//
کدخبر: ۱۰۸۲۰۷ //

کابینه دولت تغییر می کند؟/ تصمیمی که روحانی باید بگیرد

انتقادات منتقدان دولت و اصلاح طلبان روزگار سختی را در برابر دولت شیخ حسن روحانی قرارداده و تصمیمی که رئیس جمهور باید درباره ترمیم کابینه اش بگیرد.

 کابینه دولت تغییر می کند؟/ تصمیمی که روحانی باید بگیرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 آشفته بازار اقتصادی و بر هم خوردن برجام حتی قبل از بازگشت دوباره تحریم ها باعث شده حتی اصلاح طلبان شدیدترین انتقادات را به دولت انجام دهند و حتی با تند روی به دنبال جریان سازی اطرح عدم کفایت رئیس جمهور بودند که با واکنش تند روحانی مواجه شد.

 روحانی در مراسم هم اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور بهترین موقعیت را فراهم دید تا آب پاکی را بر دستان اصلاح‌طلبان و منتقدان دولت بریزد و تأکید کند که دولت اهل استعفا نیست.

اما این پایان ماجرا نبود زیرا گویا خود روحانی نیز از برخی از وزرای کابینه و معاونین دل خوشی ندارد.

اولین تغییری که احتمالا در دولت به وجود آید کنار رفتن سیف و انتخاب جانشین خواهد بود، وضعیت مبهم و آشفته بازار سکه و طلا و ارز و بسیاری از ضعف های مدیریتی و عملکردی باعث شده حسن روحانی به فکر تغییر سیف بیفتد و در هفته های اخیر اخباری درباره جانشین وی نیز منتشر شد .

اما سوال اصلی اینجاست که روحانی کابینه خود را ترمیم می کند یا بخشی از وزرا را تغییر می دهد؟

به نظر می رسد رئیس جمهور با دنبال کردن سیاست جدا سازی برخی وزارت خانه ها می خواهد افراد جدیدی را به کابینه اضافه کند و از سوی دیگر بخشی از وظایف برخی از وزرا را در دست بگیرد تا کابینه به نوعی ترمیم شود .

این در حالی است که عبدالله ناصری مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با یکی از رسانه‌های کشور اظهار داشت روحانی تحت فشار روحی قرارگرفته و تصمیم دارد که تیم اقتصادی خود را اعم از وزیر اقتصاد، وزیرصمت و رییس کل بانک مرکزی را تغییر دهد و محمد باقر نوبخت نیز در صدر تغییرات وی قرار دهد.

همچنین عبدالواحد موسوی لاری دیگر چهره شاخص اصلاح‌طلبان و وزیر کشور دولت اصلاحات بار دیگر بر لزوم ایجاد تغییرات در تیم اقتصادی دولت تأکید کرده و گفت که اگر این کار اتفاق بیفتد ممکن است گشایشی ایجاد شود. وی در حاشیه مراسم ترحیم پدر مصطفی تاج زاده دیگر چهره اصلاح‌طلبان به خبرگزاری فارس گفت: البته این بدین معنی نیست که همه مسائل حل شود؛ بلکه در راستای مطالباتی است که وجود دارد.

جلال میرزایی یکی از اعضای فراکسیون امید نیز تأکید کرد: تغییرات در کابینه می‌تواند به حفظ اعتماد جامعه نسبت به رئیس جمهور کمک کند و رئیس جمهور باید با نگاه کارآمد کردن دولت تغییراتی در دولت ایجاد کند.

وی افزود: رئیس جمهور نباید به گونه ای عمل کند که حمایت حامیان خود را نیز از دست بدهد. امروز انتظار عمومی جامعه تغییر کابینه اقتصادی است. در سازمان برنامه و بودجه و برخی از وزارت‌خانه‌ها که به نوعی با معیشت و زندگی روزمره مردم سرکار دارند باید تغییراتی ایجاد شود.

علی هاشم زایی دیگر عضو فراکسیون امید و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم تن دادن رئیس جمهور به ترمیم و تغییر در کابینه را احترام به افکار عمومی عنوان کرده و گفت: درست است که شاید ما در این مدت به حدی مدیریت‌ها را تضعیف کردیم که شاید ترمیم کابینه در حل مشکلات چندان موثر نباشد اما همین که به افکار عمومی مردم و نمایندگان احترام گذاشته شود اقدام مثبتی است و با توجه به بحران‌هایی که وجود دارد این اقدام لازم است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اگر امروز بگوییم که بحرانی وجود ندارد کاملا غیرمنطقی صحبت کرده‌ایم چرا که مردم در یک شب شاهد هستند که ثروت‌شان یک سوم می‌شود و قدرت خرید یک فرد حقوق‌ بگیر یک چهارم می‌شود یا در خصوص نرخ ارز می‌بینیم که در دوران احمدی‌نژاد ارز هزار تومانی به سه هزار تومان تبدیل شد و اکنون از سه هزار تومان به هشت هزار تومان رسیده است، اینها همه حاکی از وجود مشکلات در بحث اقتصاد است.

هاشم‌زایی تصریح کرد: بنده معتقدم که آقای رییس‌جمهور قبل از سفر خارجی باید این اقدام را انجام می‌داد و تیم اقتصادی خود را ترمیم می‌کرد.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور اما در واکنش به فشار مجلس و حتی اصلاح‌طلبان برای تغییر کابینه و حتی استیضاح و طرح عدم کفایت رئیس جمهور که حالا کمی به حاشیه رفته، مدعی شد همه طیف‌های سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که کشور در حال ورود به شرایط جدید و سختی است و در این شرایط تقویت کلی نهادهای سیاسی کشور یک اصل است و در این زمینه هخمدلی کامل وجود دارد.

وی گفت: رئیس جمهور در جریان همه مطالبات و خواسته‌های مجلس برای تغییر در کابینه قرار گرفته است و تصمیم‌گیری در این مورد با خود ایشان است.

امیری در پاسخ به این سوال که اظهارات صریح رئیس جمهور درباره اینکه اهل استعفا نیست بیانگر این است که انتقادها از دولت جدی است و آن همسویی و همدلی با دولت که وی مدعی آنست در عمل وجود ندارد و خواست مجلس برای تغییر تیم اقتصادی دولت جدی است، اظهار داشت: مجلس یک ماهیت است و نظر تعدادی از نمایندگان یک ماهیت دیگر دارد. ممکن است برخی نمایندگان درباره یک یا چند وزیر یا خود رئیس جمهور یک نظر خاص داشته باشند، اما نظر چند نماینده نظر کل مجلس نیست و فضای کلی حمایت از دولت است.

وی در پاسخ به این سؤال که حمایت مجلس از دولت در شرایط خاص موجود نافی درخواست تغییر در کابینه نیست؟ گفت: آقای روحانی در جریان فضای مجلس قرار دارد، اما تا این لحظه من نتوانسته‌ام نیت ایشان را بخوانم که تصمیمشان در مورد ایجاد تغییر در کابینه چیست.

باید منتظر ماند و دید آیا کابینه تغییری می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۸۲۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان