//
کدخبر: ۱۴۶۰۰۵ //
سخنگوی وزارت خارجه:

ظریف با قوت و اقتدار به انجام وظایف خود مشغول است

سخنگوی وزارت امور خارجه، خبر استعفای «محمد جواد ظریف» را یک شایعه هدف دار جهت تضعیف وزارت خارجه و شخصیت رییس دستگاه دیپلماسی دانست و گفت: وزیر امور خارجه با قوت و اقتدار به انجام وظایف خود مشغول است.

ظریف با قوت و اقتدار به انجام وظایف خود مشغول است
به گزارش فرتاک نیوز،

 «بهرام قاسمی» روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به این سوال که در 48 ساعت گذشته در فضای مجاری اخباری مبنی بر استعفای ظریف منتشر شده است، آیا این موضوع صحت دارد، اظهارداشت: این موضوع را تکذیب می کنم چرا که این نوع خبرها از کانون های مشخصی تولید ، پردازش و ترویج می شود.

وی تصریح کرد: دکتر ظریف با قوت و اقتدار تمام به انجام وظایف خود مشغول است، وی روز گذشته در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت و امروز نیز میزبان یک هیات خارجی است و با قوت تمام کار وزارت را دنبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: این نوع شایعات حساب شده و دقیق است که هدف آن در شرایط کنونی کشور تضعیف این وزارتخانه و شخص وزیر امورخارجه است و شدیدا آن را تکذیب می کنم.

قاسمی یادآور شد: انتشار این گونه خبرها و شایعات در برخی رسانه ها ، فضای مجازی برای بار اول نیست و حتی صبح امروز در برخی رسانه های رسمی کشور منتشر شد.

** هیچ گونه درخواستی از سوی محسنی اژه ای دریافت نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس که به نقل از محسنی اژه ای گفت قوه قضاییه خواستار ارائه اسناد مربوط به پولشویی از سوی وزیر خارجه است، اظهارداشت: هیچ درخواستی از آقای اژه ای دریافت نکردیم و بیان آن نماینده مثل دیگر بیاناتش با واقعیت تطبیق ندارد و احتمالا بر اثر سوء تفاهم و‌ توهم مطرح کرده است.

قاسمی در پاسخ به این که آیا ظریف برنامه ای برای تنویر افکار عمومی در این زمینه دارند، ادامه داد: چنین نامه ای به وزارت خارجه ارسال نشده است. بیان وزیر امور خارجه درباره پولشویی روشن بود و نیاز به روشنگری بیشتر ندارد و از آسیب در اقتصاد ایران صحبت کرد و در گذشته از سوی دیگر مقامات کشور این موضوع مطرح شده بود.

وی افزود: ایشان از یک آسیب جدی اساسی در اقتصاد ایران صحبت کرد و اولین فردی نبود که در این خصوص صحبت کرد و در گذشته و گذشته های دورتر در سطوح مختلف توسط مسئولین این موضوع مطرح شده بود و آقای ظریف هم موضوع را در ادامه مباحث با تعوجه به اهمیت آن در شرایط اقتصاد مقاومتی و دوران تحریم مطرح کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: چیز خارق العاده و عجیبی در بیان آقای ظریف نیست، تصویری از یک مشکل اقتصادی است که باید رفع شود و در صحبت های خود نه ارگان خاصی و نه فرد خاصی را متهم نکرد و تنها به بیان یک معضل پرداخت و بیماری اشاره کردند.

قاسمی یادآور شد: تعجب می کنم که چرا این گفتار تا این حد با بازتاب های تند و عجیب در جامعه نزد برخی سیاستمداران مطرح شد.

 غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا روز گذشته در جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفته بود که نامه نوشتم و گفتم اگر این جملات (پولشویی در ایران) از سوی ایشان است توضیحات و اسناد وی اخذ شود.

**اروپایی ها تعهدات خود را به انجام برسانند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سازوکار ویژه مالی اروپا با مشکل روبرو شده و آیا اروپایی ها هنوز هم اراده این کار را دارند، گفت: اروپا و به خصوص سه کشور اروپایی عضو برجام که متعهد به این توافق هستند باید تعهدات خود را نسبت به ایران به انجام برسانند.

قاسمی اظهار داشت: این توقع وجود دارد که آنها بتوانند در اسرع وقت مکانیزم ها و سازو کارهای مورد نیاز و توقع ایران را عملی و شرایطی فراهم کنند که این ساز و کارها به مرحله اجرایی برسد.

وی یادآور شد: این روند به دلایل مختلف تا حدی با کندی مواجه است و توقع ما از این سه کشور که خواستار استمرار برجام و متعهد به آن هستند، این است که به این موضوع سرعت بخشند البته با پدیده نوینی روبرو هستیم که می خواهند ساز و کاری به وجود آورد که تاکنون وجود نداشته است و تا حدی برای اجرای و نهایی شدن آن ابهامات وجود دارد.

وی گفت: ولی این موارد دلیل نمی شود که اروپا در رفتار خود از سرعت لازم برخوردار نباشد و امیدواریم آنان بتوانند در این مقطع مهم توانایی خود را در کنار بیان مثبت که صحبت می شود، نشان دهد و ساز وکار را به هر شکلی به مرحله اجرا بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این یک مساله درون اروپایی است و ما صرفا منتظر نتیجه هماهنگی و تفاهم های این کشورها برای اجرایی شدن سازوکار هستیم و امیدوار می مانیم تا سه کشور بتوانند توانایی خود را در این برهه از زمان نشان دهند و اروپا در جایگاه واقعی خود همانطور که در سخن و گفتار صحبت کرده کار عملی خود را به مرحله اجرا بگذارد.

یکی از خبرنگاران پرسید: در سه ماه اخیر برخی کشورهای اروپایی، ایران را متهم به عملیات تروریستی کردند در چنین فضایی کمال خرازی در سفر به اروپا گفت که ممکن است عناصری حتی برای وخامت اوضاع ایران و اروپا طراحی هایی کرده باشند که این سخنان بازتاب های زیادی داشت آیا این اظهارات موضع نظام یا وزارت امور خارجه است؟

قاسمی پاسخ داد: آقای خرازی نظرات خود را مطرح می کند البته مصاحبه را دقیقا ندیدم و تصور می کنم در میان مواضع وی خلط مبحث وجود دارد.

وی افزود: بدون شک هرگونه دخالت ایران و اتهاماتی که توسط برخی کشورهای اروپایی وارد می شود را تکذیب می کنیم و این اتهامات قطعا متوجه ایران نیست.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی و بخش های ذیربط آنان در این خصوص دارند آگاهی لازم را دارند و در این زمینه به اندازه کافی صحبت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: کشوری که با مجموعه کشورهای اروپایی کار اساسی و مهم را پس از خروج آمریکا از برجام انجام می دهد قطعا اقداماتی را انجام نخواهد داد که موجب سوءتفاهم شرکای اروپایی خود باشد.

قاسمی یادآور شد: فکر می کنم اظهارات آقای خرازی مورد دیگری بوده و تایید نمی کنم که عناصری درون ایران دست به اقداماتی بزنند، سیاست ما کاملا روشن است و در قبال تروریسم بهای سنگینی پرداخت کرده ایم و با تفسیر شما موافق نیستم؛

وی ادامه داد: تصور می کنم آقای خرازی هم چنین بیان و منظوری را نداشته است، شاید در نوع نگارش و ترجمه کاستی هایی وجود داشته که چنین ذهنیتی را ایجاد کرده است.

**اشکال تایپی و ترجمه ای در CFT وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این که برخی از نمایندگان مجلس ادعای اشتباهات تایپی در ترجمه لایحهCFT را مطرح کردند، گفت: اشکال ترجمه ای وجود ندارد، روز گذشته رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس یا نماینده دیگری در این زمینه صحبت کرد .

قاسمی در پاسخ به سوالی درمورد توییت سخنگوی شورای نگهبان در زمینه اشتباه ترجمه ای در این لایحه اظهارداشت: سیاست من همواره این بوده که درمورد مسئولین و شخصیت آنها صحبت نکنیم و درخصوص توییت آقای کدخدایی هم نمی خواهم صحبت کنم ولی استنباط و اطلاعات ما نشان می دهد که اشتباه تایپی در متن نبوده است.

قاسمی تصریح کرد: نمایندگان مجلس اظهارنظرهای مختلفی می کنند و نمی دانند چقدر امکان دسترسی به این متن را داشتند و با آن آشنا بودند ولی اشتباه تایپی و ترجمه ای وجود نداشته است.

وی ادامه داد: قطعا زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد و باید حرمت مقامات را داشته باشیم و با کمی صبر مساله روشن خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه دلیل تبدیل شدن این وزارتخانه در دولت دوازدهم به وزارت داخله چیست و چرا در رابطه با موضوع آب، محیط زیست، ربودن سربازان، ترور و CFT، موضوعات از این وزارتخانه پیگیری می شود و آیا عدم توازن در دولت باعث چنین اتفاقی شده است که کارها به دوش وزارت خارجه بیفتد، گفت: فکر می کنم به همه نکاتی که اشاره کردید می تواند باشد یا نباشد ولی بی شک به عنوان عضو وزارت خارجه می توانم از این موضع صحبت کنم که این وزارتخانه در دوران جدید وضعیت منطقه و جهانی از توان و قدرت بیشتری برخوردار است و در هر معضل و مساله ای که می تواند وجود داشته باشد نگاه ها تا حد زیادی به سمت وزارت خارجه معطوف می شود.

قاسمی افزود: از سوی دیگر با کمی نگاه بدبینانه برخلاف نگاه خوشبینانه قبلی لطف برخی دوستان و دستگاه های اجرایی که در شرایط سخت سعی می کنند از ظرفیت و امکانات وزارت خارجه استفاده کنند ما خوشحالیم که می توانیم در همه حوزه ها که می تواند بخشی از منافع و مصالح ایران باشد کمک حال سایر دستگاه ها باشیم.

وی در پاسخ به این که معاونت اقتصادی وزارت خارجه در بعد از اعمال تحریم چه اقداماتی انجام داده است، بیان کرد: این معاونت به عنوان پلی میان دستگاه های داخلی و سایر نهادهای خارجی اعم از دولتی و خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده است و تمرکز جدی و کارآمدی را در حوزه روابط اقتصاد خارجی و ارتباط موضوعات بیرون مرزها با سازمان های داخلی دنبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بخش اقتصادی این وزارتخانه در برهه فعلی بخش برجسته ای است و اقداماتی که در جهت تسهیل روابط میان ساز و کارهای داخلی و خارجی انجام می دهد را دنبال می کند ولی نمی توانیم به جزییات ورود کنیم.

قاسمی ادامه داد: رفتار آمریکا و همپیمانان آنها که در صدد هستند ساز و کارهای ما را شناسایی کنند تا اجازه ندهند آنها اجرایی شوند بنابراین توضیحات لازم در رابطه با عملکرد وزارت خارجه در فرصت مقتضی که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار می گرفته برای مردم تشریح خواهد شد.

وی در پاسخ به این که با توجه به اتفاقی که برای سفارت انگلیس در ایران رخ داد نتیجه پرونده در حال حاضر چه سرانجامی دارد آیا ما خسارت خود را با طلبی که از انگلیس داشتیم تبادل کردیم، عنوان داشت: پاسخ منفی است این پروژه مفتوح است و پرونده جداگانه ای است و ارتباطی با یکدیگر ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدواریم دولت انگلیس بتواند هر آنچه را که به جمهوری اسلامی بدهکار است در اسرع وقت با ایران تسویه کند.

**سفر رییس جمهوری عراق به ایران

وی در پاسخ به اینکه رییس جمهوری عراق، پس از سفر به ایران به عربستان رفت، آیا حامل پیام خاصی برای ایران بود، گفت: رییس جمهوری عراق پیام خاصی نداشت و سفر وی مثبت و سازنده بود و در زمان درستی انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امکان مذاکره مفصلی بین «برهم صالح» و مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مورد علاقه فی مابین به وجود آمد و در برخی موضوعات تفاهماتی انجام و مقرر شد هیات های دو کشور پیگیری کنند.

وی ادامه داد: برهم صالح شخصیت برجسته ای دارد و اعلام می کنم با وجود وی در پست ریاست جمهوری، عراق با ذکاوت و هوشی که در ایشان وجود دارد، فکر می کنم می توانیم به عنوان یک شریک، متحد و همسایه خوب روی عراق حساب کنیم و با جدیت بیشتر به همکاری ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان داشت: اشرافی که «برهم صالح» به مسائل روابط دوجانبه داشت، برای ما نویدبخش بود. وی پس از سفر به تهران به ریاض سفر کرد و قبلا هم به دیگر کشورها سفر کرده بود، امیدواریم در این دوران جایگاه روابط ایران و عراق را گسترده تر و در کنار هم برای همکاری دو کشور تلاش کنیم.

قاسمی اظهار داشت: امیدوارم برای منطقه ای با ثبات و همگرایی افزون تر تلاش کنیم، ایجاد یک منطقه امن برای توسعه اقتصادی که برای ما و مردم عراق و سایر کشورها نقش حیاتی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت قطع فعالیت 20 شرکت تجاری ایرانی در تاجیکستان تصریح کرد: تصور و بررسی های اولیه نشان می دهد که این مساله سیاسی نیست و تلقی می کنیم در چارچوب عدم رعایت برخی مقررات محلی درخصوص پرداخت مالیات و میزان آن و مشکلات شرکت ها بوده باشد که کار آنها موقتا متوقف شده است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: پیگیر موضوع هستیم و امیدواریم با همکاری خود شرکت ها مشکلات برطرف شود.

قاسمی درباره اینکه چه کسی به عنوان سفیر کشورمان در نیویورک معرفی خواهد شد، گفت: انتخاب سفیران و همچنین سفیر کشورمان در نیویورک در جریان است و با توجه به نوع کشور پذیرنده و رفتار متقابل میان ایران و کشوری که باید سفیر ما را بپذیرد، می تواند طول زمان برای انجام پروژه های متعارف کمی کمتر یا بیشتر باشد.

وی عنوان داشت: برای برخی کشورهایی که سفیران ما در اجرای قانون منع بازنشستگی به کشور بازگشته اند، مراحل داخلی در حال اجراست و مراحل خارجی را سفیران جدید طی می کنند و در رابطه با نیویورک رایزنی ادامه دارد و برای انتخاب سفیر جدید تا این لحظه فرد مشخص و سفیر جدیدی به صورت قطعی معرفی نشده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۶۰۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان