//
کدخبر: ۱۶۶۰۵۹ //

لاریجانی: زنجیره مشکلات کشور باید در نظامی همه‌جانبه مورد توجه قرار گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زنجیره مشکلات کشور باید در نظامی همه‌جانبه مورد توجه قرار گیرد و به مشکلات خارجی نیز توجه شود.

لاریجانی: زنجیره مشکلات کشور باید در نظامی همه‌جانبه مورد توجه قرار گیرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 علی لاریجانی در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی با بیان اینکه اختلافات و نزاع‌های داخلی به منافع ملی صدمه می‌زند، افزود: در شرایط کنونی کشور و با توجه به تحرکات و تحریم‌های دشمن باید در داخل کشور وفاق و همدلی حاکم باشد و همگان باید برای تحقق این وحدت تلاش کنند و اینکه فعالان اقتصادی نسبت به تحقق وحدت در کشور تذکر می‌دهند، دستاورد بزرگی است.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی پذیرای نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی است، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همواره از نظرات بخش خصوصی استفاده می‌کنند و همچنین کمیسیون‌ها نیز به این نظرات توجه دارند و در جلسات علنی مجلس نیز در موضوعات مختلف از پیشنهادات بخش خصوصی استقبال و بهره‌مند می‌شویم و این توافق در استفاده از نظرات بخش خصوصی در مرکز کشور و مجلس حاکم است.

لاریجانی پیشنهاد تشکیل کارگروهی در استان مرکزی برای دریافت نظرات و ایده‌های بخش خصوصی را ارائه داد و افزود: برخی از نکات مطرح شده توسط فعالان اقتصادی استان مرکزی قابلیت اجرایی دارد؛ همچنین در خصوص پرداخت تسهیلات به صنوف نیز ایده‌ها دریافت شود، حجم و سهم تسهیلات بخش خدمات افضل بر صنعت و کشاورزی است و اگر در این خصوص نقص یا ایده‌ای مطرح است، پیشنهاد داده شود.

وی با تاکید بر اینکه همه ما به فعالسازی بخش خصوصی واقف هستیم و باید دولت چابک و کوچک شود، گفت: این تلقی که به بخش خصوصی اجازه کار داده نمی‌شود، در هیچ‌یک از قوا وجود ندارد و اصل ۴۴ قانون اساسی نیز به جهت باز شدن بندها و فضا به تصویب رسید و با وجود اینکه قانونی خوبی است، اما تاکنون به خوبی اجرایی نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعمال ممنوعیت صادراتی در برخی از اقلام و موارد به معنای از بین بردن بخش خصوصی نیست، شرایط کشور متحول شده است و به ناچار باید بخشی از ممانعت‌ها اعمال شود. شرایط ارزی کشور در سال جاری به شکلی بود که باید برای واردات و صادرات ممانعت‌هایی ایجاد می‌شد و این به معنای عملکرد کمونیستی بودن یا از بین بردن بخش خصوصی نیست.

وی با اشاره به برخی از موضوعات در حوزه کشاورزی و خرید تضمینی اظهار کرد: خرید تضمینی خواسته کشاورزان است و آنها حتی خواستار توسعه خرید تضمینی دیگر محصولات کشاورزی هستند، در حالی که مجلس از برداشتن خرید تضمینی از دوش دولت استقبال می‌کند و اگر پیشنهاد و راهکاری در این حوزه ارائه شود، استقبال می‌شود؛ اما باید روش کار کاملاً روشن بیان شود.

لاریجانی اضافه کرد: کمبود برخی از نهاده‌های دامی متأثر از عوامل متعدد است و شرایط داخلی و خارجی بر روند امور تأثیرگذار است، مشکلات داخلی در کشور وجود دارد که البته اصلاحات لازم در این راستا در حال پیگیری است، اما باید قبول کنیم که تحریم‌ها نیز بر شرایط تأثیرگذار بوده است.

وی درباره قوانین حوزه معدن نیز گفت: قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان نیز بررسی و به تصویب می‌رسد. اینکه گفته می‌شود معدن انفال است و نباید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند با چه منطقی بیان می‌شود؟ مشکل کشور ما عدم استفاده از ظرفیت معادن است و سهم کمی از معادن استفاده می‌شود که تشکیل شورای معادن در استان‌ها به جهت تسریع در امور به سختی در قانون برنامه توسعه کشور منظور شد و اختیاراتی برای تسهیل در امور به استان‌ها واگذار شده است. اگر این مهم خلاف قانون اساسی و شرع باشد باید استدلال منطقی مطرح شود، کشور نظاماتی دارد و شورای نگهبان و فقها از نظر شرعی قوانین را بررسی می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره تداخل قوانین زیست‌محیطی با فعالیت معادن گفت: این مسأله را که برخی از قوانین حوزه محیط زیست با شرایط معادن سازگار نیست، می‌پذیرم و در این راستا پذیرای نظرات در کارگروه پیشنهادی هستیم تا رسیدگی شود.

وی با اشاره به مشکلات قطعه‌سازان تصریح کرد: در حوزه قطعه‌سازی در کشور مشکلات جدی وجود دارد و تصمیماتی نیز اتخاذ شده است، منابع جهت پرداخت تسهیلات بانکی مصوب و مقدار پرداخت تسهیلات به قطعه سازان نیز ابلاغ شده است؛ البته این اقدام به معنی حل تمامی مشکلات قطعه سازان نیست و باید به مرور پیش رفت ولی با توجه به پیچیدگی برخی مسائل حل برخی از مشکلات یک گام به جلو محسوب می‌شود.

لاریجانی درباره موضوعات مرتبط با تعاونی‌ها نیز افزود: سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور را نمی‌توان با دستور اجرایی کرد و کشور نیز کشش چنین چیزی را ندارد. باید برای برخی از مسائل راهکار و پیشنهاد لازم را مطرح کرد. ما ایرانی‌ها در کار جمعی ضعیف هستیم و کار تعاونی‌ها نیز یک کار جمعی است و نمی‌توان با فشار توسعه فعالیت تعاونی‌ها را پیش برد اما پذیرای پیشنهادات در جهت رونق شرکت‌های تعاونی هستیم.

وی همچنین درباره سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری بیان کرد: در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری در این بخش فرصت مناسبی است و در بودجه ۹۸ نیز برای تسهیل در این راستا مواردی پیش‌بینی شده است. البته طرح آماری همچون سه میلیارد دلار ورودی و ۳۰ میلیارد دلار خروجی ناشی از گردشگری در کشور درست نیست. آمار اعلام شده در کشور این تفاوت ۱۰ برابری را نشان نمی‌دهند و فاصله بسیاری بین درآمد کشور از ورود گردشگری و خروج آنها نیست.

لاریجانی با اشاره به تعدد و تنوع قوانین در کشور اظهار کرد: در این راستا کمیسیونی در مجلس شورای اسلامی فعال شده است که تعدد و تنوع قوانین را بررسی می‌کند. البته برخی اوقات بخشنامه، آئین‌نامه و دستورالعملی از سوی دستگاه‌ها اجرایی صادر می‌شود که اگر این موارد خلاف قوانین باشد امکان لغو آن وجود دارد و مکانیزم لغو لحاظ شده است و با توجه به تعدد قوانین باید دقت بیشتری اعمال شود که این موضوع در جلسه سران سه قوا نیز مطرح خواهد شد.

وی درباره پیمان‌سپاری‌ها در حوزه صادرات نیز تصریح کرد: انتظار می‌رود فعالان اقتصادی با همفکری و وفاق پیش روند و تنها موضوعات را در حوزه کاری خود دنبال نکنند بلکه نگاهی همه‌جانبه داشته باشند، به عنوان مثال در حال حاضر در حوزه ارز نظاماتی ایجاد شده است، چراکه برای ثبات قیمت ارز و کنترل شرایط مجبور به اعمال محدودیت برای دوره‌ای محدود هستیم تا از شرایط عبور کنیم و باید صادرات به نحوی باشد که جای دیگری در کشور زخمی نشود.

رئیس مجلس تاکید کرد: همه مسئولان در کشور دلسوزانه برای حل مسائل اقتصادی کشور تلاش می‌کنند، گاهی نمی‌توان برخی از مسائل را مطرح کرد، اما در بحث برجام، کشور کامل به موضوع فکر کرد و در دیگر مباحث نیز این روحیه حاکم است و تلقی این موضوع که ملاحظات و بی‌توجهی صورت گرفته است درست نیست. حتی در بحث آب که به موضوع کشوری بدل شده است شورایی در وزارت نیرو شکل گرفته است و از ظرفیت‌های مختلف در جهت حل مشکلات استفاده می‌شود که البته بخشی از موضوع آب به رفتارهای اجتماعی بازمی‌گردد، راهکار‌های سخت‌افزاری مانند آب شیرین‌کن در حال انجام است و حتی در بحث آب‌های ژرف نیز بررسی‌ها انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه مصرف بهینه آب است به همین دلیل این مصرف بهینه در حوزه کشاورزی و آبیاری نوین دنبال می‌شود، کشور اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی به جهت امورات بودجه‌ای را ندارد، اما در معدود مواردی امکان برداشت از صندوق وجود دارد که در حوزه کشاورزی و توسعه آبیاری نوین این برداشت از صندوق انجام گرفته است و حتی برای آبخیزداری و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی نیز ۱۵۰ میلیون دلار برداشت شده است.

لاریجانی با اشاره به وضعیت صندوق‌های کشور گفت: ۸۰ هزار میلیارد تومان در بودجه جاری کشور برای صندوق فرهنگیان اختصاص یافته است، ضرورت احیای صندوق‌ها محسوس است و نباید بار اضافی به آنها تحمیل کرد، همچنین در خصوص عملکرد مؤسسات اعتباری شاهد لطمات آنها بودیم و به همین دلیل نظارت جدی بر عملکرد اینمؤسسات از سوی بانک مرکزی در دستور کار است و با تخلفات به شدت برخورد می‌شود، البته نکته قابل توجه این است که در شرایط کنونی بانک ظرفیت این حجم پرداخت تسهیلات را ندارد مگراینکه اصلاحاتی در ساختار بانکی ایجاد شود اما در شرایط فعلی نمی‌توان بار اضافی به بانک‌ها وارد کرد.

وی با تاکید بر توجه به تولید و اشتغال در کشور به عنوان یک موضوع اصلی تصریح کرد: باید در این راستا تسهیلگری صورت گیرد، اما حتی در باز کردن LC نیز دشواری‌هایی وجود دارد. زنجیره مشکلات در کشور باید در نظامی همه جانبه مورد توجه قرار گیرد و از طرفی با مشکلات خارجی نیز مواجه هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: تصور نشود که در خلاء تصمیم‌گیری می‌شود، مشکلات را باید با نگاهی همه‌جانبه و صبر پیش برد و در این راستا پیشنهادات انتقال یابد، مواردی که قابلیت توجه در مجلس را داشته باشد دنبال می‌شود و در صورت لزوم برخی نظرات و پیشنهادات به دولت منتقل می‌شود و حتی اگر مواردی نیاز است که در بودجه مطرح شود، منتقل شود تا در بودجه ۹۸ مدنظر قرار گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۶۰۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان