حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون ولایی مجلس است. وی تاکید دارد که همه فراکسیون ها بر روی گزینه‌های خودشان کار می‌کنند و ماهم مشغول «فکر کردن» هستیم. نفر اول فراکسیون «نمایندگان ولایی» در پاسخ به سوالی درباره برنامه این فراکسیون برای انتخابات هیئت ریئسه، صرفه به جمله «همه چیز بماند برای بعد»، بسنده می‌کند.

یک سال قبل

علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی‌بابایی در تاریخ ۹ خرداد سال ۹۷ در انتخابات اجلاسیه سوم هیئت رئیسه مجلس آنهم برا کسب کرسی ریاست مجلس با هم رقابت کردند.

در آن جلسه و با عدم احراز آرای لازم از سوی سه کاندیدای ریاست مجلس، رای‌‎گیری برای این انتخابات تجدید و به مرحله دوم کشیده شد. علی لاریحانی با اعلام آرای مرحله اول گفت: از مجموع ۲۷۲ رای اخذ شده، محمدرضا عارف ۱۱۴ رای، حمیدرضا حاجی بابایی ۵۴ رای و علی لاریجانی ۱۰۱ رای کسب کردند و آرای باطله نیز ۳ رای بود که بر این اساس هیچکدام از کاندیدا‌ها رای کافی نیاوردند. بنابر این انتخابات ریاست مجلس تجدید و رای گیری دوباره انجام شد.

در ادامه این جلسه حمیدرضا حاجی بابایی گزینه پیشنهادی فراکسیون ولایی به نفع علی لاریجانی انصراف داد و رقابت بین عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس ادامه پیدا کرد. تصمیم حاجی بابابی برای انصراف باعث شد که تعداد زیادی از نمایندگان ازجمله کواکبیان نسبت به تبلیغ حمیدرضا حاجی بابایی به نفع علی لاریجانی در جریان انتخاب رییس مجلس اعتراض کنند که لاریجانی در پاسخ به این اعتراضات گفت که هیچ اتفاق خلاف آیین‌نامه‌ای رخ نداده است.

در پایان علی لاریجانی با اختلاف ۲۴ رای نسبت به محمدرضا عارف، رییس مجلس باقی ماند. از مجموع ۲۷۹ رای اخذ شده، محمدرضا عارف ۱۲۳ رای و علی لاریجانی ۱۴۷ رای کسب کرده و آرای باطله ۹ رای اعلام شد.

لاریجانی پس از تمدید ریاست برای سال سوم گفت: امیدوارم بتوانیم با وفاق در مجلس مشکلات مردم را حل کنیم.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا در انتخابات اجلاسیه چهارم مجلس شورای اسلامی، ترکیب هیئت رئیسه تغییر می‌کند؟

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: میزان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۷۹۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان