//
کدخبر: ۱۷۱۳۱۶ //
سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد

تشکیل جلسات فوق‌العاده برای اعلام نظر درباره بودجه ۹۸

سخنگوی شورای نگهبان گفت: رسیدگی به لایحه بودجه را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در هفته جاری بتوانیم در مورد لایحه بودجه ۹۸ اعلام نظر کنیم.

تشکیل جلسات فوق‌العاده برای اعلام نظر درباره بودجه ۹۸
به گزارش فرتاک نیوز،

 عباسعلی کدخدایی در  نشست خبری که صبح امروز(شنبه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد در خصوص بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در شورای نگهبان، اظهار کرد: در رابطه با لایحه بودجه مصوبات مفصلی داشته‌ایم.

وی افزود: چهارشنبه هفته گذشته هم در دو نوبت صبح و بعدازظهر جلساتی داشتیم، اما به جز بررسی کلیات آن فرصت رسیدگی غیر رسمی به جزییات این لایحه را نداشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: رسیدگی به لایحه بودجه را آغاز کردیم و امیدواریم در هفته جاری با تشکیل جلسات فوق‌العاده بتوانیم در مورد لایحه بودجه ۹۸ اعلام نظر کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی در رابطه با پالرمو و cft درخواست برگزاری رفراندوم کرده‌اند نظر شما در این رابطه چیست؟، اظهار کرد: بارها اعلام کرده‌ام کسی از اصل رفراندوم هراسی ندارد ولی تا زمانی که مراجع قانونی وظیفه خودشان را انجام نداده‌اند فکر می‌کنم طرح همه پرسی هم موضوعیتی ندارد.

وی افزود: این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و باید منتظر باشیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام چه نظری خواهد داشت.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اینکه رئیس جمهور در صحبت‌های اخیر خود اعلام کرده‌اند که نهادهای مختلف از جمله شورای نگهبان موافقت خود را با لایحه پالرمو اعلام کرده‌اند، آیا واگذاری تصمیم گیری در این خصوص به مجمع تشخیص از سوی شورای نگهبان به معنای موافقت شورای نگهبان می‌توان تعبیر کرد؟ گفت: این را من شنیدم اما فکر می‌کنم تسامحی در فرمایشات ایشان بود چون هر دو لایحه مربوط به پالرمو و cft با ایراداتی از سوی شورای نگهبان برای مجلس ارسال شده است و چون اختلافی است در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است.

وی افزود: در لایحه پالرمو اشکالات محتوایی شورای نگهبان مرتفع شده بود اما اشکالات هیأت نظارت باقی بود که آنها را هم طبق بند دو اصل ۱۱۰ به عنوان ایرادات شورای نگهبان ارسال کردیم. بنابراین لایحه پالرمو با ایراد شورای نگهبان و اختلافی شدن آن بین مجلس و شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است. در مورد cft ایرادات ما از سوی مجلس مرتفع نشد و طبیعتاً ایرادات باقی است که آن هم در دستور کار مجمع قرار دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص نزدیک بودن به انتخابات و اینکه بحث رجل سیاسی چه می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه بعد از اصلاحاتی که در چند سال گذشته داشتیم هم مجلس و هم دولت در قالب طرح و لایحه مشغول هستند و امیدواریم که نکاتی که گفتید و نکات یشتری که مدنظر ما بود در مجلس به تصویب برسد. البته هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد و شاید به بعد از سال نو موکول شود.

وی در رابطه با تعریف رجل سیاسی که بر عهده شورای نگهبان بود، افزود: آن را هم ما رسماً اعلام کردیم و مواردی که بر عهده شورای نگهبان بوده به مجلس هم اعلام شده است.

کدخدایی در رابطه با موضوع اعتراض به تأیید یا رد نامزدهای مجلس از سوی شورای نگهبان و موضوع اعتماد عمومی پاسخ داد: به هر حال شما به شورای نگهبان بگویید طبق قانون این کار را انجام ندهد، وقتی وظیفه قانونی است فکر می‌کنم افکار عمومی هم آن را قبول می‌کند مگر اینکه برخی‌ها قانون را قبول نداشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع توئیت اخیرش، اظهار کرد: ما از هر پیشنهادی استقبال می‌کنیم فارغ از اینکه از چه گروه و جناحی باشد نشست‌هایی هم با خیلی از افراد داریم و اگر خودشان مصلحت می‌دانند می‌توانند اعلام کنند. ما از شنیدن حرف حسابی هراسی نداریم ولی به شرط اینکه حرف حسابی باشد. وقتی که هر روز و در هر هفته در سه نوبت مواردی که گفتید را علیه شورای نگهبان بیان می‌کنند، فکر می‌کنم گاهی اوقات هم باید پاسخی داشته باشند و این توئیت هم پاسخی به تکرار این مطالب بود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست، در پاسخ به سوالی در خصوص شفافیت برگزاری جلسات شورای نگهبان و اینکه چه زمانی مقدمات حضور خبرنگاران در این جلسات فراهم می‌شود، پاسخ داد: در رابطه با جلسات بررسی قوانین مشروح مذاکرات چاپ و منتشر می‌شود و در اختیار همه است و خبرنگاران هم هرازگاهی در جلسات حضور می‌یابند و فیلم، عکس و خبر تهیه می‌کنند و مشکلی از این نظر نداریم.

وی افزود: الزام قانونی برای اینکه این جلسات مانند مجلس از رادیو پخش شود نداریم. نسبت به انتخابات چون مسائل خصوصی افراد مطرح است طبیعتاً در این رابطه ما امکان پخش را نخواهیم داشت.

کدخدایی در رابطه با لایحه جامع انتخابات اظهار کرد: ما پیگیر هستیم. ای کاش مجلس و دولت زودتر از اینها به فکر اصلاح قانون انتخابات می‌افتادند ولی با توجه به اینکه پیگیری وجود دارد، اما ما خوشحال هستیم که این اصلاحات در مجلس مطرح می‌شود. امیدواریم که ان‌شاءالله هر چه زودتر با تلاش مجلس به انتخابات آینده برسد.

وی در رابطه با موضوع نظارت استصوابی و اینکه این موضوع نتوانسته منجر به فساد کمتر در بین برخی نمایندگان شود، راهکارهای شورای نگهبان در این رابطه چیست؟ پاسخ داد: شورای نگهبان بر اساس قوانین انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شرایط حداقلی دارد و با همین حداقل‌هایی که قانون در اختیار آن قرار داده است، بررسی می‌کند.

کدخدایی خاطرنشان کرد: ما ابزار شایسته سنجی را نداشتیم و نداریم و این دیگر منوط به انتخابات‌شان از سوی مردم می‌شود و مهمتر از آن مربوط به معرفی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی که نامزدهای مختلف را معرفی می‌کنند. اگر گروه‌ها و جناح‌های سیاسی بتوانند در این جهت گام بردارند و افراد شایسته‌ای را معرفی کنند طبیعتاً این مشکل هم حل خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در لایحه انتخابات که اخیراً منتشر شد به نظر می‌رسد که دولت به دنبال دولتی کردن انتخابات است و دست شورای نگهبان را در این رابطه بسته است، نظر شما در این خصوص چیست؟ اظهار کرد: اینها لایحه است و هر لایحه‌ای تا به تصویب مجلس نرسد ما نمی‌توانیم درباره آن اظهار نظر کنیم، بنابراین منتظر تصمیم مجلس در این رابطه هستیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که در خصوص تهیه و اصلاح پیشنویس لایحه تجمیع انتخابات از سوی دولت چه مقدار مشورت با شورای نگهبان صورت گرفته، گفت: هیچ مشورتی انجام نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای در خصوص نظارت استصوابی در رابطه با انتخابات شورای شهر هم وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: در اصل ۹۲ قانون اساسی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست و ما هم مایل نیستیم و در این جهت توانی هم برای بررسی نداریم. پیشنهاد کردیم که سازمان مستقلی برای این کار تشکیل شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در رابطه با انتخابات تناسبی اظهار کرد: کلی این مطلب را ما هم پیشنهاد کردیم و قبول هم داریم که انتخابات تناسبی به عدالت نزدیک‌تر است اما چگونگی آن بر عهده مجلس است و مجلس هم در این چند نوبتی که طرح اصلاح قانون انتخابات را داشت پیشنهادات مختلفی را ارائه کردند و باید منتظر تصویب مجلس باشیم تا بعد اعلام نظر کنیم.

کدخدایی در رابطه با طرح شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی در خصوص اظهاراتش در فضای مجازی به کجا رسیده است، گفت: آن چیزی که ما طبق قانون می‌توانیم انجام دهیم شکایت به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است که اطلاعی از آخرین پیگیری‌ها نداریم.

وی در پایان این نشست، در رابطه با اینکه تاریخ معرفی حقوقدان‌های شورای نگهبان اعلام شده است یا خیر، اظهار کرد: معمولاً ۲۶ دی‌ماه هر سال این کار صورت می‌گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۱۳۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان