//
کدخبر: ۱۲۰۸۶۴ //
مدیرکل آسیا و اقیانوسیه:

عضویت ایران در آسه آن همکاری با شرق آسیا را نهادینه می کند

دستیار وزیر و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: امضای سند الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن ، روابط طولانی ایران با کشورهای جنوب شرق آسیا را نهادینه می کند.

عضویت ایران در آسه آن همکاری با شرق آسیا را نهادینه می کند
به گزارش فرتاک نیوز،

« محمود فرازنده » درباره برنامه های وزارت امور خارجه برای توسعه مناسبات با کشورهای جنوب شرق آسیا گفت:وزارت خارجه طی سال های اخیر در دو جبهه کاملا روشن حرکت کرده است؛یکی این که ما در پی نهادینه سازی روابط نسبتا طولانی خود با جنوب شرق آسیا هستیم و و در این زمینه باید سعی کنیم ساختارهای لازم را برای پیشبرد اهداف این رابطه طولانی تعبیه کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به جو بین الملل و تغییراتی که در عرصه های مختلف حادث می شود،برای توسعه مناسبات فعالیتهای لازم را داشته باشیم.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: به منظور نهادینه کردن روابط خود با کشورهای جنوب شرق آسیا که ده کشور عضو آ سه آن هستند، سعی کردیم به این کشورها نزدیکتر شویم و با وجود اینکه پذیرش شریک گفت و گویی از سوی این نهاد برای سال های زیادی متوقف بود، سعی کردیم به عنوان عضوی از پیمان مودت و همکاری به مجموعه کشورهای آسه آن بپیوندیم.

فرازنده ادامه داد: با تلاش های زیادی که صورت گرفت وزیر امور خارجه سند الحاق ایران به این پیمان را در ماه گذشته در سنگاپور به امضا رساندند وامضای این پیمان مقدمه ای برای کار نهادینه ای است که لازم داریم.

دستیار وزیر امور خارجه گفت: در حالی که گرایش خوب و مثبتی فارغ از فشارهای خارجی که بر این کشورها برای جلوگیری از همکاری با جمهوری اسلامی وجود دارد باید مجموعه دولت و بخش خصوصی باید همگن و هماهنگ فعالیت هایی را برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با مجموعه کشورها داشته باشند.

وی اضافه کرد: پیمان مودت و همکاری آ سه آن سند پایه برای ورود به روابط با کشورهای آسه آن هست و از این بابت ایران بعد از این به عنوان شریک گفت و گویی آسه آن مطرح خواهد بود و از طریق این فرایند زمینه نهادینه سازی همکاری های بلند مدت را فراهم می کند.

فرازنده درعین حال اظهار داشت: اینکه انتظار داشته باشید با الحاق به این سند دستاورد یک روزه داشته باشید و یا نرخ عدد تجارت بالا و پایین برود چنین تفکری نیست چرا که برای کار با سازمان های بین المللی احتیاج به پیشینه، سابقه و زمینه سازی کامل و جامع داریم و امضای این سند یکی از آن گامهاست.

مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه درباره وضعیت خرید نفت از سوی کشورهای جنوب شرق آسیا از ایران هم گفت: البته عمده خریداران نفت ایران نه کشورهای جنوب شرق اسیا بلکه چین ،هند و کره هستند که اینها را هم در نظارت و مانیتورینگ می کنیم تا ببینیم در فضاهای جدید باید چگونه با آنها روابط را تنظیم کنیم و پیش برویم.

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که بیشتر با نام اختصاری آسه‌آن شناخته می‌شود، یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که در 8 اوت 1967 توسط تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین برای همبستگی علیه گسترش کمونیست‌ها در ویتنام و شورش‌های درون مرزهای خود این کشورها تأسیس شد.

اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند از اعضای اولیه آن هستند و بعدها برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و کامبوج نیز به آن پیوستند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان یازدهم مردادماه جاری و در جریان پنجاه و یکمین اجلاس وزرای خارجه اتحادیه آ.سه.آن ، سند الحاق جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری اتحادیه آ.سه.آن (TAC) را امضا کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۸۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان