//
کدخبر: ۱۲۸۴۴۰ //
سخنگوی وزارت خارجه:

امیدواریم تفاهم ها به نتایج خوبی در ادلب سوریه برسد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم تفاهمات و اتفاقات پیش رو که موفقیت دیپلماسی است به نتایج خوبی در ادلب برسد و شاهد سوریه دیگر و جدیدی باشیم.

امیدواریم تفاهم ها به نتایج خوبی در ادلب سوریه برسد
به گزارش فرتاک نیوز،

 بهرام قاسمی امروز -چهارشنبه- در حاشیه رونمایی از اسناد نقش وزارت امور خارجه در هشت سال دفاع مقدس، ضمن استقبال از توافق شب گذشته ترکیه و روسیه برای ایجاد منطقه غیر نظامی در ادلب سوریه اظهارداشت: ما همواره در جریان تحولات سوریه و در مشورت های مستمر بین سه کشور قرار داشتیم و موضوعات بدون اطلاع دیگری انجام نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد: این تفاهم و اتفاقات پیش رو که موفقیت دیپلماسی است به نتایج خوبی در ادلب برسد و شاهد سوریه دیگر و جدیدی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نشست سران دو کشور روسیه و ترکیه و اعلام توافق حاصل شده درمورد چگونگی حل و فصل مسئله ادلب درسوریه گامی مهم و اساسی در زدودن بقایای تروریست ها در سوریه است که می تواند از طریق مساعدت های مورد نیاز برای حل و فصل سیاسی مسائل این کشور و در نظر گرفتن تمام جوانب انسان دوستانه به روند استقرار صلح در سوریه و پایان بخشیدن به حیات گروه های تروریستی در این کشور کمک کند.

قاسمی تاکید کرد: توقف هرگونه خشونت و خونریزی در عین پاکسازی منطقه از تروریسم مستقر در این نقطه از اساسی ترین و اصولی ترین ارکان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ابراز امیدواری کرد نتایج اجلاس سوچی بتواند در چهارچوب روند مثبت و موفق آستانه و در ادامه مسیر اجلاس اخیر تهران و تلاش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، هر چه سریع تر به حل و فصل مصائب مردم سوریه و تسریع در پاکسازی این کشور از حضور نیروهای خشونت گرا با رعایت جنبه های انسانی، نقش موثری داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره توافق اخیر روسیه و ترکیه در خصوص ادلب گفت: به هر حال بحث ادلب بحث بسیار راهبردی و اساسی و موضوع باقی مانده در سوریه است و در ادامه روند مبارزه با تروریسم به عنوان کانونی که تروریست ها در آنجا حضور دارند به معضل جدی تبدیل می شد.

قاسمی افزود: این که در نهایت چگونه می شد با تروریست ها مبارزه کرد و در مسیر زدودن خاک سوریه از تروریست ها با کمترین خسارت اقداماتی انجام شود، در چند هفته پیگیری های بسیاری صورت گرفت.

وی به تلاش‌هایی بین ایران و ترکیه اشاره کرد و یادآور شد: در ادامه سفر وزیر امور خارجه به آنکارا، وی به سوریه رفت و بعد نشست سران در تهران برگزار شد که در این نشست صحبت های بسیاری شد و در نهایت با توجه به برخی ابهامات باقی بین سه عضو پایه گذار روند آستانه مذاکراتی بین روسیه و ترکیه صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: طبق اطلاعات موجود در این نشست تفاهماتی بین روسیه و ترکیه درباره ادلب انجام شده که از آن استقبال می‌کنیم و آن را گام بسیار مهمی می‌دانیم، امیدواریم در شرایط فعلی بتوانیم با تفاهمات سه کشور و با درایت و هوشمندی در جهت پاکسازی ادلب و در اولویت قرار دادن مساله انسانی و با کمترین خسارت جانی و مالی به پاکسازی سوریه و استقرار کامل حاکمیت ملی در این کشور و آغاز روندهای سیاسی برای تثبیت اوضاع در سوریه کمک کنیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در جریان بوده است؟، گفت: ما از ابتدای کاری که با دو شریک خود در روند آستانه آغاز کردیم، بصورت مستمر و دائم رایزنی‌ها و تماس‌ها را انجام دادم و هرگاه که نیاز بوده سفرهایی انجام و نشست های مشترک برگزار شد و در مورد سیر تحولات در سوریه یک هماهنگی و همدلی و اشتراک مواضع وجود داشته است.

وی ادامه داد: اگرچه در برخی موضوعات با اختلاف نظر و سلیقه روبرو بودیم و شاید به همین دلیل بسیاری تصور نمی کردند این روند به جلو بیاید و نشست روند آستانه بعنوان تنها روند موفق کار خود را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنچه به عنوان نشست روند آستانه شکل گرفت و تا امروز کار خود را دنبال کرد مدیون تلاش‌هایی است که در جهت همزبانی و همدلی بیشتر و اتخاذ تاکتیک‌هایی که بتواند مورد تفاهم هر سه کشور باشد، صورت گرفت.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما همواره در جریان تحولات سوریه و در مشورت‌های مستمر بین سه کشور قرار داشتیم و موضوعات بدون اطلاع دیگری انجام نشده است و استقبال می‌کنیم ، امیدواریم این تفاهم و اتفاقات پیش رو که موفقیت دیپلماسی در مذاکرات است به نتایج خوبی در ادلب برسد و شاهد سوریه دیگر و جدیدی باشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۸۴۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان