//
کدخبر: ۱۵۱۵۵۸ //
رییس جمهوری:

اکنون هم تفکیک وزارتخانه ها را ضروری می دانم

رییس جمهوری ، مسئولیت برخی از وزارتخانه ها با توجه به ادغام آنها در چند سال گذشته را ' سنگین' ارزیابی کرد و گفت: لایحه تفکیک را طبق قانون به مجلس دادیم ولی نمایندگان به هر دلیل همراهی نکردند. اکنون هم با توجه به شرایط تحریم، تفکیک را ضروری می دانم.

اکنون هم تفکیک وزارتخانه ها را ضروری می دانم
به گزارش فرتاک نیوز،

 « حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی» در نشست با وزیر معاونین و مدیران وزارت راه و شهرسازی گفت: رییس جمهوری گفت: از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه‌ رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت باید به دو وزارتخانه تبدیل شوند که لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی دادیم. ما به دنبال جداسازی مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن بودیم.

وی افزود:در حال حاضر هم این کار را ضروری می دانم، اما به هر دلیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراهی نکردند. این به نفع کشور بود که در شرایط تحریم این وزارتخانه ها تفکیک شوند. ما در شرایط تحریم به یک وزارتخانه بازرگانی فعال نیازمند هستیم، اما صنعت و معدن و تجارت هم در این وزارتخانه وجود دارد و کار پیش نمی‌رود.

روحانی تأکید کرد: یک خودرویی که می‌تواند 10 تن بار ببرد وقتی 30 تن به او بار بزنید حداقل سرعتش کم می‌شود و لاستیک آن زودتر پنچر می‌شود و این یک واقعیت است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه راه شهرسازی مقوله سنگینی است ، اظهارداشت: مسکن و شهرسازی و حمل و نقل موضوع سنگینی است و بخش حمل و نقل در شرایط تحریم قرار گرفته است و ما در این زمینه به یک کار ویژه‌ نیازمندیم. بار سنگینی بر دوش وزیران راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت قرار دارد، هرچند هر دو وزیر تازه نفس هستند.

روحانی گفت: در بحث حمل و نقل باید اعتراف کنم در پنج سال گذشته کارهای بسیار بزرگی انجام شده است، راه‌ آهن یکی از هدف‌های دولت یازدهم و همچنین دولت دوازدهم است.

روحانی بیان داشت: جاده‌های ما 100 درصد امن نیست و اگر کسی بخواهد 2 هزار کیلومتر رانندگی کند بهتر ازقطار استفاده کند . مسلماً ما باید راه‌آهن را توسعه دهیم و یکی از اشکالاتی که در سال‌های گذشته بوده این است که بر روی راه‌آهن کمتر کار و فکر شده است و من در همین افتتاح اخیر در راه‌آهن ارومیه دیدم که مسئول راه‌آهن اعلام کرد که در طول 5-4 سال گذشته حدود 2 هزار کیلومتر راه‌آهن ایجاد شده است که نسبت به کل راه‌آهنی که از اول تاریخ ایران تا به حال بوده اضافه شده است.

وی ادامه داد: تقریباً 20 درصد راه‌آهن نسبت به کل دوره‌های قبل در این دوره انجام شده که نشان می‌دهد کار بزرگی انجام شده. امروزه هم در زمینه راه‌آهن امکانات خوبی مهیا شده و روزانه می‌توانیم توسعه خوبی در راه‌آهن داشته باشیم.

رییس جمهوری تأکید کرد: یک اولویت دولت راه‌اهن است مخصوصاً برای اتصال راه‌آهن به مسیرهای ترانزیتی منطقه‌مان. راه‌آهنی که سرخس را به چابهار متصل می‌کند برای ما بسیار مهم است، آن راه‌آهنی که می‌تواند پولش را سریع برگرداند راه‌آهنی است که در مسیر ترانزیت قرار می‌گیرد و می‌تواند بار را جابجا کند.

روحانی اضافه کرد: راه آهن قزوین-رشت هنوز مشکلاتی دارد که باید رفع شود و امیدواریم که امسال آماده شود. قسمت بعدی از رشت به آستارا بسیار مهم است که باید هرچه سریعتر انجام شود و بخشی از منابع آن آماده و بخش دیگری را هم آماده می‌کنیم. برقی کردن و پر سرعت کردن راه‌آهن در جای خودش مهم است، تلاش ما این است که راه‌آهن اینچه برون و گرمسار در همین دولت به فعالیت برسد. راه‌آهن سریع‌السیر از قم به اصفهان، از قم به تهران و از تهران به مشهد داریم که مقدمات امر آن فراهم شده یک مقدار مشکلات حقوقی دارد که باید آن را حل و فصل و اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی در مورد حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: من خواهش می‌کنم برای امن کردن جاده با وزارت ارتباطات همکاری کنید تا از طریق سیستم‌های هوشمند بتوانیم اقدامات مهمی انجام دهیم. باید بین راننده‌ای که قوانین را رعایت می‌کند و کسی که این کار را انجام نمی‌دهد تشخیص داده شود، یکی را باید تشویق و دیگری را به او بگوییم که کارش اشتباه است.

رییس جمهوری اظهارداشت: به کسی که قوانین را رعایت می‌کند از لحاظ مسکن در سفر و حتی در آینده به او سوخت بدهیم، چه اشکالی دارد سوخت را برای کسی که درست رانندگی می‌کند و کسی که احتیاط نمی‌کند دونرخی کنیم؟ در کشور ما سوخت نرخ ثابت دارد، در دنیا اینطور نیست، روز تعطیل یک نرخ، روز کاری یک نرخ و در روز شلوغی نیز یک نرخ دیگر دارد. اینجا عادت کرده‌ایم که نرخ سوخت ثابت باشد، کلاً باید کاری کنیم از طریق سیستم‌های هوشمند جاده‌هایمان را امن کنیم و آدم‌های منظم و دقیق را تشویق کنیم و افرادی که احتیاط نمی‌کنند به آنها بگوییم کارشان درست نیست و در عمل هم این کار را انجام دهیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۱۵۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان