//
کدخبر: ۱۵۵۲۶۹ //

ظریف: تهران به تعهداتش در خصوص برجام پایبند است، آمریکا و اروپا هم باید به تعهداتشان پایبند باشند

وزیر خارجه ایران گفت که اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان «کُند» عمل می‌کنند، اما ایران منتظر آنها نخواهد ماند، به جز زمانی که بخواهند گام‌های عملی بردارند.

ظریف:  تهران به تعهداتش در خصوص برجام پایبند است، آمریکا و اروپا هم باید به تعهداتشان پایبند باشند
به گزارش فرتاک نیوز،

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین» در خصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت که تهران به تعهداتش در خصوص برجام پایبند است، در مقابل آمریکا و اروپا هم باید به تعهداتشان پایبند باشند.

ظریف در این مصاحبه که روز دوشنبه پخش شد، با بیان اینکه اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود درباره توافق هسته‌ای «کُند» هستند، تاکید کرد که ایران منتظر اروپا نخواهد ماند، به جز زمانی که گام‌های عملی بردارند. وی گفت: «پس از خروج آمریکا از برجام، چندین گزینه داریم و اگر منافع ملی ما ایجاب کند، آنها را به کار خواهیم گرفت.»

ظریف تاکید کرد: «در مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران کمی تحت تاثیر قرار گرفته بودیم، اما پس از آن همه چیز به امور عادی و طبیعی خود بازگشت.»

وی اظهار داشت که اروپایی‌ها باید بین اینکه شریک قابل اعتمادی برای ایران باشند، یا اینکه به شکلی محتاطانه عمل کنند، یکی را انتخاب کنند.

وزیر خارجه ایران افزود: «اگر اروپایی‌ها بخواهند از امتیازات توافق هسته‌ای استفاده کنند و در عین حال به ایران هزینه وارد کنند، اعتبار خود را از دست خواهند داد... مهمترین مشکلی که دولت کنونی و پیشین آمریکا با آن مواجه هستند، مشکل درک واقعیت و فهم منطق است.»

ظریف تأکید کرد که ترامپ هفت میلیارد دلار در منطقه خرج کرد، ولی چیزی به دست نیاورد، زیرا آمریکا در محاسبات خود اشتباه می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت که حضور آمریکا در سوریه از ابتدا «نه تنها غیر قانونی، بلکه مخرب» بود.

ظریف تصریح کرد: «پیام ما به همسایگان ایران به مناسبت سال جدید میلادی، صلح و دوستی و داشتن روابط برادرانه است. همسایگان و برادران مسلمان ما در منطقه باید بار دیگر درباره آنچه که می‌تواند امنیت آنها را تامین می‌کند، فکر کنند.»

وی افزود: «هنوز اطلاعات کافی درباره طرح‌های آمریکا در سوریه نداریم که بخواهیم در این مورد موضع‌گیری کنیم، اما هر کسی که اوضاع منطقه ما را می‌شناسد، می‌داند که ادعای آمریکا در مبارزه با داعش در سوریه مضحک است.»

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با المیادین اظهار داشت که روسیه و ترکیه به این نتیجه رسیدند، در نهایت این ملت سوریه هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند.

وی با بیان اینکه نگرانی ترکیه از عملیات تروریستی را درک می‌کند، تصریح کرد: «همیشه به دوستان ترکیه‌ای خود گفتیم که عملیات نظامی بدون موافقت دولت سوریه باعث حل بحران نخواهد شد.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۵۲۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان