//
کدخبر: ۱۰۵۳۳۰ //
محمود واعظی:

دنبال عضویت در FATF نیستیم

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: دولت به هیچ وجه به دنبال عضویت در FATF نیست.

دنبال عضویت در FATF نیستیم
به گزارش فرتاک نیوز،

 «محمود واعظی» امروز -چهارشنبه- پس از نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: امروز دو موضوع در دولت مطرح است که در حال صحبت درباره آن هستیم. دولت به هیچ وجه بنای عضویت در FATF را ندارد. این موضوع به بحث دیگری نیازی دارد که باید در این زمینه بررسی شود و هر وقت نظام هر تصمیمی در مورد FATF گرفت ما آن را عملیاتی می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: از طرفی لوایحی وجود دارد که از گذشته و در دولت دهم این لوایح بررسی شده ، و دبیرخانه شورای عالی امینت ملی هم در این زمینه جلساتی برگزار کرده و نامه این موضوع با امضاء دکتر سعید جلیلی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی) در مجلس مطرح و مراحل آن طی شده است . الان نوبت بحث و رسیدگی به آنها در مجلس شورای اسلامی فرار رسیده است. آنچه که ما دنبال آن هستیم، FATF نیست؛ ما دنبال لوایحی هستیم که از گذشته بوده و ما هم در دولت یازدهم و دوازدهم فکر می کنیم که این ها لوایح خوبی است و مورد نیاز است و روابط بانکی ما را با کشورهای مختلف تسهیل می کنند.

واعظی همچنین در مورد برجام ظهار داشت: صحبت های دکتر ظریف (وزیر امور خارجه ) بسیار قوی و متین است که گفت «برجام امروز پا برجا است؛ما در حال مذاکره با اروپایی هستیم، اگر منافع ما حفظ شود در برجام می مانیم»، این حرف درستی است، اما اینکه یکی با تفسیرمتفاوت بگوید (برجام) در آی سی یو است، تفسیرصحیحی نیست.

**نامه رییس جمهوری به سران اروپا

محمود واعظی در باره جزئیات نامه رئیس جمهوری به سران کشورهای اروپایی گفت: با توجه به اینکه زمانی که ما برای دادن بسته از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی تعیین کرده بودیم در حال سپری شدن است و از طرف دیگر جلسه ای هم گروه هفت در کانادا داشتند بر این اساس با دوستان وزارت خارجه فکر کردیم رسیدیم که آقای رئیس جمهوری دیدگاه های ما نسبت به برجام، مطالبات و چهارچوبی که به آن اعتقاد داریم و اینکه زمان، زمان کمی است را در نامه ای به رئیس جمهوری فرانسه ، صدر اعظم المان ونخست وزیر انگلیس بنویسند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: طبیعی است (این نامه) در همان چهارچوب سیاست های نظام است،انشاء الله بتوانیم در صورتی که مذاکرات مان با اتحادیه و سه کشور به نتیجه برسد، از ادامه برجام به نحو احسن استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال سران سه کشور اروپایی به نامه دکتر روحانی پاسخ داده اند نیز گفت: نمی خواستیم (به این نامه) پاسخ داده شود چیزی بود که نظرات دیدگاه های مان را در بالاترین سطح به طور روشن برای آنها بیان کنیم.

واعظی همچنین با اشار به اینکه در جلسه امروز هیات دولت قسمت قابل توجهی از وقت را برای شرایط امروز کشور گذاشتیم گفت: بعضی از مسائل باهم به نوعی، هم شایعات و هم مسائل واقعی و هم مسائلی که در فضای مجازی در گردش است و هم القائاتی که رسانه های خارجی انجام می دهند، همه باهم تلفیق شده است.

**رئیس جمهوری امروز مستقیم با مردم صحبت می کند

وی افزود: رئیس جمهوری در جلسه امروز تاکید کرد که وزیران و اعضای کابینه با مردم بیشتر صحبت کنند، عملکرد خود را بگویند؛ امروز هم از ساعت 18 تا 20 جلسه ای با حضور همه مدیران ارشد در سالن اجلاس سران برگزار می شود که دولت از دو هفته قبل همه را دعوت کرده است، در آنجا هم صحبت هایی خواهد شد که امیدوارم صحبتی که رئیس جمهوری می کنند به گونه ی باشد مستقیم با مردم در میان گذاشته شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری بیان کرد: برخی شایعاتی مطرح می شد به عنوان نمونه در فضای مجازی مطرح کردند که مسئولین کشور همه شان در کشورهای خارج حساب بانکی دارند این به هیچ وجه درست نیست ، هم اینجا و هم جاهای دیگر هم بحث شد حتی برخی که اسم شان را گفتند اعلام کردند هر کسی پیدا کرد مال خودش.

واعظی گفت: طرحی در مجلس درباره بازنشستگی مطرح است . در دولت صحبت کردیم طرحی که نمایندگان محترم طراحی و کلیات آن تصویب شده برای اینکه از بازنشستگان استفاده نشود ، تبعیض هایی روشن دارد؛ ما در دولت با تبعیض مخالف بودیم ، برخی می گویند دولت با این که بازنشستگان بیرون بروند و جوان ها سرکار بیایند مخالف است، قطعا این طور نیست سیاستی که رئیس جمهور دارند بارها اعلام کردند و به همه وزرا توصیه کردند که حتما از افراد جوان استفاده شود.

وی افزود: ما در مقطعی که دولت را تحویل گرفته بودیم مشکلات بسیار زیاد بود؛ افرادی که نمی خواستند در دولت قبل کار کنند و خودشان را بازنشسته کرده بوند یا آنها را بازنشسته کرده بودند ما از آنها برای عبور از شرایط سخت استفاده کردیم، ولی این به این معنا نیست که دولت باید همیشه دست این افراد باشد و لذا این سیاست قطعی دولت است.

واعظی گفت: ما با اصل طرح مشکل نداریم، بازنشستگان اگر قرار باشد که نباشند برای هیچ جا نباشند؛ نمی شود فقط یک جا نباشند برای بقیه جاها باشند .ما با این تبعیض ها مخالفیم، ولی اینکه نیروهای جوان بیایند سرکار قطعا از آن استقبال می کنیم.

** کوه پیمایی رئیس جمهوری در توچال

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون حواشی ایجاد شده از کوه پیمایی رئیس جمهوری در توچال گفت:به هر حال هم ما در ریاست جمهوری و همه وزیران و اعضای کابینه برای هر موضوعی که مطرح می شود بلافاصله روشنگری کنند، آقایان نظرشان این است آنقدر گرفتاری های مختلف وجود دارد فکر نمی کنند که این موضوع مهمی است، اما امروز افکار عمومی نقش تعیین کننده ای دارد و حتما باید توضیح داده شود.

واعظی توضیح داد: هر فردی ساعت 6 و نیم صبح در روز تعطیل برای خود برنامه ای دارد ، این ساعت وقت اداری نیست. آقای رئیس جمهوری در گذشته و قبل از ریاست جمهوری هم به طور منظم هفته ای دو بار به کوه می رفتند، دردولت یازدهم هم همین طور، البته در دولت دوازدهم وقفه ای افتاد و هفت هشت ماه نرسیدند، ایشان صبح زود رفتند و بلافاصله هم برگشتند مثل تمام کسانی که کوه می روند و برمی گردند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این که موضوع کوه رفتن رئیس جمهوری را جناح خاصی مطرح و پیگیری می کند اضافه کرد: اگر نگاه کنید تمام روزنامه هایی که به این موضوع ها پرداختند یا در فضای مجازی مواردی مطرح می کند همان گروهی هستند که یا در داخل مجلس و یا بیرون مجلس، هر کاری دولت می کند سیاه نمایی می کنند.

واعظی گفت: مردم از اینکه مسئولشان نه در وقت اداری و روز کاری، بلکه در روز تعطیل ورزش می کند هم از نظر جسمی و هم روحی بهتر می شوند، استقبال می کنند و این نوع کارهایی که برخی انجام می دهند، بد سلیقگی است.

**مقابله با گرانی

واعظی در بخش دیگر از اظهارات خود درباره مقابله با گرانی گفت اولین کاری که باید بکنیم این است که تولید را در داخل کشور زیاد کنیم ما با حرف نمی توانیم مردم را آرام کنیم باید با عمل مردم متوجه شوند.

وی ادامه داد: اقای رئیس جمهوری دستور دادند کلیه کارخانجات و شرکتهایی که دولتی یا به نوعی وابسته به دولت و یا در اختیار نهادهای عمومی هستند باید تولید خود را افزایش دهند

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود:هم به سازمان برنامه و بودجه و هم بانک مرکزی گفته شده است که ارز و نقدینگی مورد نیازشان را تامین کنند و تولید این کارخانجات به گونه ای افزایش یابد که هیچ احساس کمبودی نباشد.

واعظی یادآورشد: با توجه به کالاهایی که صادر می شود حوزه بازرگانی هم به گونه ای تنظیم شود که اولویت اول مصرف داخلی باشد و مازاد صادر شود

وی خاطرنشان کرد: امروز آقای رئیس جمهوری اشاره کردند در فضاییی که به وجود آمده است حتی کسانی که با ارز چهار هزار و 500 تومان و یا ارز چهار هزار و 800تومانی مواد اولیه خود را تامین کرده اند قیمت کالای خود را بالا می برند و خواسته شد کالایشان قیمت گذاری شود و هم مردم وهم دستگاه های نظارتی قیمت ها را کنترل کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: مهمترین کار این است کالای مورد نیاز را در داخل به وفور تامین کنیم و به مردم توضیح داده شود.

**پاسخ به سردارصفوی

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات رحیم صفوی مبنی بر اینکه اگر دولت را نداشتیم هم هیچ اتفاقی نمی افتاد گفت: آقای رحیم صفوی از دوستان خوب ما و فرد بسیار عاقلی هستند و هنوز هم نمی دانیم ایشان این حرف را زدند یا نه ولی خیلی بعید است کسانی که تجربه کار داشته باشند یا چند واحد علوم سیاسی خوانده باشند می دانند که نقش دولت چقدر تعیین کننده است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد:این صحبت خلاف بیانات بسیار مهمی هست که چند ماه اخیر توسط رهبری در زمینه فعالیت ها و نقش دولت داشته اند و اخیرا رهبری دستور دادند نشست سران قوا برای مسائل اقتصادی تشکیل شود که جلسه بعدی هم روز شنبه برگزار می شود

وی ادامه داد: این گونه اظهار نظرها به هیچ چیز کمک نمی کند.وظیفه بنده و امثال بنده و همه عزیزان این است صمیمیت ،انسجام و همدلی را بیشتر کنیم تا مشکلات مردم را حل کنیم.اینکه هر کس مسابقه ای برای تند صحبت کردن شرکت کند چیزی را حل نمی کند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره صحبت رئیس جمهوری با مردم گفت: یکی همین بحث امروز هست آقای رئیس جمهور سعیشان این است در جلسه با مدیران ارشد دولت ، مخاطبشان مردم باشد. ما مدیران هیچ وظیفه داریم به مردم خدمت کنیم.هفته آینده بعد از اینکه از سفر به اتریش و سوئیس برگشتند سعی می کنیم طراحی کنیم که با مردم سخن بگویند .

**ترمیم کابینه

وی در پاسخ به سوالی درباره ترمیم کابینه هم گفت: این اظهارات ربطی به شرایط موجود ندارد البته ممکن است شرایطی که وجود دارد که مقداری فشارهای آمریکا زیاد می شود و تحریم ها اعمال می شود. افرادی که یک سال قبل برای کابینه انتخاب شده اند برای شرایط دیگر بودند. ممکن است آقای رییس جمهور بخواهند نیروی جوانتری که انرژی بیشتری داشته و آمادگی بیشتری داشته باشند برای شرایط جدید استفاده کنند

واعظی گفت:ترمیم کابینه همیشه مطرح بوده ایشان در دولت یازدهم هم ترمیم داشتند و در این دولت هم خواهند داشت

وی خاطرنشان کرد: پویایی دولت ما است هم وزرا و اعضای دولت از آن استقبال می کنند و هیچ وقت رئیس جمهور هم این را رد نکرده است و چیزی است که در آینده خواهیم داشت.

**فرمان رییس جمهور به وزیر صنعت

رییس دفتر رییس جمهوری در بخش دیگر از سخنانش درباره نظارت بر شرکتهایی که ارز دریافت کرده اند گفت: امروز آقای رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت دستور دادند آقای شریعتمداری کسانی که ثبت سفارش کرده اند به ویژه ثبت سفارش شده هایی که ارز دریافت کرده اند را به طور شفاف در اختیار مردم قرار دهند و دستگاه های نظارتی هم دنبال این هستند که روشن کنند.

وی با بیان اینکه بنای ما این نیست که همه چیز با بگیر و ببند و برخورد باشد،گفت: سیاست دولت این است که با کمک مردم اصناف و بازار کشور را اداره کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: بنای ما این نیست مثل کشورهایی که همه چیز امنیتی است برخورد کنیم ولی وقتی کسی از دستورات و مقررات تخلف می کند طبیعی است که با آن برخورد می شود بنای ما این است روشنگری کنیم و بخواهیم اصناف و تجار این کار را بکنند.

وی یادآورشد: دیشب هم وزیر صنعت معدن و تجارت با اصناف جلسه ای داشتند و گفتند که خود اصناف در این زمینه کمک کنند.

واعظی تصریح کرد:وقتی دولت چیزی را گران نکرده و ارز هم دو برابر سال گذشته به وارد کننده پرداخت کرده است حق مردم است که وقتی می بینند جنسی گران شده معترض باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۵۳۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان