//
کدخبر: ۱۱۸۳۴۹ //
نماینده سابق شیراز در مجلس :

شفافیت، اولین گام برای برگشت اعتماد به دولت است

نماینده سابق شیراز در مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که مسؤولین اگر توانستند شفاف عمل کنند، باید بمانند، گفت: مشکل امروز جامعه مشکل سرمایه نیست، مشکل بحران اعتماد بین مردم و مسؤولین است.

شفافیت، اولین گام برای برگشت اعتماد به دولت است
به گزارش فرتاک نیوز،

از شیراز به نقل از روابط عمومی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان فارس، جعفر قادری در جمع آمرین به معروف و ناهیان از منکر این استان اظهار داشت: این روزها تصور جامعه در مورد امربه‌معروف و نهی از منکر در قالب صرفاً یک موضوع دینی است درصورتی‌که بر اساس توصیه‌هایی قرآن و نهج‌البلاغه به فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر در عملکرد مسؤولین و متولیان تأکید شده است.

وی بابیان این‌که مشکل امروز جامعه ما مشکل سرمایه نیست، مشکل بحران اعتماد بین مردم و مسؤولین است، افزود: شفاف نبودن زندگی مسؤولین و عملکرد آن‌ها موجب ایجاد بی‌اعتمادی‌هایی شده تا مردم حرف مسئولین را قبول نکنند و گرفتار بحران اعتماد شوند.

نماینده سابق شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نتوانیم این بحران را حل و اعتمادها را برگردانیم هرچقدر هم دلار و سکه تزریق و یا مسائل اقتصادی را حل کنیم باز نمی‌توان آن را برطرف کرد.

شفافیت، اولین گام برای برگشت اعتماد به دولت

قادری بابیان این‌که یکی از آن موضوعات مهم بحث شفافیت است، تصریح کرد: در جامعه امروز مردم احساسشان این است که مسؤولین آنچه می‌گویند با آنچه عمل می‌کنند متفاوت است و اگر به زندگی معصومین (ع) و صدر اسلام بازگردیم، می‌بینیم که‌برگ برنده آن‌ها نسبت به مردم شفاف بودن زندگی آنان است.

وی با تأکید بر این‌که مسؤولین اگر توانستند شفاف عمل کنند، باید بمانند، ادامه داد: بنده تا زمانی که به‌عنوان مسؤول انتخاب ‌نشده‌ام دلیلی ندارد که مردم از زندگی من آگاه شوند ولی وقتی‌که مسؤولیت را پذیرفتم نمی‌توانم بگویم زندگی، باورها و مسائلم به خودم ارتباط دارد.

فساد سیستماتیک در کشور نداریم

این استاد دانشگاه مطرح کرد: فساد سیستماتیک در کشور نداریم یعنی مانند کشورهای غربی باندهای فساد اخلاقی، مالی، مواد مخدر و موضوعات دیگری که نتوانیم با بزرگان این باندها برخورد کنیم وجود ندارد.

قادری بیان کرد: در مبارزه با فساد این‌گونه نباشد که نسبت به فساد دیگران حساس باشیم و آن را بزرگ جلوه دهیم اما مسائلی که به خود و خانواده‌مان و هم جناحی‌های ما مربوط می‌شود آن‌ها را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به برخورد با مسؤولین دروغ‌گو در جوامع و استعفا آن‌ها، خاطرنشان کرد: چرا در ایران مسؤولینی داریم که به او می‌گفتیم چرا وعده می‌دهی؟ می‌گفت بنا نیست که ما هر قولی می‌دهیم وفا کنیم!

نماینده سابق شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دیانت داشته باشیم و مسؤولین ما مو من و متدین باشند و مسائل دینی را برای ظاهرفریبی انجام ندهند، این آموزه‌های دینی ایجاد صیانت می‌کند و مسؤولین را از انحرافات نجات می‌دهد.

مسؤولین باید شهامت و جسارت داشته باشند

قادری بابیان این‌که مسؤولین باید شهامت و جسارت داشته باشند، تصریح کرد: اگر امروز توانستیم درصحنه‌های مختلف موفق شویم به خاطر حضور افراد جسور و باشهامت است و هر زمان می‌بینیم در مسائل کشور اتفاق خاصی نمی‌افتد به خاطر این است که مسؤول جرئت و جسارت ندارد.

وی افزود: مسؤولین باید به‌موقع تصمیم درست بگیرند و اجرا کنند و از مخاطرات آن تصمیم نترسند، البته نباید بدون مقدمه و بدون سنجیدن جوانب و پیامدها عمل کنند؛ اما وقتی‌که تصمیم گرفتند باید در اجرای آن جرئت و جسارت نشان دهند.

مسئله عدالت با مساوات کاملاً متفاوت است

این استاد دانشگاه بابیان این‌که یکی از ارکان مهم نظام ما عدالت است، مطرح کرد: برگ برنده مسؤولین این است که در تصمیم‌هایشان عادلانه برخورد کنند؛ مسئولی که به عدالت اعتقاد نداشته باشد نمی‌تواند سرمایه مردمی را به خود جذب و اعتماد مردمی را فراهم کند.

قادری ادامه داد: دلیل این‌که بسیاری از جناح‌ها و جریان‌ها در مقاطعی موردتوجه مردم قرا نمی‌گیرند این است که اگر یک فرد از طیف خودشان کار خلافی می‌کند و مرتکب جرمی می‌شود این خلافش را نادیده می‌گیرند و به‌راحتی از آن می‌گذرند ولی در مقابل سوءاستفاده دیگران شدیداً برخورد می‌کنند.

وی بیان کرد: اگر بحث عدالت به‌عنوان یک رکن کلیدی و اساسی موردتوجه قرار گیرد خیلی از مسائل حل می‌شود و مردم اگر احساس کنند که دولت‌مردان و حاکمیت به عدالت تعهد دارند در مقاطع و موقعیت‌های حساس به کمک حاکمیت می‌آیند.

مردم‌داری عاملی برای بازگشت اعتماد مردم

این دکترای اقتصاد خاطرنشان کرد: ممکن است بعضی از سیره‌های رفتاری پیامبر یا امامان در جوامع مادی ارزش و جایگاهی نداشته باشد ولی در همان جوامع مادی مسئولینی که مردمی برخورد می‌کنند وجهه و اعتبار مردمی دارند.

قادری بابیان این‌که دم از اسلام و مردمی بودن می‌زنیم اما دیگران در بسیاری از مسائل از ما جلوترند، عنوان کرد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که فاصله بین مردم و مسؤولین زیاده شده است.

خیلی از تصمیمات مسؤولین پشتوانه‌ی منطقی ندارد

وی ادامه داد: خیلی از تصمیماتی که مسؤولین می‌گیرند پشتوانه‌ی منطقی ندارد و چون منطبق بر علم و دانش نیست موردقبول واقع نمی‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: وقتی انگیزه‌های سفته‌بازی در کنار معاملات وارد شد و افراد سعی در حفظ قدرت خریدشان داشته باشند می‌روند از ارز و سکه استفاده می‌کنند بنابراین این سؤال پیش می‌آید که آیا می‌توان هرچقدر افراد تقاضا داشتند ارز و سکه به بازار تزریق کرد؟ آیا منطقی است که من ریالم را به ارز تبدیل کنم و در خانه نگهداری کنم؟

قادری بابیان این‌که سرمایه باید داخل تولیدشده و منشأ ارزش شود نه اینکه بیاید در خانه‌ها حبس گردد، گفت: صرف این‌که بخواهید نقدینگی را جمع کنید و بگویید سکه بخرید، سپس یک نفر بیاید 38000 سکه خریداری بکند که چه شود؟ باید کاری کنیم که این سکه‌ها و جواهرات مردم از خانه خارج بشود و به‌عنوان پشتوانه‌ای برای تولید کشور محسوب شود.

مسؤولان باید مسئولیت‌پذیر باشند

وی افزود: مسئولیت‌پذیری برای جامعه ما خیلی پذیرفته نیست، در کشورهای غربی اگر اتفاقی می‌افتد یک نفر احساس مسئولیت می‌کند و سریع استعفا می‌دهد، هرچند که آن اتفاق مستقیماً با وی در ارتباط نباشد.

نماینده سابق شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نظام ما مسؤول نه‌تنها مسئولیت کاری را نمی‌پذیرد تازه طلبکار هم هست! مسئولیت‌پذیری می‌تواند تسکینی برای مردم باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۸۳۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان