//
کدخبر: ۱۶۶۱۳۱ //

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته گذشته اتفاقات زیادی داشت که مهمترین آنها مواضع رئیس دستگاه دیپلماسی در قبال سخنان اخیر ترامپ در کنگره آمریکا و هشدار«برجامی» صالحی به اروپا بود

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد مهدی ملکی: همچنان تلاش ها برای خنثی کردن اقدام آمریکا مبنی بر اعمال دور جدید تحریم‌های یک جانبه علیه ایران به عنوان یکی از مهمترین رویدادها در حوزه سیاست خارجی کشور به حساب می‌آید، امری که با همکاری و رایزنی های گسترده با کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال پیگیری است.

سیاستمداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می‌کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی‌خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

ظریف: هر توافقی با دولت آمریکا ارزش جوهرش را ندارد

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته، در واکنش به اعلام خروج آمریکا از معاهده (INF) در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

«یک خروج دیگر دولت ترامپ از تعهدات خود؛ این بار معاهده منع موشک های میانبرد با روسیه(INF). مشکل فقط برجام و ایران نیست، به نظر می‌رسد این جماعت نسبت به هرچه امضای آمریکا زیر آن باشد آلرژی دارند. نتیجه؛ هر توافقی با دولت آمریکا ارزش جوهرش را ندارد؛ حتی اگر معاهده ای باشد که کنگره آن را تصویب کرده است»

پروژه هسته‌ای ۲۰ میلیون یورویی اروپا در ایران

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه ملی دستاوردهای هسته‌ای که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، در جمع خبرنگاران، گفت: این نمایشگاه بسیار گویاست و اگر از من بپرسید، می‌گویم بزرگترین دستاورد صنعت هسته ای این است که متخصصان ایرانی مسلط به علم هسته ای شده اند و در حوزه های مختلفی از جمله در اکتشاف و استخراج قدم های بلندی برداشتیم.  

وی با بیان اینکه الان می توانیم راکتورهای تحقیقاتی را طراحی کنیم، گفت: اگر کشورهای همسایه علاقه مند به راکتورهای تحقیقاتی آب سبک هستند می توانیم برای آنها طراحی و در اختیار آنها بگذاریم و آموزش بدهیم تا رادیوداروی خود را تولید کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین تصریح کرد: اینکه می گویند صنعت هسته ای متوقف شده است چنین نیست و ما به قسم خود پایبندیم. باید دستاوردهای هسته ای به مردم نشان داده شود.

وی افزود: باید مردم را براساس واقعیات خوشحال کنیم. من دوشنبه یا سه شنبه برای بازدید از راکتور و کارخانه آب سنگین به اراک خواهم رفت.

صالحی درباره همکاری با اروپایی ها، گفته بود: همکاری در بُعد فنی خوب جلو می رود و حتی پروژه هایی را اروپا در ایران انجام می‌دهد از جمله ایجاد بهترین مرکز ایمنی هسته ای در غرب آسیا که ۲۰ میلیون یورو برای آن تعهد کرده اند. در بُعد سیاسی و حقوقی اختلاف نظرهایی داریم، اروپایی ها انتظارات خودشان را دارند و ما هم آراء خودمان را داریم و در مدار سیاسی خود حرکت می کنیم.

INSTEX یک روش گرفتن امتیازات بیشتر از ایران است

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص ترتیبات اخیر اروپا INSTEX در قالب تداوم همکاری های تجاری با ایران در قالب برجام اظهار داشت: هر چقدر از زمان خروج آمریکا از برجام بیشتر می‌گذرد این تحلیل قوت بیشتری پیدا می کند که آمریکا و اروپا در یک بازی پلیس خوب-پلیس بد با ایران رفتار می‌کنند که آمریکا نقش پلیس بد و اروپا نقش پلیس خوب را بازی می کنند.

وی گفت: اروپایی‌ها می خواهند با تأخیر فراوان، یک سری امتیازات ضعیف را به ایران بدهند؛ البته این نظر آمریکا هم هست و همانطور که رهبر انقلاب هم اشاره داشتند، آنها از برجام سود بردند، آنها این طور تصور می‌کنند که می توان در قالب برجام از ایران بیشتر امتیاز گرفت و از طرفی با فشار و تحریم بیشتر حتی به فکر سرنگونی نظام هم هستند که این‌ها از جمله دلایل اصلی خروج آمریکا از برجام به حساب می‌آید.

ایزدی افزود: آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که ایران در برجام می ماند و این را از طریق اروپا انجام می دهد که هدفشان نگه داشتن ما در برجام و تداوم فشارها و تحریم ها روی ایران است تا در نهایت امتیازهای بیشتری را از ایران بگیرند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: امروز ما شاهد عملیاتی شدن برنامه آمریکایی ها در قبال ایران هستیم، اگر تصور آمریکا این هست که ما از برجام خارج می شویم رفتار برخی در داخل این را به آنها اعلام می‌کند که تصورشان درست است و اگر این ذهنیت وجود دارد که می‌توانند از ایران امتیازهای بیشتری را بگیرند ما این تصور را هم تایید می‌کنیم.

وی گفت: مخصوصا زمانی که ما مداوم طرف مقابل را تهدید می کنیم اما کار خاصی انجام نمی دهیم. شش ماه پیش گفتیم زمان گذشته است و الان هم همین حرف را می گوییم این مناسب نیست و باعث می شود در محاسبات طرف مقابل این طور نشان داده شود که ما کار خاصی را صورت نخواهیم داد.

روابط با اروپا سردتر می‌شود/ایران همچنان موضوع کنفرانس لهستان است

عبدالرضا فرجی‌راد سفیر اسبق ایران در نروژ در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برگزاری کنفرانس ورشو از سوی آمریکا و برخی اقدامات خصمانه اروپا علیه ایران مبنی بر تحریم ها، میزبانی کنفرانس ورشو و اصرار بر مذاکره موشکی با ایران، اظهارداشت: معتقدم اینکه آمریکا اعلام کرده موضوع کنفرانس لهستان صرفاً در خصوص ایران نخواهد بود تغییری در اصل ماجرا ایجاد نخواهد شد، در واقع آقای پمپئو به دنبال این است که در درجه اول حداکثر دعوت شدگان به این کنفرانس حضور پیدا  کنند و در درجه دوم سطح حاضرین در کنفرانس، وزیر امور خارجه به بالا باشد. 

وی گفت: با نگاهی به عناوین تعیین شده جهت بحث و بررسی در کنفرانس لهستان متوجه می شویم که تمام عناوین مواردی هستند که آنها با ایران بر سر آن موارد مشکل دارند حالا آنها اسم ایران را از موضوع کنفرانس حذف کردند اما نتیجه ای که از آن کنفرانس خواهند گرفت به نظر من بیشتر روی ایران خواهد بود.

فرجی راد افزود: بنابراین به اعتقاد من تفاوت خاصی پس از اعلام این مطلب از سوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس لهستان اتفاق نیفتاده و همچنان هدف، جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر اسبق ایران در مجارستان با اشاره به رویکرد اخیر اروپا نسبت به ایران و مطرح کردن مجدد لزوم مذاکره موشکی با ایران، تصریح کرد: طرح جدید آمریکا در موضوع کنفرانس لهستان نشان دهنده تلاش آنها برای مشارکت هرچه بیشتر اروپا در این کنفرانس است و از طرفی شما می‌بینید که وزیر امور خارجه انگلیس هم برای شرکت در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکا در گردآوری تمام وزرای امور خارجه اروپا در کنفرانس ورشو موفق نخواهد شد،گفت: اروپا همچنان تلاش می‌کند که موضوع موشکی ایران را از برنامه هسته ای جدا کند، آنها معتقدند ما در رابطه با برجام یک تعهدی داریم و حمایت‌های سیاسی خود را از آن انجام دادیم، همچنین در خصوص سازوکار مالی ویژه هم کارهایی را انجام خواهیم داد که البته به نظر من نمی‌تواند چندان جامع و کامل هم باشد، ولی به نظر آنها اینها صرفا در حوزه برنامه هسته ای است و نه مسائل دیگری چون برنامه موشکی.

توان طراحی سانتریفیوژها را داریم

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هفته گذشته در خصوص دستاوردهای صنعت هسته ای در طول ۴ دهه عمر انقلاب، اظهارداشت: درحال حاضر به ذخایر بسیار ارزشمند آهن رسیده ایم، بحث ورود به صنعت هسته ای قبل از انقلاب آغاز اما با آغاز جنگ تحمیلی این مسئله تا پایان جنگ متوقف می شود.

وی گفت: با تأکید رهبر انقلاب که آن زمان رئیس جمهور وقت بودند، صنعت هسته ای مجدداً احیا و اینبار حرکت ها در همه ابعاد آغاز می شود.

صالحی تأکید کرد: ما توانستیم به همه ابعاد ازجمله اکتشاف، استخراج، چرخه سوخت هسته ای به مفهوم غنی سازی، تولید آب سنگین، طراحی راکتور تحقیقاتی ورود پیدا کنیم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در ابتدای سال ۶۸ امکانات ما بسیار کم بود اما از سال ۶۸ امکانات خاصی برای سازمان انرژی اتمی فراهم شد و رهبر انقلاب اجازه دادند سازمان با تسهیلات لازم کار خود را به پیش ببرد. 

صالحی با بیان اینکه​ درحال حاضر در بحث اکتشاف و استخراج بسیار جلو هستیم اظهار داشت:​ اکتشافات هوایی،​ پی جویی های زمینی و استخراج کاملاً بومی شده است و ما توانسته ایم ۷۸ درصد ایران را پوشش دهیم و با سرعت خوبی درحال پیشروی هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در شرایطی قرار داریم که می توانیم سانتریفیوژها را به جای مهندسی معکوس، طراحی علمی کنیم. 

صالحی افزود: در تولید آب سنگین نیز ما اقدامات خود را از صفر شروع کرده و توانسته ایم به تولید آب سنگین برسیم، حتی توانسته ایم راکتور آب سنگین تحقیقاتی را هم طراحی کنیم، البته راکتوری که طراحی شده، مدل قدیمی روسی بوده که ما توانسته ایم آن را بهینه سازی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقدمات و بخشی از راکتور تحقیقاتی اراک انجام شده بود ما با برجام و ضمن همکاری با کشورهای پیشرفته در این حوزه توانستیم این راکتور آب سنگین را ارتقا بخشیم و این فرصت بسیار خوبی است که برجام ایجاد کرد و ارتقا بخشیدن راکتور، کارآمدی آن را چندین برابر می کند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آب سنگین نیز به اندازه کافی تولید می کنیم و ما جزء استثنایی ترین کشورهای درحال توسعه هستیم که می توانیم آب سنگین را با بهترین کیفیت تولید کنیم که بهترین بودن آن نیز براساس آزمایش های یکی از آزمایشگاه های معتبر امریکا به نام ساواناریو است که اعلام کرده آب سنگین تولیدی ایران از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. 

قاسمی حمله به اتوبوس زائران ایرانی در عراق را محکوم کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تأسف عمیق از حمله تروریستی به اتوبوس زائران ایرانی در شهر بلد عراق که منجر به شهادت و جراحت تعدادی از هموطنان شد، این اقدام ددمنشانه و غیرانسانی را به شدت محکوم کرد.

وی با اعلام پیگیری‌های همه جانبه وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران برای بررسی حادثه و رسیدگی به مجروحان اظهار داشت: گروه‌های تروریستی مطرود و شکست خورده در عراق، همچنان در توهم ابراز وجود به سر می‌برند و با دست زدن به اینگونه جنایات غیر انسانی به خیال خام خود به دنبال ضربه زدن به پیوند و وحدت میان ملت‌های ایران و عراق هستند که قطعاً به اهداف شوم خود نخواهند رسید و اینگونه فجایع عزم دو ملت را برای ریشه کنی کامل باقی‌مانده جنایتکاران جزم‌تر خواهد کرد.

عراقچی عازم پاریس شد

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته برای برگزاری ششمین دور گفتگوهای سیاسی میان ایران و فرانسه عازم پاریس شد.

برای مبادلات مالی منتظر اروپا نمی‌نشینیم

محمدجواد ظریف پس از جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: اقدامی که اروپائیان برای ایجاد یک ساز و کار با نام مخفف ساحات (ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری) انجام دادند دیرهنگام بود و باید بسیار زودتر انجام می‌دادند، در واقع در اجلاسی که اروپائیان در خرداد با ما داشتند و تعهدات ۱۲ گانه‌ای که در آن اجلاس مطرح کردند باید این اقدام را به عنوان پیش زمینه برای انجام تعهدات انجام می‌دادند که متأسفانه به دلایل مختلفی مانند فشارهای آمریکا، به طول انجامید.

ظریف افزود: اروپاییان باید اقداماتی را که تعهد کردند شروع کنند. خودشان هم در بیانیه به این اشاره کردند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در بیانیه احساس نکردم اروپایی‌ها شرطی گذاشتند، گفت: اروپایی‌ها گفتند تا زمانی که ایران به برجام عمل می‌کند ما هم به اقداماتمان ادامه خواهیم داد. البته ایران به تمام تعهداتش عمل کرده و اروپاییان نه به تعهدات خودشان عمل کردند و نه جبران خسارت خروج آمریکا را انجام داده اند.

ظریف افزود: در FATF اروپایی‌ها به عنوان شرط مطرح نکردند، توصیه از طرف‌های تجاری ما این است که اگر FATF و شرایط آن انجام شده باشد امکان تبادلات خارجی و بانکی ما نیز فراهم تر است.

امیدواریم در آینده نگویند «توافق با اروپا هم ارزش جوهرش را نداشت»​

ابراهیم آقامحمدی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره ایجاد ترتیبات اخیر اینستکس از سوی اروپا پس از ۸ ماه انتظار جهت اعلام آغاز مکانیزم مالی اروپا یا همان SPV در قالب تعهدات آنها در برجام به خبرنگار مهر،گفت: اینکه کشورهای اروپایی پس از گذشت این مدت زمان طولانی از SPV به طرح اینستکس دست پیدا کرده‌اند جای تامل دارد، هرچند که ما همچنان نسبت به آینده امیدوار هستیم و به تلاش خود فارغ از آنچه که دیگران انجام می دهند ادامه خواهیم داد.

وی گفت: به اعتقاد من اروپایی ها نمی توانند آنچه متعهد شدند را عملیاتی کنند اما می‌خواهند این طور وانمود کنند که همچنان وفادار به برجام هستند اما از طرفی هیچ اقدام سازنده و عملیاتی هم انجام ندهند.

آقامحمدی افزود: ما نمی دانیم که کشورهای اروپایی تا چه میزان در عملیاتی کردن تعهدات برجامی خود نسبت به ایران جدی هستند چرا که به طور مثال فرانسه یک روز بحث موشکی ایران را مطرح می کند از سوی دیگر آلمان ها ایران را به اتهامات تروریستی متهم می‌کنند و این دست موارد نشان دهنده زیر سوال بودن صداقت و جدیت آنها در پیشبرد همکاری‌های تجاری با ایران است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اروپا توان انجام تعهدات برجامی خود را ندارد تصریح کرد: مسائل مهم و اساسی برای ما از جمله مسائل بانکی، هواپیمایی، کشتیرانی و تبادلات مالی و ارزی کشور هیچکدام در طرح اینستکس مطرح نشده و بالاتر از آن اینکه اجرای آن را هم به مسائلی همچون الحاق ایران به لوایح مختلف FATF گره زدند و اینطور که به نظر می رسد از اروپایی‌ها آبی گرم نمی‌شود.

صهیونیست‌ها مخالف ثبات و آرامش در سوریه و منطقه هستند

«ولید المعلم» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه که به تهران سفر کرده است هفته گذشته با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و آخرین تحولات سیاسی بحران سوریه گفتگو و تبادل نظر کرد.

ظریف در این دیدار با تبریک مجدد پیروزی های دولت و ملت سوریه بر تروریسم، به اعتراف رژیم صهیونیستی در حمایت از تروریست ها در خاک سوریه اشاره کرد و افزود: آنها مخالف ثبات و آرامش در سوریه و منطقه هستند.

وزیر امور خارجه لزوم همگرایی، هماهنگی و همکاری کشورهای منطقه را یادآور شد.

وی با اشاره به سفر موفق معاون اول رئیس جمهور به سوریه آمادگی شرکت های ایرانی را برای تعاملات اقتصادی با سوریه در دوران بازسازی اعلام کرد.

ولید المعلم نیز با قدردانی از حمایت های دولت و ملت ایران از سوریه در برابر تروریست ها، این پیروزی را پیروزی سوریه، ایران و دیگر دوستان ملت سوریه خواند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با ظریف دیدار کرد

 «گیر پترسن» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار در خصوص مسائل مختلف مربوط به سوریه از جمله قانون اساسی جدید و آینده سوریه، بازسازی این کشور، بازگشت آوارگان سوری به خانه های خود، اصلاحات سیاسی و مبارزه با تروریسم، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و نیز تداوم همکاری ایران با سازمان ملل متحد برای حل باقیمانده مشکلات در سوریه گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

مداخله جویی درباره توان دفاعی و موشکی ما بی ارزش است

بهرام قاسمی در واکنش به بیانیه شورای اروپا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل سیاست هایش را بر اساس منافع ملی خود تنظیم و تعیین می کند، گفت: انتظار داریم دیگران در امور داخلی کشورهای مستقل دخالت نکنند.

وی گفت: بارها به صورت شفاف تاکید کرده ایم که موشک و توان دفاعی کشور موضوعی داخلی و تدافعی و اقدامی بازدارنده در مسیر صلح و ثبات و امنیت منطقه است. اظهار نظر درباره توان دفاعی و موشکی ایران بی ارزش است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما با توجه به تجربیات پیشین ناچاریم از سرزمین و کیان خود دفاع کنیم و هیچ کشور یا قدرتی در هیچ جای جهان نباید اجازه دهد در امور داخلی دیگران دخالت کند بنابراین بهتر است اروپایی ها واقع بینانه به نقش و جایگاه ایران در صلح و ثبات و امنیت منطقه توجه کنند.

قاسمی خطاب به اروپایی ها توصیه کرد:‌ باید آنها تلاش کنند به جای سخنان مداخله جویانه جلوی انتقال سلاح های پیشرفته و مخرب از طریق کشورهایشان به زراد خانه های منطقه را بگیرند زیرا باعث بی ثباتی و نا امنی می شود.

وی با اشاره به تنوع موضوعات مطرح شده در بیانیه شورای اروپا گفت:‌ ما به بخش هایی از این بیانیه گلایه و انتقادات جدی داریم گویا هنوز آنها با واقعیت های جمهوری اسلامی ایران به طور کامل آشنا نیستند در حالی که مواضع ما درباره مسائل منطقه از جمله سوریه و یمن روشن بوده است و همواره به ثبات و امنیت در منطقه کمک کرده ایم به گونه ای که این کمک ها در هیچ یک از کشورهای جهان و منطقه پوشیده نیست و عملکرد ما نیز شفاف است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برای جهانیان ثابت شده است که جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه در مبارزه با تروریسم و نیز برقراری صلح و ثبات در منطقه زمان و هزینه صرف کرده است بنابراین برخی کشورهای اروپایی که نگران امنیت منطقه هستند از سیاست های جمهوری اسلامی ایران برای صلح و ثبات در منطقه حمایت کنند.

هشدار مجدد به اروپا/ برجام اخلالی در پژوهش های هسته ای ایجاد نکرد

 علی اکبر صالحی با اشاره به توانمندی های هسته ای ایران و توانایی غنی سازی اورانیوم در بالاترین سطح و تلاش های مستمر کشورهای غربی و به ویژه آمریکا برای مقابله با این توانمندی ها گفت در صورتی که کشورهای اروپایی در پایبندی به تعهدات خود در قالب برجام کُند عمل کنند ما گزینه های متعددی در اختیار داریم.

شبکه تلویزیونی المیادین در قالب ویژه برنامه خود به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرد.

علی اکبر صالحی در ابتدای سخنان خود گفت ایران از پتانسیل انسانی و تخصصی خوبی در زمینه انرژی هسته ای برخوردار است. اقدامات ما در زمینه راکتورهای هسته ای با برخی از کشورهای دیگر تفاوت دارد چرا که آنها رآکتور وارد می کنند در حالی که ما وارد کننده صرف رآکتور نیستم بلکه خودمان نیز در کار تأسیس، راهبری، تأمین ایمنی و طراحی بخش های اساسی رآکتور سهیم هستیم. دشمنان از همان ابتدا شروع به سنگ اندازی کردند و اتهاماتی را علیه ما مطرح کردند تا از ورود ایران به باشگاه هسته ای جلوگیری کنند. ایران از جمله کشورهایی است که قادر است به حق ادعا کند در میان کشورهای در حال توسعه از استقلال سیاسی برخوردار است. 

وی با بیان اینکه کشورهای غربی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به بهانه های مختلف تلاش می کنند با شیوه حکومتداری ما مقابله کنند، تاکید کرد: اغلب کشورهای پادشاهی و دیکتاتوری در محور سیاسی وابسته به کشورهای استکباری حضور دارند؛غرب پس از اینکه روند اعمال تحریم ها علیه ایران با شکست مواجه شد مجبور شد از طریق مذاکرات ۵+۱ با ایران وارد تعامل شود.

ظریف: آمریکا از دیکتاتورها و آدم‌کش‌های منطقه ما حمایت می‌کند

محمدجواد ظریف در واکنش به سخنرانی دونالد ترامپ در کنگره آمریکا با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ایرانی‌ها شامل هموطنان یهودی‌ ما در حال جشن گرفتن ۴۰ سال پیشرفت علیرغم فشارهای آمریکا هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: دونالد ترامپ باز هم در سخنرانی سالیانه ۲۰۱۹ خود(در کنگره آمریکا) علیه ما اتهام‌هایی مطرح کرد، دشمنی آمریکا سبب شده که این کشور از دیکتاتورها، آدم‌کش‌ها و تندروهایی که فقط خرابی در منطقه ما ایجاد کرده‌اند، حمایت کند.

به گزارش مهر، رئیس‌جمهور آمریکا در دومین حضور خود در کنگره آمریکا در «کپیتال هیل» ایران را دولت اصلی حامی تروریسم و یک رژیم رادیکال توصیف کرد و گفت: دولت او برای مقابله با این حکومت قاطع است. او همچنین ایران را فاسد خواند و مدعی شد : برای این‌که اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، از توافق اتمی فاجعه‌بار با تهران خارج شده‌است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران دفاع کرد و گفت: این تحریم‌ها سخت‌ترین مواردی هستند که علیه یک کشور اعمال شده‌است. ترامپ در پایان سخنان خود علیه ایران گفت: از حکومتی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و تهدید به نسل‌کشی یهودیان می‌کند، چشم برنمی‌داریم.

تروریسم در غرب آسیا نتیجه سیاست‌های نادرست آمریکا است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان رئیس جمهور آمریکا در کنگره آن کشور،گفت: تروریسم در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا نتیجه و مولود ناپاک سیاست های نادرست آمریکا و برخی از متحدان این کشور طی سالیان و دهه های اخیر در منطقه است که بر پایه سیاست استفاده ابزاری از آن برای پیشبرد راهبردهای خود مانند ایجاد القاعده و داعش و دیگر گروه های افراطی و تروریستی، بحران ها، تنش ها و بی ثباتی های فرساینده را بر این منطقه تحمیل کرده است.

وی تاکیدکرد: ترامپ در حالی به دروغ ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کند که بر هیچ کس پوشیده نیست که ایران بعنوان بزرگترین قربانی تروریسم در چند دهه گذشته و با تحمل هزینه های مادی و معنوی فراوان با این پدیده شوم مبارزه ای بی امان و واقعی داشته و خواهد داشت و چونانکه در شکست داعش در عراق و سوریه نقش اساسی و غیرقابل انکاری داشته است. 
 
سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به این واقعیت آشکار که اقلیت های دینی از جمله یهودیان در جمهوری اسلامی ایران در آزادی کامل زندگی می کنند و دارای نماینده ای مستقل در مجلس شورای اسلامی هستند، افزود: برخی کشورهای غربی همچنان و به رغم گذشت چندین دهه از جنگ جهانی دوم همچنان خود را بدهکار صهیونیست ها می دانند در حالیکه ایرانیان با فرهنگ ایران زمین در طول تاریخ مهد و خاستگاه بردباری، همزیستی مسالمت آمیز و تنوع قومی و دینی بوده است و تقریبا تمامی مذاهب و ادیان الهی را هماره در آغوش پر مهر خود جای داده است و این فرهنگ کهن و ریشه دار ایرانی همچنان از جمله خصایل بارز ایرانیان است.

قاسمی تصریح کرد: دین یهود همانند سایر ادیان ابراهیمی همواره مورد تکریم جمهوری اسلامی ایران بوده و براساس قانون اساسی از جایگاه والایی برخوردار است؛ اما نمی توان و نباید منکر این موضوع شد که آنچه متاسفانه باعث بدنامی پیروان راستین دین یهود شده، عملکرد و اقدامات ضدانسانی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی است که به نام دین یهود چهره و جایگاه یهودیان را در دنیا مخدوش ساخته است. 

منطقه ما با دخالت خارجی پر از جنگ و افراط‌گرایی شده است

محمدجواد ظریف در مراسم دیدار سفرا و روسای نمایندگان خارجی با رئیس جمهور به مناسبت چلهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: روسای نمایندگی های سیاسی مقیم تهران ، دوستان گرامی ابتدا مایل هستم از جناب آقای رئیس جمهور برای ارائه این فرصت تشکر کنم و خدمت همه دوستان عزیز در مجموعه دیپلماتیک مقیم تهران­ خیر مقدم عرض کنم که در این مراسم شادی مردم ایران حضور دارند.

وی ادامه داد: امروز ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و شروع چهل یکمین سال جمهوری اسلامی در ایران هستیم، بسیاری توقع نداشتند که این انقلاب و این جمهوری حتی یکسال دوام بیاورد و اکنون این مردم چهل سال است که­­ با سربلندی و علی رغم همه فشارها، مسیر استقلال، توسعه و پیشرفت را با جدیت طی کردند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مردم با همین جدیت مسیر را ادامه خواهند داد، اظهار داشت: منطقه ما منطقه ای است که با دخالت خارجی پر از جنگ، افراط گرایی و حرکت های تخریبی شده است و جمهوری­ اسلامی ایران در این میان کشوری با ثبات ، کمک کننده و تسهیل کننده صلح و ثبات در منطقه و کشوری است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در جهت درست تاریخ ایستاده و امروز هم افتخار داریم که در مبارزه مردم عراق علیه تروریسم، در مبارزه مردم سوریه علیه تروریسم، در مبارزه مردم یمن علیه تجاوز خارجی و در مبارزه مردم سرافراز فلسطین در برابر توطئه های رژیم صهیونیستی همواره در سمت درست تاریخ ایستاده ایم.

ظریف تصریح کرد: این افتخار بزرگی برای مردم ایران است که در این مدت با ایستادن در مسیر درست توانسته اند علی رغم همه فشارها و تحریم ها، مسیر خود را به پیش ببرند و امروز بتوانیم ادعا کنیم که ما در ایران امنیت ، پیشرفت و علم درون زا داریم گرچه نگاه ما به بیرون برای همکاری و دست ما برای همراهی با همه همسایگانمان و دنیا گشاده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۶۱۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان