//
کدخبر: ۱۶۵۷۱۲ //
صالحی:

در حال آزمایش نسل هشتم سانتریفیوژها هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکه همکاری هسته‌ای می‌تواند زمینه خوبی برای بازگشت اعتماد از دست رفته میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد افزود: ایران آماده ارائه تجربیات به کشورهای منطقه در زمینه علم و صنعت هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های تحقیقاتی است.

 در حال آزمایش نسل هشتم سانتریفیوژها هستیم
به گزارش فرتاک نیوز،

 علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: همکاری هسته‌ای می‌تواند زمینه خوبی برای بازگشت اعتماد از دست رفته میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد.

وی با اشاره به این که ایران آماده ارائه تجربیات به کشورهای منطقه در زمینه علم و صنعت هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های تحقیقاتی است، افزود: اظهارات برخی کشورهای عربی مبنی بر غیر امن بودن نیروگاه‌های هسته‌ای ایران نادرست است و امنیت تأسیسات هسته‌ای تحت کنترل کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.

صالحی در ادامه گفت که ایران امروز توانایی غنی سازی در هر سطح بالایی را دارد و پس از پایان توافق هسته‌ای ما قادر خواهیم بود تا سانتریفیوژهایی که می‌خواهیم را تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما اکنون در حال آزمایش نسل هشتم سانتریفیوژ ها هستیم و این مساله ۵ تا ۶ سال به طول می‌انجامد افزود: فعالیت ما در چارچوب توافق هسته‌ای است که مانع فعالیت‌های تحقیقاتی در سانتریفیوژهای مدرن نمی‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه گفت: ایران امیدوار است که اروپایی‌ها برای ایجاد طراحی جدید برای سانتریفیوژها بر اساس وعده‌های خود همکاری کنند اما اگر آنها کم کاری کنند گزینه‌های زیادی خواهیم داشت اما ما مایل به این کار نیستیم.

بر اساس این گزارش علیرغم خروج آمریکا از برجام ایران از ناحیه فنی هیچ چیزی را از دست نداد و این مساله دلیل خشم زیاد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شده است.

علی اکبر صالحی در این راستا تاکید کرد که محدودیت‌هایی وجود دارد که ما آنها را قبول کرده‌ایم، اما هیچ تأثیری بر سرعت توسعه صنعت هسته‌ای ما ندارد.

وی گفت: اگر تصمیم بگیریم که به دوره قبل از برجام بازگردیم در آن زمان سطح غنی‌سازی را هرچقدر بخواهیم بالا می بریم و در صورت نبود توافق هسته‌ای در فعالیت‌های خود آزاد خواهیم بود و ممکن است در طرح‌های خود بازنگری کنیم.

علی اکبر صالحی در پاسخ به سوالی در رابطه با بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای گفت: سال ۲۰۱۳ مذاکرات سری دوجانبه در زمینه هسته‌ای میان ایران و آمریکا با درخواست آنها و با میانجی‌گری عمان برگزار شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پایان به مساله لوله‌های راکتور هسته‌ای اراک پرداخت و گفت که تهران این لوله‌ها را به طور مخفیانه نخریده است بلکه این اقدام را به صورت احتیاطی در دوره مذاکرات و قبل از اجرای برجام انجام دادیم و به طرف مقابل اعلام کردیم که در صورت نقض برجام ما لوله‌های اضافی خواهیم داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۵۷۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان